دانسته یا ندانسته شما همه روزه با هر بروزرسانی که در رسانههای اجتماعی یا وبسایت خود انجام میدهید، در حال استفاده از بازاریابی محتوا هستید. هرچه بازاریابی محتوا پررنگتر و اهمیت آن برای کسبوکارها بیشتر میشود، بر لزوم انجام درست آن نیز افزوده میشود. در ادامه چند راهکار اساسی برای موفقیت در بازاریابی محتوا ارائه می شود:
بروزرسانی شبکههای اجتماعی
آیا میدانستید که رسانههای اجتماعی نیز بخش انکارناپذیری از بسته بازاریابی محتوا به حساب میآیند؟ بهصورت منظم شبکههای اجتماعی خود را با پستهای جذاب بروزرسانی کنید تا مشارکت کاربران خود را بالا ببرید.
رسانه اجتماعی پس از وبلاگ، دومین محل مناسب برای اشتراک محتوا به حساب میآید. این شبکهها فرصت شگفتانگیز و منحصربهفردی برای توصیف وجهه برند و دسترسی به کاربران در اختیار شما قرار میدهند. میتوانید مقالات وبلاگی، اطلاعات شرکت، معرفی محصولات، ویدئوها یا تصاویری که به دست خودتان ساخته شده و مقالات مربوط به صنعتتان را در این کانالها به اشتراک بگذارید.
توصیه میکنیم که در تمامی رسانههای اجتماعی قانون 20/80 را رعایت کنید. یعنی 80 درصد محتوای اشتراکی شما باید درباره صنعتتان و 20 درصد باقیمانده درباره کسبوکار خود شما باشد. یعنی بهجای آنکه بیشتر درباره خودتان حرف بزنید، باید به فکر ارائه اطلاعات ارزشمند به کاربران باشید.
بازاریابی ویدئویی
بازاریابی ویدئویی خیلی سریع به یکی از بایدهای دنیای بازاریابی محتوا تبدیل شده است. کاربران شبکههای اجتماعی عاشقانه با ویدئوها تعامل برقرار میسازند. باور نمیکنید؟! به این آمار دقت کنید:
- 82 درصد از کاربران توییتر در این رسانه محتوای ویدئویی میبینند
- یوتیوب بیش از یک میلیارد کاربر دارد؛ یعنی تقریبا برابر با یکسوم کل کاربران اینترنت
- 45 درصد افراد بیش از یک ساعت ویدئو در طول هفته در رسانههای فیسبوک و یوتیوب تماشا میکنند
- روزانه بالغ بر 500 میلیون ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا میشود
- محتوای ویدئویی تولیدشده در 30 روز، از کل ویدئوهای ساخته شده در تلویزیون رسمی ایالات متحده در طول 30 سال، بیشتر است
- 87 درصد از بازاریابان آنلاین از محتوای ویدئویی استفاده میکنند.
اگر موفق شدهایم تا علاقه شما را به بازاریابی ویدئویی جلب کنیم، چند توصیه برای شروع کار داریم:
- طرح: طرحها نقش پایه و اساس ویدئوها را دارند. هنگامی که میخواهید طرح ویدئوی خود را بنویسید این پرسش را از خود داشته باشید که میخواهید به کدام مشکل کاربر پاسخ دهید. شاید لازم باشد از منابع خارجی که پیشزمینه فکری درباره شرکت شما ندارند استفاده کنید.
- صدا: پیشنهاد میکنیم = که یک راوی حرفهای برای روایت ویدئوهای خود استخدام کنید. مطمئن باشید ارزش مبلغی که برای آن میپردازید را دارد.
- موسیقی: انتخاب موسیقی مناسب که همسو با لحن محتوای ویدئویی شما باشد، اهمیت زیادی دارد. بدین منظور، پس از آنکه بخشهای دیگر محتوای شما آماده شد، موسیقیهای منتخب خود را روی آن سوار و نتیجه را امتحان کنید.
- محتوای بصری: هرچند محتوای بصری بخش مهمی از ویدئوها هستند، ولی گاهی اوقات سادگی بهتر است. نکته مهم استفاده از محتوای بصری است که همسو با صدای متن ویدئو باشد.
- سرگرمی: فراموش نکنید که سرگرمکننده باشید! هیچ کسی از خنده و سرگرمی بیزار نیست. اجازه ندهید که کاربران شما کسل شوند. از این نترسید که خندههای کاربران اعتبار شما را زیر سوال ببرد.
مترجم: مرتضی قدیمی