یک مقدمهی خوب میتواند ترغیبکنندهی مخاطبان برای خواندن تمام یک مطلب باشد. اگر نتوانید با مقدمهای که برای پست وبلاگ خود مینویسید انگیزهای در خوانندگان ایجاد کنید، بخش زیادی از آنها را از دست خواهید داد.
مقدمهی استخواندار به شما این اطمینان را میدهد که میتوانید توجّهی که شایستهی مطلب شماست به دست بیاورید، استراتژی تولید محتوای خود را به خوبی پیاده کنید و در نهایت مخاطب هدف خود را برای مطالب بعدی نیز حفظ کنید.
در این مقاله گروه رسانهای کاما تلاش میکند که با 7 توصیهی عملی برای نگارش یک مقدمهی خوب، این بخش سهل و ممتنع در تولید محتوا را برای شما آسانتر کند.
1. به مشکلات مشترک بپردازید
همه چیز از یک دغدغه مشترک شروع میشود. تولید محتوا به دلیل راهحلی که ارائه میکند، برای وبلاگهای تجاری و غیر تجاری و مخاطبان آنها ارزشمند میشود. این نقطه ضعف یا مشکل مشترک را در مقدمهی مطلب برجسته کرده و بهسرعت توجّه خوانندگان را جلب کنید. به این ترتیب به آنها خواهید گفت که برای یافتن پاسخ سؤال خود جای درستی آمدهاند.
2. روش حلّ مسأله را بگویید
با دست گذاشتن بر روی یک مشکل یا پرسش مشترک، مخاطبان خود را در انتظار نگه میدارید. اگر در مقدمه پست وبلاگ بهسرعت آنها را در جریان روش حلّ مسألهی خود نگذارید، دلسرد میشوند. به این ترتیب مخاطب میتواند تصمیم بگیرد که محتوای وبلاگ برای او ارزش خواندن دارد یا نه.
بازدیدکنندگان اندکی یک مطلب را به طور کامل میخوانند. اگر اصل موضوع را در اختیارشان بگذارید به آنها کمک میکنید که بدانند به سراغ یک بخش خاص بروند، تمام مطلب را بخوانند و یا در همان ابتدا پاسخ اصلی خود را بیابند و خواندن مطلب را ادامه ندهند.
3. سود و زیان را توضیح دهید
برخی از مخاطبان با هدف یادگیری و فهمیدن نکات جدید به سراغ وبلاگها میروند. محتوای شما چه دربارهی درست کردن پنکیک باشد و چه راهنمای افزایش مشتری، در هر صورت خوانندگان شما به دنبال گرفتن نتیجه از آن هستند.
پست وبلاگ شما چه کمکی به خوانندگان خواهد کرد؟ معمولاً مقدمه مزایای مقاله را به صورت واضح و شفاف بیان میکند. کاملاً مشخص کنید که محتوای شما دربارهی چیست و مخاطب شما نیز به چه صورت از خواندن آن سود میبرد.
4. سؤال بپرسید
اگر در مقدمهی خود پرسشی مطرح کنید در حقیقت از مخاطب خود میخواهید که به پاسخ آن فکر کند. خواننده باید مطمئن باشد که شما به شکلی فعّال در پی پاسخ دادن به همان پرسش در متن هستید. هر پرسشی را که عنوان کردید با یک پاسخ و یا پاسخهایی از رویکردها و دیدگاههای مختلف، پشتیبانی کنید.
خواندنیهای دیگر
وبلاگنویسی در بازاریابی محتوایی چه اهمیتی دارد؟
چگونه برای صفحه اول سایت تیتر بنویسیم؟
5. درام بسازید
جوهرهی هر درام در مغایرت و عدم توافق است. هر کسی که با اصول داستانگویی آشنایی داشته باشد از اهمیت تقابل در ایجاد تنش و درگیر کردن مخاطب آگاهی دارد. در نگارش مقدمهی پست وبلاگ با به چالش کشیدن یک عقیده یا هدف گرفتن یک موضوع بحثبرانگیز به صورت استراتژیک تقابلهایی به وجود بیاورید. یک مقدمهی تقابلی معمولاً به سه واکنش منتهی میشود: مخالفت خوانندگان؛ موافقت خوانندگان؛ شگفتی آنها از به چالش کشیده شدن موضوع. در هر سه مورد مخاطبان برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعهی خود را ادامه خواهند داد.
6. نقلقول به کار ببرید
نقلقولها راههای مناسبی برای اعتباربخشی به یک مقدمهی جذّاب هستند. جملهها و عبارتهای شاخص از مقالهی شما پشتیبانی میکنند و چهارچوبی برای استراتژی محتوای شما میسازند. مقدمههای نقلقولمحور میتوانند تکیهگاههای خوبی برای نوشتههای ضعیف شما باشند؛ چه شامل یک عقیدهی متعارف باشند، یا خلاصه بهترین عملکرد دربارهی موضوع مقاله و چه استدلالی خلاف استدلال متن اصلی داشته باشند.
7. مقدمه را در انتهای کار بنویسید
مقدمه نخستین چیزی است که خوانندگان شما میبینند؛ اما به دو دلیل بهتر است در انتها نوشته شود.
دلیل یکم اینکه مقدمه مهمترین پاراگرافی است که در یک پست نوشته میشود و تک تک کلمات آن اهمیت دارند. تنها زمانی میتوانید کلمهها و جملهها را درست انتخاب کنید که نکات اصلی و کارآمدِ تمام متن را بدانید.
دلیل دوم اینکه بعد از نوشتن جانِ کلام محتوا، درک موضوع برایتان بهتر و راحتتر خواهد بود. شاید بعد از نوشتن بقیهی قسمتها متوجه شوید مقدمهای که ساعتها برای نگارش آن وقت گذاشتید دیگر با مقالهی اصلی تناسبی ندارد. اگر توانستید مقدمهای بنویسید و پس از پایان کار برای ویرایش نهایی دوباره به سراغ آن بروید.
بیشتر بخوانید
11توصیه برای جلوگیری خروج کاربران از سایت
5 راهکار برای نوشتن تیترهای کاربرپسند