گراد و ایکات؛ پایبندی به مُد و مینیمالیسم در اینستاگرام

برندهای شناخته‌شده ایکات و گراد، از جمله برندهای پوشاکی هستند که با وجود شعبه‌های متعدّد و فروش آنلاین در وب‌سایت خود، از حفظ ارتباط با مخاطبان در اینستاگرام و تعامل و ترغیب آنها به خرید در فضای شبکه‌های مجازی غافل نمانده‌اند.

این دو مجموعه تولیدی هر دو کار خود را از اوایل دهه هفتاد در حوزه تولید پوشاک مردانه آغاز کردند. با گروه رسانه‌ای کاما برای مقایسه و بررسی محتوای اکانت‌های ایکات و گراد همراه باشید.

فاصله 43 هزار تایی در اینستاگرام

گراد، پس از انتخاب دسته «برند پوشاک» در بیوگرافی‌اش، عبارت «تجربه‌ای نو، در هر زمان» را در بالاترین سطر بخش معرفی قرار داده است. لینک وب‌سایت، شماره تماس و نشانی صفحه پوشاک بانوان این برند نیز در بالای صفحه‌اش دیده می‌شود.

حساب کاربری اینستاگرام گراد، با 43 هزار و 300 دنبال‌کننده و 459 پست، پنج حساب کاربری دیگر را دنبال می‌کند؛ گرادینو، گرادپرو، انجمن ویژندهای پوشاک کشور، پوشاک گراد بانوان و حمیده زعیم‌زاده، رئیس انجمن برندهای پوشاک.

ایکات تقریبا نصف گراد و 20 هزار و 600 فالوئر دارد. این برند، تا کنون 978 پست به اشتراک گذاشته است. ایکات نیز دسته «برند پوشاک» را در بخش بیوگرافی انتخاب کرده و با تاکید بر «صفحه رسمی»، لینک وب‌سایت خود را نیز در این بخش قرار داده است. این اکانت، دو حساب کاربری مهزاد پارسا و خیریه سمر را دنبال می‌کند؛ ایکات حامی مؤسسه سمر در تأمین هزینه‌های دارویی بیماران مبتلا به سرطان است.

بیست در برابر چهار

ایکات، تنها چهار هایلایت دارد که در تازه‌ترین آن‌ها، «آذر»، تولد آذرماهی‌ها تبریک گفته شده است. تهران، شهرستان‌ها و فروش اینترنتی، سه هایلایتِ دیگر این مجموعه‌اند. در مقایسه با گراد، ایکات چندان از ظرفیت اینستاگرام برای هایلایت استوری‌ها بهره نبرده است.

اما گراد، پنج برابر ایکات، استوری‌هایش را هایلایت کرده است؛ 20 هایلایت. عنوان‌هایی مانند جوایز لیگ گرادینو، گردونه شانس، تخفیف، خرید آنلاین، گرادینو، تور مجازی، کارت هدیه گراد، جی پرو، نشانی شعب، سینمای مد و فشن، اپلیکیشن گراد، کیف، راهنمای سایز و شعبه شما، از آن جمله هستند.

حساب کاربری این برند، در کنار اشتراک‌گذاری و معرفی محصولات و خدماتش، اطلاعاتی همچون خواستگاه کت و شلوار، شیوه‌های سِت کردن و معرفی فیلم‌های سینمای مد و فشن را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

این ماه چطور گذشت؟

ایکات در یک ماه اخیر، 9 آبان ماه تا 9 آذر ماه سال جاری، 24 پست به اشتراک گذاشته است. در میان این پست‌ها، پست یکی از اورکت‌های تولیدی این برند، با 277 لایک، پرلایک‌ترین بوده است اما امکان کامنت‌گذاری برای پست‌های این صفحه وجود ندارد. محتوای پست‌های ایکات هم با کپشن‌هایی کوتاه، معرفی محصولات است. آخرین پست آن نیز، به شروع ماه آذر اختصاص دارد.

گراد در ماه گذشته، 14 پست به اشتراک گذاشته است که در میان آن‌ها، تیزر 50 درصد تخفیف ویژه گراد، با 9 هزار و 452 لایک، پست پسندیده مخاطبان بوده است. پست دیگری با همین موضوع، 36 کامنت و بیشترین کامنت ماه را دریافت کرده است. گراد در محتوای پست‌هایش، ضمن معرفی محصولات، تصاویری از خط تولید و اخبار را نیز به اشتراک می‌گذارد.

ظاهری متفاوت

عکسی که هر دو صفحه برای پروفایلشان انتخاب کرده‌اند، لوگوی مخصوص به خودشان است. گراد، برای هایلایت‌هایش نیز کاور مخصوصی در نظر گرفته که ایکات از آن بهره‌مند نیست.

صفحه گراد و ایکات از عکس‌های چشم‌نواز و باکیفیت استفاده می‌کنند، گرچه ایکات به جای تصاویر خوش‌آب و رنگ، ترجیح داده است تا از یک سبک مینی‌مال استفاده کند.  ایکات هر سه پست را به معرفی یک محصول اختصاص داده است و گراد هم یک ریتم سه تایی را برای پست‌های با موضوع یکسان در نظر گرفته است.

نگاهی به آمار اینستاگرام

ایکات در مدت فعالیت اینستاگرامی‌اش طبق محاسبه سایت آیدینما، توانسته است نرخ تعامل 0.74 را کسب کند. این عدد برای گراد، 2.25 است. همچنین هر پست ایکات، میانگین 153 لایک دریافت کرده است و همانطور که اشاره شد؛ از آنجایی که این صفحه امکان کامنت‌گذاری ندارد، میانگین تعداد کامنت‌های هرپست، صفر به دست می‌آید. این در حالی است که گراد میانگین 955 لایک و 19 کامنت را دارد.

 

ایکات گراد
فالوئر 20 هزار و 600 43 هزار و 300
فالویینگ 2 5
تعداد پست 978 459
میانگین کامنت صفر 19
میانگین لایک 153 955
نرخ تعامل 0.74 2.25

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *