اجرای روابط عمومی بهشکل درست، بیشتر از آنکه روی برداشتن گامهای درست تمرکز داشته باشد، روی برنداشتن گامهای غلط متمرکز است. پیش از هر چیز بدانید که روابط عمومی نه به شما، بلکه به مخاطبین شما بستگی دارد. شما برای موفقیت باید تمام تلاش خود را برای تولید محتوای باکیفیت و ایجاد روابط خوب با آنهاکنید. در ادامه چند اشتباه ویرانگر در این زمینه عنوان می شوند:
با خبرنگاران برخورد بدی نداشته باشید
هرگز تماس یا ایمیل یک خبرنگار را نادیده نگیرید. اگر خبرنگاری درخواستی از شما دارد، با کمال میل پاسخگوی او باشید. خبرنگاران معمولا مشغله کاری زیادی دارند، بنابراین سربهسر آنها نگذارید. بهطور پیاپی به آنها زنگ نزنید و از ارسال چندباره ایمیل یکسانبپرهیزید. اگر به موضوع شما علاقهمند نیستند آن را بپذیرید.
هر چیزی را توییت نکنید
توییتر یک ابزار قوی برای کسبوکار و راهی برای نشان دادن محتوا به خبرنگاران و افراد بانفوذ است. با این حال برخی استفاده درستی از آن ندارند. درباره موضوعاتی توییت کنید که راجعبه آنها تخصص دارید. اگر کسبوکار شما تولید جوراب است، درباره جوراب توییت کنید. دانش سیاسی شما هیچ اهمیتی برای مخاطبینتان ندارد، مگر آنکه آن سیاستمدار جورابهای شما را پوشیده باشد!
در استفاده از هشتگها افراط نکنید
اگر از لزوم بکار بردن هشتگی مطمئن نیستید، آن را بکار نبرید. استفاده بیدلیل از هشتگهای زیاد وجهه خوشایندی ندارد و حتی پیام شما را شبیه یک هرزنامه نشان میدهد. هشتگهایی که از کسبوکارهای دیگر به عاریت میگیرید نیز سود چندانی برای شما نخواهند داشت. ولی اگر پیغام شما مربوط به یک رخداد پیشرو میشود، توصیه میکنیم این رخداد را به هشتگهای خود اضافه کنید. حتی میتوانید هشتگ جدید و مناسبی برای این رخدادها ایجاد کنید.
در بحرانها از این واژه برحذر باشید
بزرگترین چالشی که بخش روابط عمومی میتواند با آن مواجه باشد، مدیریت بحران است و در چنین موقعیتهایی گفتن جمله “نظری ندارم” به یک خبرنگار خود بحران است. “نظری ندارم” برای یک خبرنگار بهمعنای “بله” است و اینکه شما درحال پنهان کردن موضوعی از آنها هستید. اگر اطلاعات کافی ندارید، برنامهای تدارک ببینید و در آن عنوان کنید که شما نیز از موضوع پیشآمده نگران هستید ولی هنوز اطلاعات کافی برای اظهار نظر قطعی در دست ندارید.
برای نوشتن کتاب منتظر بازنشستگی نمانید
نوشتن کتاب بهعنوان یک رهبر فکری شما را به پله بعدی زبدگی در صنعتتان میبرد و افراد میتوانند شما را یک وبلاگنویس، مجری پادکست و نویسنده کتاب “…” معرفی کنند. با این حال کسب درآمد نباید تنها انگیزه شما از کار باشد. شاید پول کمی از این راه بهدست بیاورید، ولی ارزشمندتر از آن، نوشتن کتاب نقش کارت ویزیت و شاهکلید دربهای بسته را خواهد داشت.
تسلیم نشوید
روابط عمومی یک مسابقه دو و میدانی سرعت نیست. انتظار نداشته باشید که سه روز در این عرصه فعال باشید و سپس ناپدید شوید. روابط عمومی بهمانند یک دوی ماراتن است که بزرگترین ویژگی آن پایداری است. مانند خبرنگاری فکر و تلاش کنید که هر روز دهها دست رد به سینه او زده میشود، ولی همچنان به دنبال سوژه خود میگردد. اگر خود را ضعیف و مستاصل میبینید، کمی مکث کنید، روی اهداف خود تمرکز کنید، انرژی بگیرید، قوای خود را از نو تازه کنید و دوباره وارد بازی شوید.