نخستین گام برای برندسازی، شناخت هویت سازمانتان است. آیا بهدنبال ساخت یک زیربانی مناسب برای برندتان هستید؟ یا میخواهید هویت برند قدیمی خود را بازسازی کنید؟ در هر مرحلهای که هستید، ترفندهایی که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد، میتوانند در ایجاد یک برند با پایه و اساس مستحکم برای کسبوکارتان مفید واقع شوند.
تعریف هویت سازمانی و برندسازی
همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، نخستین گام برای موفقیت شرکتتان شناخت هویت سازمانی آن است. برای شناخت بنیان کسبوکار خود به این پرسشها پاسخ دهید:
- شرکت شما چه جایگاهی در بازار دارد؟ توصیه Hubspot استفاده از ابزار تحلیلی SWOT برای پاسخ دادن به این پرسش است. بهدنبال نقاط ضعف و قدرت و فرصتها و خطرات باشید.
- شرکت شما چه آیندهای برای خود متصور است؟ جملهای تعریف کنید که نشانگر ارزشها، تمایز و آینده شرکت شما است.
- شرکت شما چه اهدافی دارد؟ با شفافیت و دقت تمام اهدافی که شرکت شما دنبال میکند را توضیح دهید.
- دوست دارید افراد هنگامی که درباره شما فکر میکنند یا صحبت مینمایند، چه احساسی نسبت به آن داشته باشند؟ بهعنوان نمونه میتوانید به واژههایی مانند “امنیت”، “تجمل” و “الهامبخشی” فکر کنید. آژانس AMP معتقد است که ماهیت هر شرکت باید در یک یا دو واژه خلاصه شده و منحصربهفرد باشد.
حال که به این پرسشها پاسخ دادهاید، میتوانید درباره موقعیت برند خود اظهارنظر کنید و در همه اقدامات خود از قبیل طراحی وبسایت، حسابهای رسانههای اجتماعی، تولید محتوا، مستندسازی کسبوکار و سایر بخشهای بازاریابی باید آن را رعایت کنید.
انتخاب یک لحن یکتا برای برند
لحنی که برای نوشتن وبلاگها، پستهای خود در رسانههای اجتماعی یا مطبوعات و … دارید، باید موازی با خط مشی برندتان باشد. میخواهید چه پیامی با لحن خود به مخاطبین انتقال دهید؟ لحن شما باید بهصورت طبیعی بیانگر ماهیت برند شما بوده و هیچ اجبار و تصنعی در آن نباشد. با این حال هر کدام از رسانههای اجتماعی ویژگیهای منحصربهفردی دارند که نباید از آنها غافل بود:
- فیسبوک: شرکت فیسبوک در 30 ژوئن 2017 اظهار کرد که این رسانه اجتماعی بیش از دو میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. این عدد تقریبا بربر با یکسوم جمعیت جهان است. در این رسانه از هر طیف جمعیتی میتوان دید و یکی از رسانههای واجب برای هر کسبوکاری است. در این رسانه میتوانید پستهای با مطالب سرگرمکننده، تعاملی و قابلاشتراک با سایتها و رسانههای دیگر به اشتراک بگذارید. برای آنکه آگاهی افراد از شما بیشتر شود، با الگوریتمهای فیسبوک آشنا شوید.
- توییتر: هرچند توییتر دیگر دومین پلتفرم با بیشترین تعداد کاربران نیست، ولی با 300 میلیون کاربر ماهانه همچنان یکی از رسانههای غیرقابلچشمپوشی است. در این رسانه، قویترین ابزار برای افزایش آگاهی افراد از کسبوکار شما استفاده استراتژیکی از هشتگهای مناسب است. محتوای بصری نیز بهاندازه نظرسنجیها و آزمونها مهم هستند.
- اینستاگرام: اینستاگرام با محتوایی که بخش عمده آنها را تصاویر و ویدئوها تشکیل میدهند، رسانهای متمایز از سایر رسانههای عنوانشده است و در سطح بسیار گستردهای توسط گروههای سنی نوجوانان و جوانان استفاده میشود. در این رسانه از هیچ تلاشی برای تولید محتوای بصری همسو با قواعد برندسازی شرکت دریغ نکنید تا محتوای بصری جذابی خلق کنید. توصیه ما استفاده از 30 هشتگ در هر پست است.