۱۱ توصیه برای جلوگیری از خروج کاربران از سایت

نرخ خروج از سایت

یکی از فاکتورهای مهمی که گوگل برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها بر آن تکیه می‌کند، «تجربه کاربر» است. هر چه کاربر تجربه بهتری از کار با وبسایت شما داشته باشد، بیشتر می‌توانید اعتماد گوگل را جلب کنید. با وجود اینکه مولفه‌های زیادی برای تشخیص تجربه کاربر وجود دارد، اما مهمترین آنها «نرخ خروج از سایت» است.

بیشتر بخوانید:

تفاوت نرخ خروج و نرخ پرش از سایت چیست؟

گوگل آنالیتیکس دو عدد متفاوت برای نرخ خروج (Exit Rate) و نرخ پرش (Bounce Rate) به شما نشان می‌دهد که شاید این مسئله کمی‌شما را گیج کند. اما تنها کافی است بدانید که نرخ پرش، درصدی است که متوسط خروج کاربر از یک صفحه را نشان می‌دهد، اما نرخ خروج درصدی است که متوسط خروج کاربر را از سایت نشان می‌دهد.

به عقیده کارشناسان هر دو عدد جزو مولفه‌های اندازه‌گیری تجربه کاربر هستند. هرچه درصد این اعداد بالاتر باشد یعنی اینکه کاربر تجربه خوبی از وبسایت شما نداشته و زودتر آن را ترک کرده است. اکنون برای اینکه کار با وبسایت را برای مخاطبان‌تان لذت‌بخش‌‌‌تر کنید، کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما از شما دعوت می‌کنند تا توصیه‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند را مد نظر قرار دهید:

1- معماری سایت را طوری طراحی کنید که کاربر بتواند به سادگی از بخش‌های مختلف سایت بازدید کند. هر چه مسیر بازدید از صفحه‌های سایت آسان‌‌‌تر باشد، ترافیک سایت بیشتر می‌شود. برای این منظور:

  • اطلاعات کاربردی منتشر کنید.
  • لینک داخلی بین مطالب ایجاد کنید.
  • از گزینه «بیشتر بخوانید» در میان صفحه‌ها استفاده کنید.
  • از گزینه «ثبت نام» در میان صفحه‌ها استفاده کنید.
  • گزینه بازگشت به صفحه اصلی را طوری در صفحه‌ها قرار دهید که اگر کاربر به اشتباه وارد یک صفحه شد، بتواند به آسانی به صفحه اصلی بازگردد.

 

2-UX سایت را تقویت کنید. به جای اینکه از محتوای طولانی و پاراگراف‌های بلند استفاده کنید، در تولید محتوا از جدول، بولت‌گذاری و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. همچنین، در میان متن عکس‌های جذاب قرار دهید و برای مطلب گزینه لایک را فعال کنید.

3- یک پاپ‌آپ برای خروج کاربر ایجاد کنید. البته نباید با این مفهوم باشد که «آیا مطمئن هستید که می‌خواهید خارج شوید؟»، چون کاربر تصمیم خود را گرفته و این سئوال شما، نمی‌تواند نظر او را تغییر دهد. بهتر است یا به او یک مطلب جدید پیشنهاد دهید و یا به او توصیه کنید در خبرنامه ایمیلی شما عضو شود.

4- هر چه مطالب جذاب‌تری تولید کنید. مدت زمان ماندگاری کاربر بیشتر می‌شود. بنابراین، در تولید مطالب بلاگ، خلاقیت را چاشنی کارتان کنید.

بیشتر بخوانید:

5-گزینه فراخوان یا CTA را در جایی قرار دهید که کاربر پس از کلیک بر روی آن به نتیجه دلخواه خود برسد. حال این خواسته می‌تواند رجوع به صفحه خرید، کسب اطلاعات بیشتر و یا هر اقدام دیگری باشد. اینکه فقط در انتهای مطلب لینک خرید یا فراخوان را قرار دهید، کافی نیست.

6- از ابزار کنسول جستجوی گوگل برای یافتن کلیدواژه‌های مناسب کسب وکار خود استفاده کنید. اگر از کلمات کلیدی مناسب در صفحه‌ها استفاده کنید، گوگل آن صفحه‌ها را به کاربرانی نشان می‌دهد که بر حسب نیاز آن را جستجو کرده‌اند. به این ترتیب کاربران کنجکاوی که به دنبال مطالب مورد نیازشان هستند، مدت زمان بیشتری در سایت شما می‌مانند.

7- برای اینکه زمان ماندگاری کاربر را در سایت افزایش دهید، علاوه بر متن می‌توانید از انواع قالب‌های محتوایی نظیر فیلم و اینفوگرافیک نیز استفاده کنید. انتشار ویدیو کلیپ‌های کوتاه در ابتدای صفحه‌های مورد نظر، نرخ خروج را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

8- بنرهای گوشه سایت را به صورت ویدیویی بسازید. در این صورت می‌توانید با ارائه اطلاعات مفید کاربر را مجاب کنید که با کلیک روی ویدیوها به یک صفحه دیگر وارد شود.

9- سرعت بارگذاری صفحه‌ها را تا جایی که می‌توانید بالا ببرید. گاهی با تغییر کیفیت عکس‌ها می‌توانید زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهید. با این روش، کاربران را برای ماندن در هر صفحه بیشتر تشویق می‌کنید.

10- روی لینک‌سازی داخلی توجه ویژه‌‌ای داشته باشید. هایپرلینک‌ها را با دقت و هوشمند انتخاب کنید. آنها باید انقدر جالب و کاربردی باشند که کابر روی آنها کلیک کند و به صفحه بعد برود.

11- به شیوه اصولی لینک‌سازی کنید. هر لینک باید به صفحه قبلی‌اش ارزش بیشتری دهد. به بیان دیگر، اگر از یک مطلب وبلاگ ناگهان به صفحه محصول غیرمرتبط لینک دهید، کار را خراب کرده‌‌اید.

 

کارشناسان گروه رسانه‌‌ای کاما آمادگی دارند تا در زمینه سئو، تولید محتوا و تعیین استراتژی بازاریابی محتوایی به شما مشاوره رایگان دهند.

از تجربه دیگران کمک بگیرید

برای صعود به قله‌های سخت بهتر است علاوه بر تجهیزات ضروری و آمادگی بدنی، یک راهنمای باتجربه نیز در کنار خود داشته باشید. هرچند مطالبی که در بالا بیان شد به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اهمیت سئو و جذب مخاطب داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه بازاریابی محتوایی و سئو در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعه‌های بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌های درازمدتی داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *