هیچ شکی در آن نیست که مصرفکنندگان از شرکتهایی خرید میکنند که روابط عمیقتری با آنها دارند. بر همین اساس این روزها داشتن یک وبسایت و لوگوی جذاب هرچند برای برند شخصی لازم است، ولی کافی نیست.
درصورتی که برند شما برای مخاطبین جذاب نیست، قطعا باعث راندن آنها خواهید شد. ولی آیا فرایند ایجاد یک برند شخصی جریان سادهای دارد؟ برخی از بزرگترین اشتباهاتی که بازاریابان هنگام ایجاد برند شخصی انجام میدهند بهصورت زیر است:
1- عدم نیاز به برند شخصی
چه آگاهانه و چه سهوا، تمام ارتباطات و تعاملات شما با مشتریان شکلدهنده برندتان است. به همین دلیل باید تا جای ممکن ارتباطات مثبت با دیگران برقرار سازید. برای ایجاد یک برند شفاف باید زمان صرف کنید، وگرنه تمام تلاشهای شما برای بازاریابی به هدر خواهد رفت.
2- کپی کردن برند از روی دیگران
اغلب افراد تازهکار تصور میکنند که بهترین راه برای محدودسازی رقبا، تقلید کردن از آنها است. ولی بهجای تقلید سعی کنید خلاق باشید. ویژگیهای منحصربهفرد خود را برجسته کنید و خود را متمایز نشان دهید تا به یک انتخاب بهتر تبدیل شوید.
3- بیاعتبار بودن
برخی علاقه زیادی برای نشان دادن خود در شکلها و لباسهای مختلف دارند. آنها تصور میکنند برای جذب مشتریان باید خود واقعیشان نباشند. این روزها اعتبار در دنیای بازاریابی پررنگتر از هر زمان دیگری شده است. روراست و شفاف باشید تا اعتماد سایرین را به خود جلب کنید. پیامهای یک برند باید هماهنگ با یکدیگر و هماهنگ با شخصیت و برند شما باشند.
4- بیثباتی
هرچه برند شما دارای نمای منسجمتر و هماهنگتری باشد، با قدرت بیشتری کاربران را جذب خود میکند. بنابراین وقتی که مشغول نوشتن وبلاگ، کتاب الکترونیک و یا تولید هر محتوای دیگری هستید، اطمینان حاصل نمایید که افکار، ایدهها و اطلاعات به اشتراک گذاشتهشده هماهنگ با ارزشها و هویت برندتان باشد.
5- کپیبرداری از محتوای دیگران
نتیجه تولید محتوای شخصی، توسعه جایگاه برند شما بهعنوان یک رهبر فکری در صنعتتان است. طرفداران شما خواهان شنیدن صدای منحصربهفرد شما هستند، نه سخنان کلیشهای کسبوکارهای دیگر. با تولید هر محتوا آنها را هرچه بیشتر با برند و هویت خود آشنا میکنید. زمانتان را صرف ایجاد محتوای شخصی مانند نکات، چکلیستها و راهنماها کنید. با انتشار مقالاتی که امضای برند شما را دارند، گام بزرگی در توسعه سئو خواهید برداشت.
6- مشخص نکردن بازار خرد هدف
هیچ کسبوکاری نمیتواند همه چیز برای همه کس باشد. حتما باید بازار هدف خود را بهصورت دورهای مشخص کنید. هرچه تعریف دقیقتر و باریکتری از بازار هدف خود داشته باشید بهتر است. در غیراینصورت باید ریسک سردرگم کردن مشتریانتان را به جان بخرید، چراکه مخاطبین باید زمان بیشتری صرف یافتن شما کنند.
7- عشق نورزیدن به قبیله خود
قبیله شما شامل گروهی از افراد است که بدون هیچ قید و شرطی با یکدیگر ارتباط داشته و به همدیگر عشق میورزند. با عشق به طرفدارانتان به جهان نشان خواهید داد که چه برند شگرفی دارید. پیش از هر چیز آنها را بیابید و سپس بهشدت آنها را دوست بدارید، پیشنهادهای ویژه به آنها ارائه کنید و پشتصحنه کسبوکارتان را به آنها نشان دهید.
8- فراموش کردن کیفیت و حرفهایگری
هیچ چیزی از چشم اینترنت پنهان نمیماند؛ پس مطمئن باشید هر اشتباهی انجام دهید مچ شما را خواهد گرفت. بهعنوان نمونه ارسال خبرنامه مشکلدار با لینکهای خراب نشانگر ضعف در برند است. همینطور بیپاسخ گذاشتن تماس یک مشتری شاکی از طرف بخش خدمات به مشتریان بهمعنای بیکفایتی برند است.
بنابراین بهدقت روی ادبیات و ظاهر خود در رسانههای اجتماعی توجه داشته باشید و از چارچوب اخلاق خارج نشوید.