اینستاگرام و پذیرایی رنگارنگ صنایع غذایی

بهروز و دلپذیر، از برندهای قدیمی و شناخته‌شده صنایع غذایی کشور هستند؛ برندهایی که تبلیغات گسترده تلویزیونی و محیطی آنها برای درصد بالایی از مردم آشناست. مدیران دو برند از تأثیر شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی در آنها آگاهند و در سال‌های اخیر، استراتژی بازاریابی محتوایی کمابیش ثابتی را برای آن در نظر گرفته‌اند.

گروه رسانه‌ای کاما در این مطلب، ویترین اجراییِ بازاریابی محتوایی این دو برند را در فضای اینستاگرام بررسی می‌کند.

خوشامدگوییِ بهروز و تفاوتِ دلپذیر

دستۀ «غذا و نوشیدنی» در بالاترین بخش بیوگرافی صفحۀ دلپذیر مشخص شده و بهروز به ذکر دستۀ «برندها» اکتفا کرده است. دلپذیر در این بخش، شعار همیشگی‌اش، «تفاوت در دلپذیر بودن است»، را نوشته است؛ سپس با عبارت «تنها صفحۀ رسمی دلپذیر» در اینستاگرام، بر اعتبار حساب کاربری خود، تأکید می‌کند.

بهروز اما، در بیوگرافی با درج عبارت «دوست من سلام!» به مخاطبان صفحه‌اش خوش‌آمد می‌گوید. علاوه بر این، لینک وب‌سایت رسمی‌اش نیز در این بخش قرار دارد.

بهروز 22 هزار و 400 فالوئر و دلپذیر، 15 هزار و 700 فالوئر دارند. بهروز با دنبال‌کنندگان بیشتر، پست‌های بیشتری نیز به اشتراک گذاشته است؛ 272 پست. دلپذیر نیز 87 پست در فید اصلی صفحه‌اش دارد. هیچکدام از این دو برند، صفحه‌ای را در اینستاگرام، دنبال نمی‌کنند. البته این آمار مربوط به زمان نگارش این مقاله، دوم آبان سال جاری، هستند.

 

پیشنهادهای کاما برای خواندن 

چگونه استراتژی بازاریابی بنویسیم؟

چرا استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی شکست می‌خورد؟

 

ماهی که گذشت؛ فعّالیت کم امّا مسابقه‌ای

بهروز ، در فاصلۀ روزهای 22 مهر تا 22 آبان، تنها سه پست به اشتراک گذاشته است که دو مورد از آن‌ها، ویدیویی هستند. این برند همچنان که در بیوگرافی‌اش آورده است، کپشن پست‌هایش را نیز با «دوست من سلام!» آغاز می‌کند.

پرلایک‌ترین پست این ماه در صفحۀ بهروز، پست «دعوت مشتریان به ارسال دستور پخت با محصولات بهروز» با هزار و 138 لایک است. همین پست با 127 کامنت، رکورد بیشترین تعداد کامنت را دارد. دو پست دیگر دربارۀ اعلام برندگان و معرفی یکی از محصولات هستند.

دلپذیر، که از اسفند ماه سال 98 فعّالیتی نداشته است، به‌تازگی فعّالیت صفحه‌اش را دوباره از سر گرفته و در سال جاری هفت پست، آن هم در یک ماه اخیر، منتشر کرده است. از این هفت پست، سه ویدیو و بقیه عکس هستند.

در میان این پست‌ها، پستی به مناسبت روز جهانی غذا و هفتاد و دومین سالگرد تأسیس صنایع غذایی دلپذیر، بیشترین کامنت و بالاترین تعداد لایک را دارد. این پست جایزه‌دار، 5 هزار و 141 لایک و 36 هزار و 340 کامنت در اینستاگرام دریافت کرده است.

 

از ترفندهای آشپزی تا کنسروهای آماده در هایلایت‌

هر دو صفحه 9 عنوان هایلایت دارند که برای آن‌ها کاورهایی هم طراحی کرده‌اند. بهروز در عنوان‌های دستپخت شما، مسابقه، برندگان، کنسرو، سس طعم‌دار، ترشیجات، کچاپ، مایونز و مربا هایلایت‌های خود را خلاصه کرده است. همانطور که از نام آن‌ها بر می‌آید، بیشتر این هایلایت‌ها به معرفی محصولات این برند اختصاص دارند.

دلپذیر هم برندگان روز غذا، رسپی دلپذیر، طعم دلپذیر، ترفند دلپذیر، حضور دلپذیر، سلامت دلپذیر، بازدید دلپذیر، تنوع دلپذیر و چیدمان دلپذیر را در هایلایت‌های خود دارد. تکرار نام برند در عنوان این هایلایت‌ها، هویّتی منحصربه‌فرد برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی بهروز پدید آورده است.

مجموعۀ دلپذیر، پیش از این، برای معرّفی بیشتر برند خود در اینستاگرام، از افراد تأثیرگذار در این پلتفرم (اینفلوئنسرها) برای بازدید از خط تولید کارخانه دعوت کرده است. مجموعۀ ویدیوها و عکس‌هایی که این افراد در اکانت‌های اینستاگرام خود منتشر کرده‌اند، در هایلایت بازدید دلپذیر، آرشیو شده است.

 

آرایشی خوش‌آب و رنگ

بهروز و دلپذیر از ظاهر صفحاتشان نیز غافل نمانده‌اند. بهروز تصاویری خوش آب‌و‌رنگ با تم رنگی زرد،‌ نارنجی و قرمز، رنگ‌های سازمانی این برند، منتشر می‌کند؛ رنگ‌هایی گرم، چشم‌نواز و اشتها برانگیز. هایلایت‌های این صفحه کاورهایی قرمز دارند و تصاویر استفاده شده در تولید محتوا باکیفیت هستند. همچنین این مجموعه تلاش کرده است تا با استفاده از مجری در ویدیوها، با مخاطبانش تعامل قوی‌تری برقرار کند.

در مقابل، دلپذیر هم از عکس‌های خانوادگی و رنگارنگ در صفحه اینستاگرامش بهره برده است. این صفحه هیجان و زندگی را در صفحه‌اش به پررنگی تمام به تصویر کشیده است؛ با این وجود فید اصلی از تم رنگی خاصی پیروی نمی‌کند. هایلایت‌های دلپذیر هم کاور دارند.

 

ارزیابی تعامل واقعی با مخاطبان

صفحۀ بهروز، نرخ تعامل قابل قبولی در مدّت فعالیت اینستاگرامی‌اش ندارد. نرخ تعامل این صفحه طبق محاسبۀ سایت فلانکس، 10.72 به دست می‌آید؛ درحالی که میانگین نرخ تعامل صفحاتی با این تعداد فالوئر، حدود 2.15 است. همچنین میانگین لایک در این صفحه 599 و میانگین کامنت، هزار و 843 است.

دلپذیر، با نرخ تعامل 60.47 از بهروز هم ضعیف‌تر عمل کرده است. صفحاتی که به تعداد دلپذیر در اینستاگرام دنبال‌کننده دارند، دارای نرخ تعامل حدود 2.5 هستند. پست‌های دلپذیر هم به‌طور‌میانگین هزار و 548 بار لایک شده است و این صفحه تاکنون برای هر پست، میانگینِ هشت هزار و 13 کامنت را دریافت کرده است.

 

بهروز دلپذیر
فالوئر 22 هزار و 400 15 هزار و 700
فالویینگ صفر صفر
تعداد پست 272 87
میانگین کامنت هزار و 843 هشت هزار و 13
میانگین لایک 599 هزار و 548
نرخ تعامل 10.72 60.47
شروع فعّالیّت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *