هیچ کس زمان و پول کافی برای حضور مفید در همه رسانههای اجتماعی را ندارد. خب چاره چیست؟ به نظر میرسد باید از میان رسانههای موجود آنهایی را که میتوانند برای کسبوکار ما مفید باشند را انتخاب کنیم. این انتخاب به معیارهای مختلفی ازجمله کسبوکار، اهداف و تعهدات شما بستگی دارد. در ادامه ویژگیهای کلی برخی از پلتفرمهای محبوب را عنوان میکنیم.
فیسبوک
فیسبوک با بیش از 2 میلیارد کاربر ماهانه در سال 2004 فعالیت خود را شروع کرده است. این رسانه اکنون بزرگترین شبکه اجتماعی موجود است و بهتازگی یکی از رسانههای دیگر یعنی اینستاگرام را به تصاحب خود درآورده است. این رسانه به کسبوکارهای مختلف اجازه ایجاد صفحه برند خود را میدهد و فالورهای صفحه میتوانند با لایک کردن پستهای برند، علاقه خود را به آن نشان دهند. با این حال نرخ دسترسی ارگانیک در میان صفحات فیسبوکی چندان چشمگیر نیست و فیسبوک ترجیح میدهد که کسبوکارها برای افزایش دسترسی خود از تبلیغات پولی استفاده کنند. با این حال میتوانید با چند مرتبه بروزرسانی صفحه خود در هر روز همراه با اشتراک پستهای جالب و منحصربهفرد و لینک دادن آنها به وبسایت، محصولات، خدمات و وبلاگهای خود مشتریان بیشتری را هدف بگیرید.
توییتر
توییتر در سال 2006 تاسیس شد و اکنون نزدیک به 330 میلیون کاربر فعال دارد. هرچند شمار کاربران آن بسیار کمتر از فیسبوک است، ولی همچنان بیشتر از کل جمعیت ایالات متحده میباشد. کاربران توییتر میتوانند پیامهایی با 240 کاراکتر (قبلا 120 کاراکتر) به مخاطبین خود ارسال کنند. توییتها معمولا نسبت به پیامهای سایر شبکههای اجتماعی طول عمر کوتاهتری دارند و بر همین اساس کاربران فعال معمولا چندین بار در روز توییت میکنند. شمار مناسب توییت برای یک کسبوکار تازهتاسیس 4 تا 6 توییت منحصربهفرد در روز است.
توییتر بهترین انتخاب برای ارسال پیامهای خبرمحوری است که تمرکز عمده آنها روی رخدادهای جاری میباشد. با این حال این رسانه به اشتراک پیامهای احساسی نیز شهرت دارد. درصورتی که در این رسانه فعالیت دارید، مطمئن شوید که بهطور منظم روی آن نظارت میکنید؛ چراکه این پلتفرم به شکایت کاربران از کسبوکارها نیز شهرت دارد و به همین دلیل کاربران انتظار دارند که در سریعترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنند. در توییتر پاسخ ندادن به پیام کاربر معادل با نادیده گرفتن او است. ولی درصورتی که با سعهصدر و سرعت پاسخگوی کاربران باشید، این رسانه میتواند پایگاهی امن از مشتریان خرسند و فعال پیشکش شما نماید.
اینستاگرام
تمرکز اصلی رسانه اجتماعی اینستاگرام روی تصاویر معطوف است. هرچند میتوانید با متنها و هشتگها تصاویر خود را همراهی کنید، ولی امکان اضافه کردن لینک به پستها وجود ندارد. درعوض میتوانید یک لینک در بخش بیو قرار دهید و بهواسطه آن مشتریان خود را به فضای مورد نظرتان هدایت کنید. یکی از بزرگترین ویژگیهای کاربران اینستاگرام مشارکت بالای آنها در پستها در مقایسه با سایر پلتفرمها است. اینستاگرام حدود 800 میلیون کاربر فعال دارد، بنابراین به احتمال زیاد شیرجه زدن در این رسانه جذاب ایده بدی نباشد.
این رسانه در سال 2010 تاسیس و در سال 2012 به ارزش یک میلیارد دلار توسط فیسبوک خریداری شد. معمولا طیف گستردهای از کسبوکارها از ورود به این رسانه رضایت دارند و موفق به یافتن جامعه مخاطبین هدف خود در آن میشوند. در این رسانه نیز مانند فیسبوک میتوانید با پرداخت هزینه، میزان دسترسی پستهای خود را افزایش دهید. با انتخاب تصاویر مناسب، اینستاگرام میتواند یک پلتفرم خوب برای تبلیغ طیف وسیعی از محصولات و خدمات باشد. تصاویری سرگرمکننده و جذاب معمولا عملکرد بهتری در این رسانه دارند.
مترجم: مرتضی قدیمی