حساب کاربری هر کسبوکار در شبکههای اجتماعی نشانگر داستان و فرهنگ و راهی برای اشتراک محتوا و ماموریتهای آن است. پلتفرمهای متفاوتی برای به نتیجه رساندن این اهداف در اختیار شما هستند که هر کدام رویکرد مخصوص به خود را دارند.
شبکههای اجتماعی تنها یک ابزار بازاریابی نیست
شبکههای اجتماعی تنها بهعنوان یک ابزار بازاریابی حامی شرکت شما نیست، بلکه ابزار مفیدی برای مشارکت با کارکنان و ایجاد یک فرهنگ منسجم میان آنها است. هر کسبوکاری باید سازوکاری برای برگزاری منظم نشستهای ماهانه با اعضای تیم داشته باشد. منظور از نشست تنها در مناسبتها و اعیاد نیست. این نشستها میتوانند در خارج ساختن تنشهای شغلی از جان و ذهن کارکنان اثرات بسزایی داشته باشند. نتیجه نهایی این نوع از فعالیتها در بهبود بهرهوری دیده خواهد شد.
کسبوکار خود را جذابتر نشان دهید
آنلاین بودن در فضای اجتماعی، به مشتریان بالقوه اجازه میدهد تا شما و کارکنانتان را بهعنوان یک تیم منسجم و فعال ببینند. هیچ کس از همکاری با یک فرد سرسخت و غیرمنعطف خوشحال نمیشود. بدتر از آن فردی است که هیچ لبخندی روی لبان او نمیتوان پیدا کرد. شبکههای اجتماعی معمولا نخستین مکانی هستند که مخاطبین شما پیش از وارد شدن به وبسایتتان به آن سر میزنند تا با چهرههای پشتپرده کسبوکار آشنا شوند. بنابراین مراقب حسی که در نخستین ملاقات در آنها ایجاد میکنید باشید.
کار با شبکههای اجتماعی ساده نیست
ساخت محتوای خلاقانه نیازمند ساعتها زمان و همانطور که از نامش پیداست، خلاقیت است. تولید محتوا مانند تولید یک محصول نیست که تنها به یک خط تولید نیاز داشته باشید. خلاقیتی که برای ساخت این محتوا نیاز است، ساعت کاری و غیرکاری نمیشناسد. در هر شرایط و زمانی باید آماده باشید و هر ایدهای که به ذهنتان میرسد را به روی کاغذ بیاورید. نهایتا فراموش نکنید که هر محتوایی ارزش اشتراک ندارد و هر محتوایی مناسب هر شبکه اجتماعی نیست.
یک برنامه منسجم داشته باشید و به آن بچسبید
پیش از این درباره استراتژیهای شبکههای اجتماعی و چگونگی کاربرد آنها مطالب زیادی شنیدهایم. درصورتی که محیط باثبات و سالمی برای فعالیت کسبوکار خود ایجاد کرده باشید، حال زمان برگزیدن پارامترهای مناسب برای ادامه فعالیت است. بدون در نظر گرفتن پارامترهای هدف برندتان، پستهای شما نشانگر واقعی ارزشهای شرکت نخواهد بود. شاید داشتن یک دفتر کاری جذاب و نشان دادن آن به مخاطبین برای مدتی باعث ایجاد ذوق و شوق در آنها شود، ولی نهایتا آنچه اهمیت دارد نه “مکان” پست شما، بلکه “محتوای” آن است.
شوخی یا جدی
بهطور معمول هر ماه چهار هفته دارد. از همین رو پیشنهاد میکنیم هر هفته حداقل یک پست به اشتراک بگذارید. با این حال توصیه ما این است که در اشتراک پستها افراط نکنید. شاید اشتراک یک پست بامزه برای شروع ماه انتخاب خوبی باشد. دوباره یادآوری میکنیم که هیچ کس از معاشرت با افراد همیشه جدی و شاکی لذت نمیبرد. بنابراین توصیه ما این است که چهار هفته ماه را با سه پست سرگرمکننده و یک وبلاگ جدی پر کنید.
پاسخگو باشید
هول نکنید! لایک کردن یا نظر دادن یک شخص به پست شما نشانگر چراغ سبز برای شروع بازاریابی او نیست. آرام باشید. به یک واکنش ساده به نظر کاربر اکتفا کنید یا اگر پرسشی از شما شده است، تنها به آن پاسخ دهید. موضوع مهم بعدی دیدگاههای کاربران بهویژه در رسانه فیسبوک است. واقعیت این است که دیدگاههای منفی همواره وجود دارند. در چنین موقعیتهایی فراموش نکنید که به هیچ عنوان به کاربران حمله نکنید و لحن عذرخواهانه داشته باشید.