کرونا چطور رتبه‌ سایت شما را بالا می‌برد؟

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده است که تجارت‌های بسیاری به زمین بخورند و یا حداقل به ایجاد تغییراتی در ساختار و استراتژی تجاری خود فکر کنند. جدا از اینکه شما نیز مجبور به تعطیلی محل کار خود و یا دست و پنجه نرم کردن با خلق یک تجارت آنلاین باشید یا خیر، احتمالاً سیاست‌های سئوی شما نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما در این مطلب درباره‌ سیاست‌های محتوایی یک وب‌سایت و تغییرات آن در دوران کرونا با شما گفت‌وگو می‌کنند. تلاش بر این است که مشخص کنیم چگونه کسب و کارها می‌توانند با رده‌بندی سؤالات مرتبط، به مقابله با تأثیر منفی ویروس کرونا بر سئو بپردازند.

بیشتر بخوانید:

ملاحظات مشاغل «ضروری» و «غیر ضروری» در دوران کرونا

باید توجه داشت که تأثیر ویروس کرونا بر روی مشاغل و صنایع مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. اگر تجارت‌های ضروری و لازم را در نظر بگیریم بیماری کرونا حتی ممکن است مقدار ترافیک سایت‌های این تجارت‌ها را بالا نیز برده باشد. در صورتی‌که کرونا منجربه کاهش افراد مراجعه‌کننده و تعطیلی فروشگاه و یا رفتن به سمت دورکاری در مشاغل غیرضروری شده است.

برای آنکه ضرورت تولید محتوا و یا پاسخگویی به سؤالات این ویروس را بفهمید، به این موضوعات فکر کنید:

  • آیا کرونا و حواشی آن با خدمات‌تان و یا آنچه ارائه می‌دهید ، همخوانی دارد؟
  • آیا استفاده از محتوای مربوط به کرونا برای کسب‌وکار شما دردسرساز است؟
  • خلق محتوای مربوط به کرونا از نظر اخلاقی درست است؟ به‌ویژه اگر بر اساس نظرات افراد تولید شود و نه حقایق.
  • ایجاد پستی درباره‌ی کرونا برای‌تان محدودیت‌‌ ایجاد می‌کند؟ (برای مثال اینکه فیس‌بوک پُست شما را حذف کند)

افزون بر مزایای حجم عظیم اطلاعات پیرامون ویروس کرونا، باید به تأثیر آنها بر برند تجاری خود فکر کنید. شهرت برند تجاری و مشتریان  شما بر هر چیزی ارجحیت دارند.

رده‌بندی سؤال‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا

به نظر می‌رسد شیوه‌ی جستجو در طی این دوره تغییر کرده است؛ زیرا مشتریان اکنون اولویّت‌های متفاوتی دارند و درآمد قابل هزینه‌کردِ آن‌ها کم شده است. شما نیز باید همگام با این تغییرات سیاست‌های محتوای خود را تغییر دهید که این موضوع می‌تواند به معنای هدف قرار دادن کلمات کلیدی مربوط به کرونا نیز باشد.

سؤالاتی از قبیل «ویروس کرونا از کجا و چطور شروع شد» و «ویروس کرونا چطور گسترش یافت» هم‌اکنون میلیون‌ها جستجو را از زمان آغاز اخبارِ کرونا به خود اختصاص داده‌اند و احتمالاً شما نیز به استفاده از این حجم فراوان کلمات کلیدی در سایت خود فکر کرده‌اید.

در اینجا نکاتی را بیان می‌کنیم تا به کمک آنها بتوانید سؤالات مربوط با ویروس کرونا را برای مخاطبانِ خاصِ خود طبقه‌بندی و رتبه‌بندی کنید و حتی آوازه‌ی برند خود را نیز افزایش دهید.

1- کلمات کلیدی مربوط به ویروس کرونا را جستجو کنید

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن سؤالات مرتبط با بیماری کرونا استفاده از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی است. دو ابزار SEMrush و Ahrefs کمک می‌کنند که کلمات کلیدی مرتبط با ویروس کرونا و کووید ۱۹ را بیابید.

نکته‌ی دارای اهمیت، پیدا کردن کلمات مرتبط به تجارت و مخاطبان شما و یا وب‌سایت شماست. مثلاً سؤالی از قبیل «ویروس کرونا چیست» باعث نمی‌شود که شما در مقابل سایت‌هایِ بزرگِ پزشکی شانسی برای کسب رنکینگ داشته باشید؛ ولی نوشتن یک مقاله با این عنوان که « ویروس کرونا چه تأثیری بر روی مالکان تجارت‌های B2B دارد» بسیار ارزشمند است.

2- نظرات مخاطبان خود را ارزیابی کنید

از نظرات کاربران استفاده کنید تا بدانید به چه موضوعاتی در زمینه‌ی کرونا، برای تجارت و یا مسائل شخصی خود علاقه دارند. این روش برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و یا استفاده از فهرست ایمیل‌ها کاملأ مؤثر است.

مخاطبان شما منبع بسیار بزرگی از ایده‌ها هستند و از انتشار موضوعات مورد علاقه‌شان استقبال می‌کنند. ایده‌های آنها حتی می‌تواند منجر به رسیدن به کلمات کلیدی‌ای شود که شما به تنهایی هرگز به آنها فکر نمی‌کردید.

3- صفحه‌ای مخصوص ویروس کرونا ایجاد کنید

اگر متوجه شدید که مخاطبان‌تان سؤالات زیادی درباره‌ی ویروس کرونا دارند شاید بهتر باشد صفحه‌ای ویژه به آن اختصاص دهید. این صفحه می‌تواند ساختار یک مقاله‌ی کامل را داشته باشد و سپس سؤالات دقیق‌تر و جزئی‌تر را توضیح دهد. با این روش شما همزمان کلمات کلیدی کوچک و بزرگ را استفاده می‌کنید و اطلاعات کامل آنها را در سایت‌تان خواهید داشت. صفحات داخلی را نیز می‌توانید به عنوان پیج‌های جداگانه به این صفحه اضافه کنید که در نتیجه‌ی جستجو، رتبه‌ی بهتری کسب کند.

4- FAQ را به‌روزرسانی کنید

مطمئن شوید که سایت شما به‌روز است. اگر یکی از فعّالیّت‌های زیر را انجام داده‌‌اید باید اطّلاعات موجود در سایت خود را به‌روز کنید:

  • محل کار فیزیکی‌تان را بسته‌اید؛
  • خدماتی را حذف یا اضافه کرده‌اید؛
  • تیم پشتیبانی‌تان را کاهش داده‌اید؛
  • یا تغییرات دیگری در فعّالیّت و تجارت‌تان ایجاد کرده‌اید.

واحد پشتیبانی مشتریان موجود و همچنین صفحات مربوط به سؤالات تکراری را با توجه به اتّفاقات دوران کرونا بازبینی  و به‌روز‌رسانی کنید.

5- محتوا ویدیویی بیشتری منتشر کنید

اگر نمی‌خواهید یک متن وبلاگی جدید منتشر کنید، به انتشار یک محتوای تصویری فکر کنید. می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند TubeBuddy کلمات کلیدی را در داده‌های سئو جستجو کنید، برای سؤالات کاربران ویدیوهای بازاریابی تولید کنید و در کنار آن کاربران را به سمت اطّلاعاتی پیرامون خدمات و محصولات‌تان هدایت کنید.

6- از اطلاعات گمراه‌کننده و تیترهای گول‌زننده دوری کنید

استفاده از برخی مقالات در اینترنت و استناد به آنها به اعتبار کسب‌وکار شما صدمه می‌زند. قطعاً نمی‌خواهید که مشتریان‌تان را به خاطر این مقالاتِ زرد ناراحت کرده و از دست بدهید. اگر قصد دارید اطّلاعاتی درباره‌ی کرونا ارائه کنید باید مطمئن شوید که ارزشمند و دقیق است و به‌درستی بررسی شده است.

7- نشان دهید به رعایت مسائل بهداشتی در محصولات‌تان پایبند هستید

بهتر است فروشگاه‌های آنلاین و مغازه‌های توزیع‌کننده‌ی محصولات، محتواهایی درباره‌ی پاکسازی محصولات از ویروس کرونا تولید کنند. عنوان‌هایی مانند «چگونه ایرپادها را تمیز کنیم» یا «چگونه موس‌پد را تمیز کنیم» حجم قابل توجّهی از جستجو را به خود جلب می‌کند. به این روش می‌توانید از عبارت‌های مرتبط با کرونا برای بالا بردن ترافیک سایت خود استفاده کنید.

8- تغییرات SERP و آپدیت‌های گوگل را زیر نظر بگیرید

هدف این مقاله ایجاد سیگنال‌های E-A-T است تا گوگل رنکینگ بهتری، برای سؤالات مربوط به ویروس کرونا، به سایت شما بدهد. البته گوگل نیز به مرور زمان الگوریتم‌های خود را تقویت می‌کند تا اطلاعات غلط و اسکیمرها را فیلتر کند. از این رو باید به این آپدیت‌ها اشراف داشته باشید که:

  • محتواهایی بسازید که احتمال دریافت رنکینگ مناسب داشته باشند؛
  • از ساخت محتواهایی که از لیست SERPها پاک شوند، دوری کنید.

باید ازتمام تغییرات در SERP و تأثیر احتمالی آنها بر روی رنکینگ سایت‌تان باخبر باشید.

بیشتر بخوانید:

با تمام این موارد آیا انتشار محتواهای مربوط به کرونا هوشمندانه است؟

اگر متن‌های مرتبط با ویروس کرونا را با دقّت تهیه کنید و بر روی ارزش‌های آنها برای مخاطبان‌تان تمرکز کنید، قطعاً در رنکینگ جایگاه مناسبی به دست می‌آورید؛ امّا اگر هدف‌تان تنها استفاده از فرصت‌ها است، با ریسکِ از دست دادن اعتماد مشتریان و فراموش شدنِ محتوای تولید شده درSERP یا در یوتیوب روبه‌رو خواهید شد.

هدف قرار دادنِ پرسش‌های مردم در رابطه با ویروس کرونا، زمانی هوشمندانه است که اطلاعات ارزشمندی برای مخاطبان‌تان فراهم کنید.

هرگز فراموش نکنید که این ویروس چگونه بر روی کسب‌وکار و مشتریان‌تان تأثیر گذاشته است و محتواهایی وفادار به برندِ خود تولید کنید.

از تجربه دیگران کمک بگیرید

هرچند مطلب بالا به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اهمیت طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی در زمان کرونا داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه سئو و بازاریابی محتوایی در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعه‌های بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌های درازمدتی داشته است. با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *