پیش از هر چیزی باید بگوییم اگر قصد معروف شدن دارید، با دربهای بسته زیادی روبرو خواهید شد. در اینکه همهگیر شدن محتوای یک شرکت خوب است شکی نیست؛ ولی آیا تصمیم به تولید محتوای همهگیر واقعا حرکت استراتژیکی محسوب میشود؟
بازاریابی موفق محتوا
تولید محتوای همهگیر و تصمیم به تولید محتوای همهگیر دو مقوله کاملا متفاوت هستند. اگر محتوای تولیدی شما در حال حاضر اسم و رسمی برای خود بهپا کرده است، یعنی یا زمانی در جایی یک گام بسیار درست برداشتهاید و یا بخت با شما یار بوده است. بهعنوان نمونه شاید یک هشتگ درست در زمان مناسب استفاده کردهاید. با این حال بیشتر محتوای همهگیر شهرت خود را نه مدیون شانس، بلکه مدیون استراتژیهای بازاریابی درست هستند.
ولی اگر قصد تولید محتوای همهگیر دارید باید زنگ خطر را به صدا دربیاوریم. درواقع از این تصمیم میتوان استنباط کرد که استراتژیهای بازاریابی محتوای شما اصلا استراتژی محسوب نمیشوند. در چنین مواقعی مشکلات شما دو برابر میشوند:
- با اتخاذ چنین تصمیمی برای خود یک هدف غیرقابلدستیابی انتخاب کردهاید که نیازمند صرف زمان و تلاش بیهوده بسیار است.
- باید بهنحوی برنامهریزی کنید که دیدگاههای ثبتشده در محتوای همهگیر خود را تبدیل به درآمد کنید و در عمل رسیدن به این هدف تقریبا غیرممکن است.
اصلا فرض میکنیم موفق به تولید محتوای همهگیری شدید که به دست هزاران یا میلیونها کاربر رسید. هیچ شکی در آن نیست که این موضوع جزو افتخارات برند شما محسوب خواهد شد؛ ولی سوالی که پیش میآید این است که چه بخشی از این مخاطبان قصد مشارکت در محتوای دیگر شما را خواهند داشت؟
محتوای همهگیر
بهعنوان مثال شرکت Blendtec را که در زمینه تولید مخلوطکن فعالیت دارد در نظر بگیرید. این شرکت با ساخت مجموعهای از کلیپهای جذاب در یوتیوب به شهرت چشمگیری رسیده است. آنها چیزهای مختلف را داخل مخلوطکنهای خود ریخته و از آن فیلم میگیرند و در یوتیوب به اشتراک میگذارند. هدفی که این شرکت از این استراتژی بازاریابی داشت تنها بالا بردن آگاهی افراد از برندش بود و هیچ برنامهای برای همهگیر شدن ویدئوهایشان نداشتند؛ ولی ایده نابی که برای تولید محتوای منحصربهفرد در سر داشتند آنها را به این مسیر سوق داد.
پس از آنکه بهتدریج بر همهگیری ویدئوهای آنها افزوده شد شروع به تولید ویدئوهای بیشتری کردند و پس از 186 ویدئو فروش آنها به 7 برابر رسید. آنها راه استفاده از اشتراک محتوای همهگیر و تبدیل آن به درآمد را کشف کردند و به کمک این ایده خوب و کمی شانس شهرت برند خود را افزایش دادند.
بلوغ دیجیتالی
اگر استراتژی بازاریابی محتوای شما در جستجوی راهی برای تولید محتوای همهگیر است، این نشان از عدم بلوغ دیجیتالی برند شما دارد.
نابالغی دیجیتالی بدین معنی است که در دنیای مملو از اطلاعات امروزی نباید به دنبال اطلاعات باشید. اگر قصد افزایش دسترسی خود به افراد را دارید، باید از لابلای این اطلاعات شروع کنید؛ چراکه اینجا دقیقا همان مکانی است که افراد به محتوای تولیدی دیگران واکنش نشان میدهند.
یوتیوب طی پژوهشی که چند ماه پیش انجام داده بود آستانه بازدیدهای لازم برای درآمدزایی یک ویدئو را 10 هزار بازدید عنوان کرد. این درحالی است که طی تحقیقی که در سال 2009 توسط Slate investigation روی 10 هزار ویدئو انجام شده بود، تنها 25 ویدئو (یعنی چیزی حدود کمتر از 3/0 درصد از آنها) توانسته بودند از این آستانه تجاوز کنند. این آمار مربوط به 8 سال پیش است. یعنی در وضعیت کنونی که در یوتیوب بیش از 300 ساعت ویدئو در هر دقیقه به اشتراک گذاشته میشود، شرایط بسیار سختتر نیز خواهد بود.