شرکت های متعددی همواره از میراث و سابقه برند خود بهعنوان اهرمی برای بالا بردن کسبوکارشان استفاده کردهاند. در گذشتههای دور که وفاداری حرف نخست را در موفقیت یک برند میزند، این استراتژی بهنظر کارساز میرسید. مشتریان سابقه برندها را معیاری برای سنجش منحصربهفردی و مهارت آن میدانستند.
با این حال به نظر میرسد این رویه (حداقل با اقتدار پیشین) دیگر اثرگذاری قبل را ندارد. شاید دلیل آن ظهور معیارهای مدرنتری چون زیبایی ظاهری، خلاقیت، هنر و بیهمتایی دررابطهبا محصولات باشد.
بنابراین توصیه ما رعایت اعتدال لازم بین ایندو است. اگر قصد بهرخ کشیدن میراث خود را دارید، مطمئن باشید که سه نکته زیر را رعایت کردهاید:
روراست باشید.
هنگام توصیف پیشینه برند خود از اغراق زیاد پرهیز کنید. درباره واقعیتها سخن بگویید و از آنها برای نشان دادن مهارت خود استفاده کنید. تنها نتیجه خودستایی و لاف بیمورد ایجاد شک در برند شما خواهد بود. تا جای ممکن اجازه بدهید که مشتریان درباره شما حرف بزنند.
چه سودی دارد؟
از خودتان بپرسید که “سود داشتن سابقه زیاد یک کسبوکار چیست؟” زیرا ممکن است اولین سوال مشتری از شما همین باشد. به آنها نشان دهید که پیشینه برند شما چگونه باعث رشد و شکوفایی مهارت شما نسبت به دیگر شرکتهای همصنف شما شده است. مسلما بالیدن به میراث برندتان آسان است؛ ولی توصیف اثر آن در مهارت برندتان موضوعی جداست.
متفاوت باشید.
در پایان، پیشینه شما بایستی منجر به متفاوت بودن تواناییهای شما نسبت به افراد دیگری که در صنعت شما کار میکنند شده باشد. بنابراین این تفاوت را برجسته کنید؛ بهگونهای که گویی شما تنها استاد مسلم این صنعت هستید.
نکات اشارهشده برای هردو کسبوکارهای کوچک و بزرگ و حتی نوپا قابلتعمیم است. کسبوکارهای کوچک نسبت به برندهای بزرگ روابط نسبتا نزدیکتری با مشتریان دارند؛ از همین رو سابقه شما نقش مهمتری در این میان خواهد داشت. بنابراین برای آنکه اعتبار، صمیمیت و صداقتی که مشتریانتان برای شما قائل هستند را از دست ندهید، در نحوه ارائه مهارت خود دقت داشته باشد. به هیچ عنوان سعی نکنید که نقش بازی کنید. به هوش مشتریان خود اعتماد داشته باشید. اعتماد برترین مولفه و تجربه لازمترین جزء یک کسبوکار است. هنگام صحبت درباره مهارتهای خود روراست باشید و نشان دهید که این مهارت چگونه به مشتری شما کمک خواهد کرد. تنها پس از انجام همه اینهاست که میراث و پیشینه برند شما معنی پیدا میکند.