اگر تصور میکنید که شبکههای اجتماعی تنها مناسب اشتراک تصویر غذاهای رنگارنگ و ویدئوی بچه گربههای بازیگوش است، از پتانسیل بینظیری برای ارتقای کسبوکار خود غافل شدهاید. در هر بخشی از صنایع غذایی که مشغول هستید – از تولید گرفته تا فرآوری – پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی به شکل صحیح میتواند بازگشت سرمایه شما را افزایش دهد. در ادامه راهکارهایی مطرح می شود که به موفقیت شما در بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک شایانی می کند:
شرکت خود را بهعنوان پرچمدار صنعتتان معرفی کنید
هر سازمانی بهطور خودکار با سازمانهای دیگر موجود در آن صنعت مقایسه میشود و با ظهور رسانههای اجتماعی این فرایند بسیار سادهتر از پیش شده است. این روزها منبع اصلی و گاها نخست بسیاری از جوانان برای کسب اطلاعات لازم شبکههای اجتماعی است. یعنی میتوانید اطلاعات محصولات خود را بدون واسطه و دخالت رسانههای سنتی در اختیار مشتریان قرا دهید.
همچنین یکی از منابع عمده خبرنگاران برای کسب اطلاعات لازم از سوژههایشان رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر است. بنابراین سعی کنید حضور آنلاین قوی در شبکههای اجتماعی داشته و با خبرنگاران در تماس باشید. لینکدین، توییتر و فیسبوک بهترتیب سه شبکه اجتماعی برتر از نظر بازاریابی محتوا برای کسبوکارهای B2B محسوب میشوند.
استعدادهای برتر را جذب کنید
بیرون از دربهای شرکت شما افراد بااستعداد زیادی بهدنبال کار میگردند که میتوانند به سرمایه انسانی شرکتتان تبدیل شوند.
نخستین جایی که این روزها کارجویان به آن سر میزنند لینکدین و فیسبوک است. پیش از آنکه یک کارجو بهصورت حضوری به دفتر شما بیاید به جستجوی پروفایل شما در این شبکهها میپردازد تا ببیند که شرکت شما تا چه حد مطابق معیارهای ایشان است. نزدیک به 84 درصد از سازمانها از رسانههای اجتماعی برای استخدام استفاده میکنند.
چه جایی بهتر از رسانههای اجتماعی برای نشان دادن فرهنگ شرکت و اجازه دادن به جوانان مستعد برای آشنا شدن با آن وجود دارد؟ این پنجره که بهسوی شرکت شما باز میشود به مخاطبان نشان میدهد که شما چطور با همکاری یکدیگر ارزشهای شرکت را سرلوحه خود قرار میدهید تا محصول یا خدماتی عالی در اختیار مشتریان قرار دهید.
جامعه مخاطبان خود را گسترش دهید
شرکتهای بسیاری دیده شدهاند که بهسادگی نکته اصلی شبکههای اجتماعی را از یاد میبرند. شبکههای اجتماعی با هدف اجتماعی بودن بنیان نهاده شدهاند. در هر بخش از صنعت غذایی یا کشاورزی که فعالیت دارید یک جامعه آنلاین برای خود ایجاد کنید. این جامعه فرصت بینظیری در اختیار شما قرار خواهد داد تا روابطی فرامرزی با افرادی که به علایق و احساسات مشترک شما ارزش قائل هستند ایجاد کنید.
داشتن جامعه مخاطبین قویتر مزایای بیشتری خواهد داشت؛ از جمله:
- دسترسی به افراد متخصص
- ارتقای پروفایل صنعت
- دسترسی گستردهتر به مشتریان بالقوه
- دسترسی کارمندان به منابع بیشتر
- پیشبینی ترندهای پیش رو
با مخاطبان خود مشارکت داشته باشید
رسانه اجتماعی فضایی است که اجازه میدهد مشتریان بهویژه آنهایی که نگرانی خاصی در سر دارند به شما دسترسی پیدا کنند. همچنین خود کاربران میتوانند در این فضا به نگرانیهای یکدیگر پاسخ دهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. در این میان شما میتوانید خطوط مشی ویژهای برای تعامل کاربران با شما یا با یکدیگر تعریف کنید تا از پس مدیریت موقعیتهای متفاوت بهخوبی برآیید. سعی کنید این چارچوب بهگونهای باشد که خوشآمدگویی به آنها محسوب شود.
مشتریان از تعامل با برندهای موردعلاقه خود لذت میبرند. با قرار دادن این فرصت در اختیار آنها شانس این را خواهید داشت که رضایت مشتریان را جلب کنید. مطالعات نشان میدهند افرادی که نسبت به دنبال کردن برندها در رسانههای اجتماعی اقدام میکنند، وفادارتر هستند.