بازاریابی محتوایی برای مؤسسه‌های آموزشی

بازاریابی محتوایی این روزها یک عبارت پرطرفدار است. امّا ارزش استفاده از آن برای بسیاری از حوزه‌های کسب‌وکارها ناپیدا مانده است. اگر صاحب یا مدیر یک مؤسسه‌ی آموزشی هستید شاید این سؤال نیز برای شما به وجود آمده باشد که چطور می‌توانید برای گسترده‌تر کردن تجارت خود از بازاریابی محتوایی استفاده کنید.

گروه رسانه‌ای کاما در این مقاله به شما می‌گوید که مؤسسه‌ی آموزشی یا آموزشگاه نیز می‌تواند برای بالا بردن آگاهی مخاطبان از عملکرد خود و جذب دانشجو و مشتری بیشتر از بازاریابی محتوایی استفاده کند. فارغ از اینکه عموم مردم معمولاً تبلیغات سنّتی و اطلاع‌رسانی محلی و منطقه‌ای را برای آموزشگاه‌ها متصور هستند.

بازاریابی محتوایی برای شما چه می‌کند؟

در ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین شکلِ تدوین استراتژی، تولید محتوا و بازاریابی محتوایی می‌تواند برای شما چنین کارایی‌هایی داشته‌باشد:

برقراری ارتباط با دانش‌آموزان بالقوه: تولید محتوا اعتماد ایجاد می‌کند. مطالعه درباره‌ی دستاوردهای آموزشگاه، تحقیقات جدید، رویدادهای اطراف و محوطه‌ی آموزشگاه و فارغ‌التحصیلان موفق، موقعیّت را برای آشنایی دانشجویان شما بیشتر فراهم می‌کند و فرصت اعتماد به آنها می‌دهد.

ایجاد اعتبار: ارائه‌ی محتوای معنادار و مرتبط بهترین راه نشان دادن تخصص مدیران  صاحبان یک آموزشگاه در حوزه‌ی کار آنهاست. فاکتوری که بسیار قوی‌تر از خواندن رتبه‌بندی‌ها، افتخارات و یا دیگر دستاوردهای هر مؤسسه‌ی آموزشی عمل می‌کند.

گسترش نمای علمی-آموزشی و افزایش دسترسی: داشتن یک استراتژی محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری محتوا، همچنین در نظرداشتن سئوی محتوا، به شما در دستیابی به مخاطبان و مشتریان جدید کمک می‌کند.

 

پیشنهادهایی برای خواندن

کرونا چطور رتبه سایت شما را بالا می‌‌برد

7 نکته برای دیده شدن رستوران شما در گوگل

چگونه با تقویم محتوایی فروش خود را بیشتر کنیم؟

 

کدام تولید محتوا برای شما مناسب است؟

افزون بر قالب‌های مختلف محتوا مانند مقاله، پادکست و ویدیو، آموزشگاه‌ها معمولاً اخبار، مقالات تخصصی و پژوهش‌های حوزه‌ی آموزشی خود را نیز در تقویم محتوایی‌شان می‌گنجانند. شما نیز می‌توانید با اینفوگرافیک‌های سبک‌تر و پست‌های وبلاگ طبقه‌بندی شده، محتوای پژوهش‌ها و مطالعات موردی تخصّصی را سبک‌تر و متعادل کنید. سبک‌های مختلف محتوا به افزایش جذّابیّت و جذب مخاطب کمک می‌کند.

از محتوای تخصصی نترسید، چنین محتوایی را می‌توان دوباره بازبینی کرد و یا به چند محتوای سبک‌تر تقسیم کرد. به عنوان مثال، می‌توانید در تولید محتوای وبلاگ یک مطالعه موردی پیچیده را با اصطلاحات ساده‌تر توضیح دهید. یا با استفاده از اینفوگرافیک، یافته‌ها و آمارهای مهم را از یک گزارش تحقیقات فنی برجسته کنید و به مخاطب ارائه دهید. استفاده از ویدیوهای آموزشی کوتاه نیز یکی دیگر از راه‌هاست.

افزون بر این تولید محتوای متنوع، باید اطمینان داشته باشید که محتوای شما با مارک و رسالت مؤسسه‌ی شما مطابقت دارد. تولید محتوا، صرفاً یک تبلیغات مفید نیست، بلکه مرتبط با خواست مخاطب و معنی‌دار است.

 

چه کسی بازاریابی محتوایی کند؟

بهترین کار پیش از انتخاب نویسندگان و حتّی تدوین استراتژی، مشاوره با یک آژانس یا مشاور بازاریابی محتوایی است. البته قرار نیست که کیفیت تمام محتواها یکسان باشد. پتانسیل اساتید، کارکنان، دانشجویان و دانش‌آموختگان را به عنوان نویسندگانِ مهمان یا مشارکت‌کننده در نظر بگیرید. نوشتن تجربه‌های تدریس یا پژوهش از سوی اساتید و بیان ابتکارات و برنامه‌های جدید از سوی کارکنان، دانشجویان و دانش‌آموختگان شما را نیز برای نوشتن مطالبی برای وبلاگ، به هیجان می‌آورد.

 

محتوا کجا منتشر شود؟

برای پاسخ به این سؤال همانطور که در سطرهای پیشین گفتیم بهترین کار یافتن یک مشاور بازاریابی محتوایی برای تدوین استراتژی محتوا است. اما به زبان ساده می‌توان گفت محتوا باید برای مخاطبان به سادگی در یک وب‌سایت یا وبلاگ در دسترس باشد. شما باید به صورت فّعال آن را برای مخاطبان فعلی تبلیغ کنید تا خوانندگان و دنبال‌کنندگان جدید بیابید.

مشخص کنید کدام صفحات وب‌سایت شما بیشترین بازدیدکننده را دارد. برای آن محتوای مرتبط ایجاد کنید و لینک‌های مرتبط و برنامه‌ریزی‌شده در آن قرار دهید. کلمات کلیدی مورد نظر شما که در تدوین استراتژی خود آنها را مشخص کرده‌اید و نیز استفاده از ترندهای شبکه‌های اجتماعی، مخاطب هدف‌تان را کم‌کم به‌سمت شما می‌آورد.

به این بخشِ تولید محتوا، اکانت شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه‌های دوره‌‌ای، فهرست ایمیل‌های مخاطبان و هر محتوای تخصصی و غیرتخصصی مربوط به حوزه‌ِ کاری خود را بیفزایید. ضمن اینکه تبادل لینک و محتوا برای یک مؤسسه آموزشی یا آموزشگاه با سایر مراکز همکار و مرتبط، یک فرصت بسیار استثنایی را برای دیده شدن فراهم می‌کند.

همه‌ی آنچه با شما گفتیم اصول ابتدایی آغاز بازاریابی محتوایی است. یک استراتژی بازاریابی محتوایی مؤثر می‌تواند برند، رسالت، نقاط قوت، منابع و اهداف منحصربه‌فرد مؤسسه‌ یا آموزشگاه شما را در نظر بگیرد. تلاش کنید با مشاورانی تماس بگیرید که بتوانند در تولید محتوای جذاب و مرتبط، شما را راهنمایی کرده و خط سیر رشد و افزایش مخاطب و مشتری شما را در پسِ آن ترسیم کند.

 

 

از تجربه‌ی دیگران کمک بگیرید
این متن به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اهمیّت بازاریابی محتوایی در افزایش مخاطب و فروش داشته باشید. بدون شک اگر مشاوری باتجربه در زمینه‌ی استراتژی و بازاریابی محتوایی همراه شما باشد، با صرف وقت و هزینه‌ی کمتر به بهترین نتیجه‌ی ممکن می‌رسید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه‌ی بازاریابی محتوایی فعّالیّت کرده و با مجموعه‌های معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌هایی درازمدّت داشته است.

با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *