رنگهایی که بهعنوان بخشی از برنامههای برندسازی خود انتخاب میکنید، تنها روی لوگوی شما نقش نمیبندند. نیل پاتل بهعنوان یک صاحبنظر در صنعت بازاریابی به صاحبان مشاغل پیشنهاد میکند که به رنگها فکر کنید. فراموش نکنید همراه با اینکه به فکر منافع کسبوکار خود هستید، باید منافع مشتریان را نیز به یاد داشته باشید. رنگهای مختلف میتوانند حالات روحی مختلفی در افراد ایجاد کنند. بنابراین باید رنگی را انتخاب کنید که همسو با برند شما باشد.
مسیر برندهای بزرگی را پیش بگیرید که از رنگهای رایجی مانند مشکی، قرمز یا آبی برای جلب نظر مخاطبین خود استفاده میکنند. آیا بخش عمده مخاطبین شما را زنان تشکیل میدهند؟ آیا فکر میکنید انتخاب رنگ صورتی برای بازاریابی زنان مناسب باشد؟ باید عنوان کنیم که طبق آمار و اعداد زنان بیشترین پاسخ را به رنگ آبی میدهند.
آبی
آیا میدانستید که رنگ آبی در کل دنیا محبوبترین رنگ برای افراد است؟ از میان تمام گروه سنی، هر دو گروه جنسی و سایر گروهها آبی بهعنوان رنگ موردعلاقه بیشتر افراد شناخته میشود. رنگ آبی اساسا احساس استقلال و قدرت را منتقل مینماید، ولی میتواند نشانگر آرامش و امنیت نیز باشد. طیف روشنتر آبی برای برندهای دوستانهتر پیشنهاد میشود، درحالیکه از طیف تیره آن برای شرکتهای امنیتی و رسمی استفاده میشود. دل، اینتل، IBM و فیسبوک جزو مشهورترین استفادهکنندگان از این رنگ هستند.
زرد
رنگ زرد انتقالدهنده لذت، خوشحالی و گرمی است. هرچند رنگ زرد یک رنگ شاد محسوب میشود، ولی انتخاب آن چندان مرسوم نیست. به هر حال زرد جزو رنگهایی است که کمترین شانس انتخاب در بازاریابی را داشته و در کل دنیا یک رنگ غیرمحبوب محسوب میشود. با این حال اگرچه رنگ زرد بهتنهایی عملکرد خوبی ندارد، ولی هنگام ترکیب با رنگهای دیگر میتواند جذاب باشد. از شرکتهایی که این رنگ را برای برند خود انتخاب کردهاند، میتوان به نیکون، Best Buy و Shell اشاره کرد.
بنفش
بنفش یکی از محبوبترین رنگها میان زنان است و با مفهوم سلطنت و تجمل آمیخته شده است. درواقع بنفش نماد اشرافیگری، عشق، تجمل و زرق و برق است. این رنگ مناسب صنایع زیبایی، تفریحی و محصولات و خدمات باکیفیت است. Hallmark، Cadbury و دانشگاه واشنگتن جزو برترین کاربران این رنگ هستند.
صورتی
رنگ صورتی اساسا بیانگر زنانگی، عشق، جنسیت، ذات و گرمی است. درصورتی که تمرکز عمده کسبوکار شما روی زنان است، بسته به اینکه چه محصولات و خدماتی ارائه میکنید شاید لازم باشد از این رنگ استفاده کنید. ازجمله برندهایی که صورتی را برای برند خود انتخاب کردهاند ویکتوریا سکرت، باربی و Curvy Girls هستند.
سیاه و سفید
هرچند دو رنگ مشکی و سفید در مقابل یکدیگر قرار دارند، ولی هر دو نماد پیچیدگی، تجمل و گرانی هستند. توازن میان این دو رنگ با تلفیق مناسب آن با رنگ خاکستری میتواند یک ترکیب عالی برای صنایع فعال در زمینه فنّاوری و غذا باشد. اپل، ویکیپدیا و نیویورک تایمز از این رنگها استفاده میکنند.
قرمز
رنگ قرمز نشانگر احساسات متفاوتی است. خشم، عشق، عجله، جوانی و غیره. از رنگ قرمز همچنین بهعنوان یک رنگ هیجانی برای جلب مشتریان هیجانزده و افزایش تپش قلب آنها استفاده میشود. کسبوکارهای که در شاخههای غذایی و همچنین احساسات عاشقانه فعالیت دارند، میتوانند از این رنگ استفاده کنند. بهعلاوه تمامی کسبوکارها باید از این رنگ برای تبلیغ فروشهای همراه با تخفیف استفاده کنند. نینتندو، تارگت، مکدونالدز و کوکاکولا از جمله کاربران این رنگ هستند.
مترجم: مرتضی قدیمی