آفرهای هیجان‌انگیز در اینستاگرام ؛ تخفیفان و نت برگ

تجارت اصلی نت‌برگ و تخفیفان در وب‌سایت آنها اتّفاق می‌افتد؛ با‌این‌حال این دو مجموعه در اینستاگرام نیز فعّالیت درخشانی دارند. این شبکه اجتماعی به یکی از مهم‌ترین بسترهای اصلی معرفی تخفیف‌ها و خدمات نت‌برگ و تخفیفان تبدیل شده است.

یک سال پس از موفقیت «گروپان» در آمریکا، تخفیفان و نت برگ با ارائه خدمات خرید و تخفیف گروهی، پا به میدان مشابهی برای رقابت در ایران گذاشتند. این دو مجموعه از همان ابتدا اهداف مشترک و رقابت تنگاتنگی داشتند؛ امّا استقلال خود را در حوزه‌های ارائه خدمات و تخفیف حفظ کردند.

گروه رسانه‌ای کاما صفحه‌های اینستاگرام این دو برند شناخته‌شده را بررسی کرده است؛ با این پرسش که آیا این نزدیکی و اهداف مشترک، به آمار مشابه در فعّالیت شبکه‌های اجتماعی نیز رسیده است یا خیر؟

 

تخفیف گروهی؛ از رستوران تا مراکز سلامتی

تخفیفان و نت‌برگ، هر دو در دسته «وب‌سایت تجاری» در اینستاگرام فعّالیت می‌کنند. تخفیفان در بخش بیوگرافی شعار جدیدش، «با تخفیفان بهترم می‌شه»، را درج کرده است و با عبارت «هوشمندانه‌ترین خرید با بهترین قیمت»، مخاطبانش را به بازدید از وب‌سایتش ترغیب می‌کند. لینک وبسایت تخفیفان در بیوگرافی قرار دارد.

نت‌برگ نیز در کنار عبارت «تخفیف از هرکجا که بخواهید» حوزه‌های اصلی فعّالیتش را معرفی کرده‌است؛ رستوران، مراکز تفریحی، مراکز سلامتی، پزشکی و زیبایی. لینک سایت این مجموعه نیز در بیوگرافی دیده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید 

دربی آبی و قرمز در اینستاگرام

هایپرمی و هایپراستار؛ از شعب تا فرماندهی اینستاگرام

سه روش تولید محتوای همیشه سبز در بازاریابی محتوایی

 

هشت سال فعّالیت اینستاگرامی

تخفیفان و نت‌برگ در سال 2013 به اینستاگرام پیوسته‌اند. تخفیفان تا ششم آبان ماه سال جاری، 425 هزار فالوئر و نت‌برگ، 128 هزار فالوئر دارند. همچنین تخفیفان با هشت هزار و 477 پست، به اندازه تقریبا سه هزار پست فعّال‌تر از نت برگ بوده است؛ نت‌برگ پنج هزار و 328 پست به اشتراک گذاشته است.

تخفیفان و نت‌برگ هر دو با به ترتیب 7 و 6 فالوئینگ، صفحات اختصاصی خود را در شهرهای مختلف همچون کرج، اصفهان، تبریز و اردبیل دنبال می‌کنند. تخفیفان دنبال‌کننده حساب‌ کاربری «پول تو تخفیفان»، پلتفرم بازگشت وجه نقد، نیز هست. در مقابل، نت‌برگ نیز هشتگ‌های #نت_برگ و #net_barg را دنبال می‌کند. هشتگ فارسی 18 هزار و 272 بار به کار رفته است.

این دو برند، با موقعیّتی نزدیک، در تعداد هایلایت‌ها نیز مشترک هستند. هر دو هفت هایلایت با کاورهای طراحی‌شده دارند. در فهرست استوری‌های هایلایت تخفیفان، عناوین نتایج قرعه‌کشی، همراهان، پول تو، مسابقه، هتل و سفر، غذا و نوشیدنی و همکاری با ما را می‌توان دید.

نت‌برگ هم استوری‌های  قرعه‌کشی، باغ گیاه‌شناسی، نمایش‌های کمدی، صبحانه فلورانس، استخرهای تهران و ایونت اپلیکیشن را هایلایت کرده است.

محتوای غالب استوری‌های هایلایت‌شده این دو پلتفرم تخفیف، درباره خدماتشان و معرفی برندهای همکار است.

 

تخفیف‌های مورد علاقه اینستاگرامی‌ها: گردش و تفریح

در ماه گذشته، از 6 مهر تا 7 آبان، تخفیفان با میانگین حدود یک پست در روز در اینستاگرام فعال بوده و 29 پست به اشتراک گذاشته است. در میان این پست‌ها، «معرفی بهترین کافه‌های مناسب تولد در تهران» مورد علاقه‌ترین پست برای کاربران بوده و 13 هزار و 945 بار لایک شده است. بیشترین کامنت را نیز پست «حدس بزن، جایزه ببر» به مناسبت روز جهانی کودک گرفته است. دو هزار و 877 کامنت متعلق به این پست هستند که در آن از مخاطبان خواسته شده نام انیمیشنی که در تصویر آمده را حدس بزنند.

«تفریحات کیش که باید یک بار تجربه کرد» پست مورد علاقه مخاطبان صفحه نت‌برگ، در یک ماه اخیر بوده است؛ این پست سه هزار و 673 بار لایک شده است. «خانه وارونه چیتگر» نیز 107 کامنت و بیشترین کامنت را دارد. جالب اینکه این پست توسط تخفیفان نیز لایک شده است.

هر دو پلتفرم تخفیف در پست‌های اینستاگرامی‌شان بیشتر کسب‌و‌کارها را معرفی کرده‌ و در هر پست از مخاطبان خواسته‌اند که برای دریافت لینک تخفیف این کسب‌و‌کارها و خدمات، کامنت بگذارند.

 

تعامل از نگاه آمار

نرخ تعامل صفحه تخفیفان با مخاطبانش، طبق محاسبه سایت فلانکس، 0.57 درصد است؛ تعامل نت‌برگ هم در رقابت با آن، 0.47 درصد محاسبه شده است. میانگین اینتراکشن برای هر پست در صفحه تخفیفان دو هزار و 394 لایک و 109 کامنت است؛ درحالی‌که نت برگ به طور میانگین برای هر پست 719 لایک و 27 کامنت دارد.

 

نت برگ تخفیفان
فالوئر 128 هزار 425 هزار
فالویینگ 6 7
تعداد پست پنج هزار و 328 هشت هزار و 477
میانگین کامنت 27 109
میانگین لایک 719 دو هزار و 394
نرخ تعامل 0.47 0.57
شروع فعّالیّت 2013 2013

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *