۷ نکته سئو برای دیده شدن رستوران شما در گوگل

7 نکته سئو

رستوران‌ها در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری برای حضور در فضای مجازی و نمایش سیمای کیفی خود در اینترنت، روبه‌رو بوده‌اند. همه‌گیری کرونا، افزایش منتقدانِ غذا در شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر، بهبود سئو و دسترسی اینترنتی را برای صاحبان رستوران‌ها ضروری کرده است.

اگر شما نیز به‌عنوان صاحب یک رستوران می‌خواهید از رونق کسب‌وکارتان مطمئن باشید، برای بهبود سئو و افزایش مخاطبان آنلاین دست‌به‌کار شوید. شاید در نگاه نخست بهبود سئوی وب‌سایت برای شما چندان ضروری نباشد امّا واقعیّت این است که هرچه تعداد مراجعه به سایت و شبکه‌های اجتماعی‌تان بیشتر شود، رتبه‌ی شما در بانک‌های اطّلاعاتی منطقه از دیگر رستوران‌ها بالاتر می‌رود.

گروه رسانه‌ای کاما در این مقاله چند نکته‌ی کاربردی را برای بهبود سئوی رستوران شما و کسب نتیجه‌ی بهتر در جستجوی ارگانیک و محلی گوگل پیشنهاد می‌کند.

 

1. استراتژی‌های سئو و تولید محتوا را مشخص کنید

قبل از اینکه درگیر انبوهی از ابزارها، شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تعاملی شوید، بهتر است اول استراتژی SEO را برای وب‌سایت رستوران خود تعریف کنید. این کار تعداد زمینه‌های رقابت‌تان را کاهش می‌دهد و راهی سریع‌تر برای هدایت ترافیکِ با کیفیّت به وب‌سایت‌تان فراهم می‌کند.

شرایط برند خود را به‌صورت واقعی بررسی کنید. نباید تصوّر کنید که همه رستوران شما را به نام می‌شناسند و جستجو می‌کنند. منطقه‌ی جغرافیایی مشتریان رستوران را مشخّص کنید؛ سپس سراغ کلمات کلیدی بروید و اصطلاحات مورد استفاده‌ی گروه مخاطبان خود را بیابید. برای این کار در ابزارهایی مانند google trend برای یافتن اصطلاحات خاص و مربوط به رستوران خود، ناحیه‌ی جغرافیایی را بر روی منطقه‌ی رستوران تنظیم کنید. همچنین بر روی استفاده از کلمات کلیدی رایج و عمومی مربوط به رستورا‌ن‌ها در ایران، برنامه‌ریزی کنید.

در مرحله‌ی بعدی نگاه خود را به نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) معطوف کنید و به سراغ دسته‌های خاصّی که در آن قرار می‌گیرید بروید؛ مکزیکی، پیتزا، ایتالیایی، رمانتیک، تنوری و دسته‌های دیگر. نقشه‌ها و اپلیکیشن‌های موقعیّت‌یابی به شما کمک می‌کنند که دسته‌بندی‌های مرسوم و یا مورد استفاده‌ی سایر رقبای خود را ببینید.

هنگامی‌که به داده‌های اساسی و کلمات کلیدی درباره‌ی رستوران خود مجهّز شدید، می‌توانید تمرکز خود را به اصطلاحات خاص‌تر و متناسب با رستوران خود در رده‌های بالای برندهای تجاری معطوف کنید.

 

۲. به جستجوی محلی گوگل (Local Search) اهمیّت بدهید

برای ارتقا در جستجوی محلی، با استاندارد کردن داده‌ها و بهینه‌سازی فهرست‌ها در تمام خصوصیّات اصلی و مرتبط شروع کنید. تمرکز خود را بر روی فهرست‌های مهم مانند Google My Business بگذارید. این کار قابلیّت مشاهده‌ی آنلاین شما را به‌سرعت افزایش می‌دهد.

اگر در دایرکتوری‌های مرجع محلّی اطّلاعات خود را ثبت نکرده باشید در الگوریتم محلّی گوگل نکته‌ی منفی خواهید داشت. مکان فیزیکی، لوکیشن و مسافت در جستجوی محلّی فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی هستند.

همچنین مهم است که اطّلاعاتی مانند نام، آدرس و تلفن در تمام اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که برای نیچ مارکتینگ در آنها ثبت می‌شوید، یکسان باشد؛ این یکی از عناصر اساسی سئوی محلّی است.

3. با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید

تعامل با مخاطبان و مشتریان در شبکه‌های اجتماعی، قطعاً آنها را به سمت سایت شما سوق می‌دهد. در این شبکه‌ها به آسانی می‌توانید آنچه را که مشتریان می‌خواهند در رستوران شما تجربه کنند، به نمایش بگذارید.

دراین‌باره استراتژی و تقویم تولید محتوا داشته باشید. حضور اجتماعی قوی همیشه با جستجوی ارگانیک قوی در ارتباط است؛ چرا که تولید محتوا، تعامل با مشتریان و محبوبیّت رستوران در ذهن آنها، با قواعد بهبود سئو مطابقت دارند.

پیدا کردن مخاطبان، تولید محتوا برای آنها و درگیر کردن‌شان با شبکه‌های اجتماعی رستوران، در نهایت مراجعه به وب‌سایت و بهبود نتیجه در موتورهای جستجوگر را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

4. سیستم رتبه‌بندی ستاره‌ای گوگل (Google Customer Review) را دریافت کنید

تقریباً غیرممکن است که نام یک رستوران را در گوگل جستجو کنید و رتبه‌بندی ستاره‌ای آن را در نتایج نبینید. مشتریان رستوران‌ها بر روی تعداد ستاره‌ها و رتبه‌بندی رستوران حساس هستند. به همین دلیل است که این مورد از اصول بهینه‌سازی وب‌سایت‌های رستورانی به شمار می‌آید.

بازبینی (Review) برای تمام رستوران‌ها یک استراتژی اساسی برای تبدیل مخاطب به مشتری محسوب می‌شود. برای دریافت رتبه‌بندی ستاره‌ای در گوگل می‌توانید از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما استفاده کنید و نیز اتوریتی سایت را با استفاده از بهبود کیفیّت محتوای سایت و به ‌اشتراک‌گذاری مطالب بالا ببرید. به خاطر داشته باشید تا زمانی که اتوریتی سایت بالا نباشد، گوگل ستاره‌ها را نشان نمی‌دهد.

اگر برای وب‌سایت خود از سیستم وردپرس استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید افزونه‌های ستاره‌دار کردن مطالب را بدون نیاز به کدنویسی نصب کنید.

 

5. محتوای محلّی و منحصربه‌فرد ایجاد کنید

اگر یک مکان واحد دارید کار شما بسیار راحت‌تر از رستوران‌های زنجیره‌ای و یا بین‌المللی است. با‌این‌حال نباید از داشتن محتوای منحصربه‌فرد و رقابتی در وب‌سایت خود غافل شوید. محتوای مفید و تعامل جذاب در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، به مشتریان شما احساس ارزشمندی بیشتری می‌دهد.

به یاد داشته باشید که برای ایجاد یک برند قدرتمند نباید کپی کنید، تلاش کنید منوی داخلی، خدمات و تفاوت‌ها را با گرافیک و تصویر متفاوت در وب‌سایت خود معرفی کنید. در این زمینه حتّی می‌توانید از دکوراسیون و ظاهر رستوران، اطلاعات خواندنی درباره‌ی بنیان‌گذاران، موادّ اوّلیه و دستورالعمل‌ها و یا نحوه‌ی کار سرآشپز خود کمک بگیرید.

حتّی اگر چند شعبه دارید، هر شعبه می‌تواند بر اساس هویّت و تاریخ محلی که در آن قرار دارد، برای موتورهای جستجوگر و مشتریان، به‌صورت منحصر‌به‌فرد معرّفی شود.

6. بهترین روش‌های سئو درون صفحه‌ای (On-Page SEO) را به کار بگیرید

هرگز از روش‌های موتورهای جستجوگر برای سئو درون صفحه‌ای غافل نشوید. برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو از وجود شما مطّلع هستند به طبقه‌بندی مناسب محتوا و نمایه‌سازی نیاز دارید.

برای اطمینان از اینکه وب‌سایت شما در حال حاضر و در آینده به‌درستی نمایه‌سازی می‌شود، نقشه سایت خود را بررسی کنید. از داشتن URLهای درست و کلمات کلیدی، برچسب‌های عنوان، برچسب‌های توضیحات و ویژگی‌هایی از این دست مطمئن شوید و کار را با مهم‌ترین صفحه‌های خود مانند خانه، منو، درباره‌ی ما و تماس با ما شروع کنید.

 

7. ابتدا به موبایل فکر کنید

وب‌سایت‌های رستوران‌ها بازدید بسیار بالایی از طریق موبایل دارند. گوگل نیز در حال حاضر برای درک محتوای یک سایت، بر روی نسخه‌ی موبایل آن تمرکز می‌کند. امیدواریم وب سایت شما در نسخه‌ی موبایل به‌خوبی طراحی شده و به تجربه‌ی کاربری UX آن فکر شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *