موفقیت کسب و کارتان در گرو روابط عمومی است
پیادهسازی یک استراتژی روابط عمومی (PR) نیازمند فرایندهای پیچیده و تخصصی است. PR معمولا به دلیل وجود برخی تکنیکهای خاص بازاریابی موجب سردرگمی صاحبان کسبوکار میشود. اکنون
روابط عمومی فرآیند کاملا پویایی است که با سرعت شگرفی در حال تغییر و گسترش است و برای درک آن بایستی آنچه برایمان به ارمغان میآورد را بهخوبی بشناسیم. اکنون در این مقاله به معرفی استراتژی های روابط عمومی می پردازیم و همچنین به اهمیت آنها نگاه مختصری خواهیم داشت:
مطبوعات – از مطبوعات استفاده کنید. مطبوعات یک روش عالی برای بهروز نگه داشتن اذهان عمومی درباره رخدادها، تغییرات و محصولات کمپانی شما است.
تور مطبوعاتی – این تورها نقش بهسزایی در شناساندن صنعت و کسبوکار شما به روزنامهنگاران و افراد تاثیرگذار دارد. برای ایجاد علاقه و انگیزه در روزنامهنگاران و خبرنگاران بایستی به تیتر داغی که آنها نیاز دارند تبدیل شوید.
هشدارهای رسانهای – هشدارهای رسانهای مانند مطبوعات هستند. با این تفاوت که این رسانهها بهجای نوشتن درباره محصولات و شغل شما، درباره کنفرانسها، همایشها و رویدادهای دیگر کسبوکار مینویسند. ایده پنهان برای موفقیت در این موضوع، تشویق گزارشگران و عکاسان برای قرار دادن شما در انظار عمومی است.
شبکههای اجتماعی – با رونق روزافزون شبکههای اجتماعی، نیاز کسبوکارها برای فعالیت در این شبکهها نیز بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. شبکههای اجتماعی جزو سادهترین و موفقترین راهها برای افزایش و تشویق کاربر است.
نمایشگاه تجاری – برپایی این نمایشگاه ها میانبر شما برای ارتباط با افراد مهم است. این نمایشگاه ها جایی است که میتوانید دست افراد تاثیرگذار را در دستانتان بفشارید.
بازاریابی ایمیلی – این روش مهمترین وسیله در جعبهابزار یک کارشناس روابط عمومی محسوب میشود. با استفاده از این ابزار میتوانید یک پایگاه داده منسجم از اطلاعات کاربران موجود و بالقوه بسازید و جدیدترین محصولاتتان را به آنها معرفی نمایید.
مزیتهای یک PR موفق
آگاهیسازی مقرونبهصرفه درباره محصول
اکثر استراتژیهای PR میتوانند در مقایسه با تبلیغات سنتی با هزینهای پایینتر انجام شوند. توسعه یک شبکه اجتماعی، پیادهسازی تور تبلیغاتی یا توزیع مطبوعات، هیچیک هزینههای گزافی برجای نمیگذارند.
وقتی تمامی اینها با دقت تمام انجام شود، برند شما آماده خودنمایی پیش چشم مخاطبان خواهد بود.
افزایش اعتبار
وقتی از PR بهعنوان ابزاری برای بازاریابی صنعت خود استفاده میکنید، بهصورت خودکار به افزایش اعتبار آن نیز کمک میکنید. اطلاعات زمانی که از زبان شخصی ثالث بیان میشود، برای مشتریان قابلاعتمادتر خواهد بود. این درحالی است که استفاده از تلویزیون و بیلبوردها برای تبلیغ برندتان، برای کاربر شکبراگیز خواهد بود.
درکل با پشت سر گذاشتن یک PR موفق، نتایجی با هزینهای کمتر نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی و حتی موفقتر بهدست خواهید آورد. یک روابط عمومی خوب، هزینههای تبلیغ بد را به حداقل میرساند.
مترجم: مرتضی قدیمی