هایپرمی و هایپراستار؛ از شعب تا فرماندهی اینستاگرام

هایپراستار و هایپرمی حضوری شش و سه ساله در اینستاگرام دارند. این فروشگاه‌های زنجیره‌ای که ابتدا با خدمات و فروشِ حضوری فعّالیت خود را آغاز کردند، رقابت تنگاتنگی برای جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی دارند. به‌دنبال همه‌گیری کرونا و افزایش حجم فروش آنلاین، هایپرمی و هایپراستار نیز فروش اینترنتی خود را از طریق سوپرمارکت‌های اینترنتی آغاز کرده‌اند.

در این نوشته، گروه رسانه‌ای کاما، به بررسی اجمالی فعّالیت‌های حساب‌های کاربری این دو برند شناخته‌شده در اینستاگرام می‌پردازد. این مقاله اطلاعات مختصری دربارۀ آمار و ارقام فعالیت‌ها، تولید محتوا و تعامل آنها با مخاطبانشان در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

بیوگرافی؛ ساده امّا هدفمند

حساب کاربری هایپراستار بدون تیک آبی‌ست؛ امّا در بخش بیوگرافی بر رسمی بودن آن تأکید شده است.  همچنین در بخش معرّفی هایپراستار عبارت «همیشه ارزان‌ترین» و لینک خرید اینترنتی این مجموعه از راه اپلیکیشن «اسنپ مارکت» قرار دارد.

اکانت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپرمی مانند هایپراستار، در بالاترین بخش بیوگرافی، به رسمی بودن  حساب کاربری اشاره دارد. شعار تبلیغاتی این مجموعه «اینجا به جای همه جا» و لینک وب‌سایت  آن نیز در همین بخش به چشم می‌آیند.

 

فعّالیت اینستاگرام از نگاه آمار

هایپراستار در اینستاگرام، تا پایان مهرماه سال جاری، 271 هزار فالوئر و هایپرمی، 65 هزار و 100 دنبال‌کننده دارند. ظاهراً هایپراستار با سه هزار و 942 پست تا کنون، از هایپرمی با هزار و 344 پست، پیش افتاده است؛ امّا این مجموعه فعّالیت شعب و شبکه‌های اجتماعی خود را سه سال زودتر از هایپرمی آغاز کرده است.

هایپر استار، دو فالوئینگ دارد؛ اسنپ مارکت و فروشگاه اینترنتی مایلی. این مجموعه دنبال‌کنندۀ هشتگ #ما_هایپراستاریم نیز هست که تنها 14 بار استفاده شده است. در مقابل، هایپرمی هیچ صفحه و هشتگی را دنبال نمی‌کند.

 

پیشنهادهای کاما برای مطالعه 

اسنپ و تپسی از خیابان تا اینستاگرام

اینستاگرام؛ نمایشگاه مزیّت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای

دربی آبی و قرمز در اینستاگرام

 

هایلایت؛ همان همیشگی!

در فهرست استوری‌های هایلایت هایپراستار، 13 هایلایت شامل همکاری با برند، برنده‌ها، مسئولیت اجتماعی، روزهای شاد مدرسه، اسنپ مارکت، همیشه قهرمان، کرونا و استخدام را می‌توان دید.

هایلایت همکاری با برند نشان می‌دهد این مجموعه تاکنون با برندهای بسیاری در زمینۀ حمایت مالی برای مسابقات همکاری کرده است. از میان این برندها می‌توان به گلستان، شاهسوند، دلاتو، مهگل، غنچه، فرمند و مولتی‌کافه اشاره کرد.

کاورهای طراحی‌شده برای هایلایت‌های هایپراستار نیز جالب توجه است.

موضوع هایلایت‌های هایپرمی تا حدودی با هایپراستار مشترک است. استوری‎های این مجموعه تحت 9 عنوان قرعه‌کشی، تخفیف‌ها، مسابقه، خبر، شعبه‌ها، کرونا، نظرخواهی، باشگاه مشتریان و همکاری هایلایت شده‌اند.

 

پست‌های پرطرفدار ماه مهر: مسابقه و جایزه

در مهرماه سال جاری، هایپراستار با 35 پست در اینستاگرام نسبت به هایپرمی با 12 پست، فعّال‌تر بوده است. در میان پست‌های این صفحه پستی به مناسبت روز جهانی قهوه با عنوان «پست جایزه‌دار» بیشترین لایک و کامنت را دریافت کرده است؛ یعنی 21 هزار و 803 لایک و هفت هزار و 166 کامنت. هایپراستار در این پست از مخاطبانش خواسته تا شانس خود را امتحان و دوستانشان را منشن کنند.

پیش‌بینی نتیجۀ مسابقۀ فوتبال ایران و کره در صفحۀ هایپرمی  با 10 هزار و 941 بار لایک، محبوب‌ترین پست شده است. از آنجا که فرصت کاربران برای پیش‌بینی محدود بوده است، اکنون کامنت‌های این پست  در دسترس نیست. در میان دیگر پست‌های ماه اخیر هایپرمی، ویدیویی  با محتوای تشکر کارکنان هایپرمی از یک مشتری وفادار، با 64 کامنت، رکورددار است. نکتۀ جالب توجّه منفی بودن محتوای بیشتر این کامنت‌هاست که همگی آنها نیز از سوی کارشناسان تولید محتوای این مجموعه پاسخ داده شده‌اند.

افزون بر این پست‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مناسبت‌های تقویمی را نیز نادیده نگرفته‌اند. بزرگداشت حافظ و مولانا، رحلت پیامبر و ماه اکتبر به عنوان ماه اطلاع‌رسانی دربارۀ سرطان پستان، مورد توجه این دو برند در یک ماه اخیر بودند.

 

بیشتر بخوانید 

ساخت و بازسازی هویت آنلاین برند 

انسانی و قابل اعتماد؛ استراتژی بازاریابی محتوایی پمپرز

 

افزایش تعامل با مسئولیت اجتماعی

هایپراستار به عنوان یک برند شناخته‌‌شده، برای نشان دادن حس مسئولیتش نسبت به جامعه، کمپین‌ها و برنامه‌های متفاوتی اجرا کرده است. کارهای این مجموعه از ارائۀ خدمات پزشکی در نزدیکی شعب به مناسب روز جهانی دیابت تا ترویج استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای حفظ محیط زیست، گسترده بوده است.

این مجموعه همچنین در کمپین «کارت مهربانی» با اجرای یک طرح مشارکتی همراه با مشتریان وفادارش، در آستانۀ سال تحصیلی، از افراد کم‌بضاعت حمایت کرد.

فعّالیت به عنوان سفیر ماه جهانی اوتیسم و پویش طلایی شو با همکاری محک، از دیگر موارد فهرست مسئولیت‌های هایپراستار هستند که از تمامی آنها به‌خوبی برای تولید محتوا و اثرگذاری بر مشتریان و مخاطبان استفاده کرده است.

هایپرمی هم  برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود فعّالیّت‌هایی داشته است؛ برگزاری کارگاه‌های اطفای حریق در روز آتش‌نشانی و قدردانی از بانوان به مناسبت روز مادر در شعبه‌ها.

 

نگاه پایانی

هایپرمی در مدّت فعّالیت اینستاگرامی‌اش طبق محاسبۀ سایت فلانکس، توانسته است نرخ تعامل 2.07 را کسب کند؛ درحالی‌که این عدد برای هایپراستار 1/14 است. همچنین هر پست هایپرمی، میانگین 892 لایک و میانگین 558 کامنت دریافت کرده است. لایک‌های هایپراستار دو هزار و 813 و کامنت‌های آن، 453 عدد است.

 

هایپراستار هایپرمی
فالوئر 271 هزار 65 هزار و 100
فالویینگ 2 صفر
تعداد پست سه هزار و 942 هزار و 344
میانگین کامنت 453 558
میانگین لایک دو هزار و 813 892
نرخ تعامل 1.14 2.07
شروع فعّالیّت 2015 2018

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *