هشت گام ساده برای طراحی استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی که به صورت مکتوب نوشته شده باشد، کلید موفقیت شما برای کنار زدن رقبا است. بازی شبکه‌های اجتماعی در ظاهر ساده ولی در باطن چنان پیچیده است که اگر هدفمند و با برنامه‌ریزی جلو نروید، شانس شما برای دیده شدن در فضای رقابت کمتر می‌شود.

اگر هنوز برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استراتژی ندارید، نگران نباشید چون شما تنها نیستید! طبق آخرین آمار تنها 50 درصد کسب وکارها برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استراتژی مکتوب تهیه می‌کنند. اما نکته جالب اینکه فقط کسب و کارهایی که استراتژی دارند پرچم‌داران بازار در فضای رقابت هستند. بنابراین، از فرصت استفاده کنید و راهکارهایی که کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما در این مطلب ارائه کرده‌اند را مد نظر قرار دهید. با پیروی از این راهکارها می‌توانید مسیر بازاریابی‌تان را هموار کنید؛ به فروش بیشتر برسید و در بازار پرچم‌دار شوید.

بیشتر بخوانید:

1- خلاصه‌ای از اهدافتان را بنویسید

در یک صفحه مختصر و مفید بنویسید اهدافتان از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست و این اهداف چه ارتباطی با اهداف کسب و کارتان دارد. هدف اصلی و اهداف جزئی‌تر را به صورت متمرکز در رابطه با کانال‌های انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی تعیین کنید. حواستان باشد که برای رسیدن به یک هدف بزرگ به اهداف کوچک‌تر نیاز دارید.

مثال: تعداد فالوئرهای صفحه اینستاگرام را تا 20 درصد افزایش دهیم.

2- عملکرد خود را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید

یک راه هوشمندانه برای عقب نماندن از رقبا این است که دوستان‌تان را به خود نزدیک و رقبای‌تان را به خود نزدیک‌تر کنید. به بیان دیگر، صفحه دو یا سه رقیب خود را در شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید تا با نقاط قوت و ضعف آنها آشنا شوید. برای این منظور، انواع فرمت‌های محتوایی، میزان جذابیت و تاثیرگذاری، میزان جذب مخاطب، استفاده از تصاویر و ویدیو‌ها و همچنین لحن پیام و گفتگو با مخاطب را با دقت مورد بررسی قرار دهید. همچنین، برای ارزیابی بیشتر می‌توانید موارد زیر را هم در نظر بگیرید:

  • استفاده از ایموجی‌ها
  • استفاده از ربات‌های گفتگو، مسنجرها و هوش مصنوعی
  • انتخاب هشتگ‌ها و کلمات کلیدی
  • نویسندگان مهمان و محتوای تولیدی کاربران
  • محتوای آموزشی، بررسی و مقایسه‌ای

3- اصطلاحات را به خوبی بشناسید

هدف: نتیجه‌ای که شما از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورید.

استراتژی: فرآیندی است که برای تحقق هدف پیش می‌گیرید.

عملکرد: گام‌هایی که برای دستیابی به استراتژی برمی‌دارید و قابل اندازه‌گیری هستند.

روش: کارهایی که برای تحقق عملکردتان در راستای استراتژی انجام می‌دهید.

 

مثال:

هدف: کتاب جدیدتان در ردیف پرفروش‌ترین‌ها در حوزه روانشناسی و سلامت قرار بگیرد.

استراتژی: کمیت و کیفیت محتوای مرتبط به موضوع کتاب را در کانال‌های انتشار در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید.

عملکرد: میزان ترافیک صفحه فروش کتاب را با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تا 50 درصد افزایش دهید.

روش: از اینفلوئنسرها، هشتگ‌های مرتبط، لایو و استوری اینستاگرام و همچنین انتشار نظرات کاربران استفاده کنید.

4-پرسونا یا شخصیت مشتری را بشناسید

شناخت شخصیت مشتری به اضافه شبکه‌های اجتماعی مساوی است با یک فرمول کاربردی برای موفقیت. بسیاری از کسب و کارها به این گزینه در طراحی استراتژی بازاریابی کم توجه هستند. شناخت شخصیت مشتری به شما کمک می‌کند تا صرف وقت و هزینه کمتر محتوایی تولید کنید که بیشترین تاثیر را بر مشتری بگذارد.

5-پرسونا یا شخصیت برندتان را بهتر بشناسید

هر برند به یک صدای آشنا و یک شخصیت دوست‌داشتنی نیاز دارد. فرقی ندارد یک برند جدی هستید یا یک برند سرگرم‌کننده، باید به خوبی بدانید افراد، شخصیت برند شما را با چه ویژگی‌هایی توصیف می‌کنند. درباره این فکر کنید که مخاطبان در برخورد با برند شما با چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی رو‌به‌رو می‌شوند.

6- مسیرهای دسترسی به محتوا را هموار کنید

تولید محتوا و تبلیغ آن در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار که جامعه مخاطبان شما آنجا حضور دارند روش مناسبی برای آگاهی از برند است.

یک هشتگ اختصاصی نیز راه‌گشای شما خواهد بود. هشتگ‌های مربوط به برندتان را بسازید و آنها را در صفحه‌ها و کانال‌های خود در شبکه‌های اجتماعی به کار ببرید. می‌توانید از اینفلوئنسرهای صنعت خود بخواهید تا از آن هشتگ‌ها استفاده کنند.

هشتگ‌های ترند شده صنعت خودتان را دنبال کنید و محتوای مربوط به آنها را با دقت مورد بررسی قرار دهید. می‌توانید از این هشتگ‌ها نیز برای بیشتر دیده شدن محتوای خود استفاده کنید.

استفاده از ابزار طراحی می‌تواند به شما برای تولید محتوای با کیفیت کمک کند. ابزارهایی مانند Canva، Spark و Buffer می‌توانند در کار تولید محتوا برای‌تان مفید باشند. اما اگر وقت و زمان کافی برای طراحی و تولید محتوا ندارید می‌توانید کار تولید محتوا را برون‌سپاری کنید. کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما آمادگی دارند تا در زمینه تولید محتوا و تعیین استراتژی بازاریابی محتوایی به شما مشاوره رایگان دهند.

بیشتر بخوانید:

7- نسبت به مناسبت‌ها حساس باشید

یک تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا بهترین محتوا را در بهترین زمان تولید و منتشر کنید. بدون شک اگر برای تولید محتوا از قبل برنامه‌ریزی کنید، یک گام از رقبای خود جلو خواهید بود.

حتما روزهایی در تقویم سال وجود دارند که بی‌مناسبت با کسب و کار و حوزه فعالیت شما نیستند. مثلا اگر در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنید، روزهایی که به شهرها و کشورهای مختلف اختصاص دارد – مثل روز تهران، روز شیراز، روز کیش، جشن سال نو چینی‌ها، جشن رنگ هندی‌ها و …- گزینه مناسبی برای تولید محتوای تاثیرگذار هستند. با این وجود، مناسبت‌های اختصاصی برندتان، مانند تاریخ برگزاری نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، گردهمایی مهم و غیره را می‌توانید به تقویم‌تان اضافه کنید.

انتشارات تاچارا به تازگی کتابی با عنوان سررسید محتوا 1400 منتشر کرده است که مسیر بازاریابی محتوایی را برای‌تان در سال جدید هموار می‌کند. ویدیو زیر را ببینید تا با سررسید محتوا 1400 بیشتر آشنا شوید:

8- عملکرد خود را ارزیابی کنید

ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین بخش‌های استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌شان ابزاری برای تجزیه و تحلیل عملکرد دارند. به عنوان مثال، در اینستاگرام می‌توانید میزان ورودی‌های هر پست از مسیرهای مختلف – اکسپلور، هشتگ، صفحه اصلی و.. – را ببینید.

به کمیت و کیفیت محتوا دقت کنید. چه تعداد پست و استوری در ماه منتشر کرده‌اید و این تعداد چه تفاوتی با ماه قبل دارد؟ آیا این روند تاثیر مثبت داشته یا منفی؟ به تعداد لایک و کامنت‌های هر مطلب نسبت به مطلب قبل و مشابه دقت کنید. آیا بالا بردن قیمت محصولات یا خدمات تاثیری در تعداد لایک و کامنت داشته است؟

از تجربه دیگران کمک بگیرید

هرچند مطلب بالا به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اهمیت داشتم استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه بازاریابی محتوایی در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعه‌های بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌های درازمدتی داشته است.

با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *