چرا باید صفحه خطای ۴۰۴ را کاربرپسند طراحی کنیم؟ +مثال

‌صفحه خطای 404 یک صفحه فرود (Landing Page) است که به کاربر نشان می‌دهد صفحه مورد نظر در دسترس نیست و یا وجود ندارد. در واقع، این صفحه به کاربران نشان می‌دهد که یک مشکل اساسی برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز وجود دارد. از طرفی، این صفحه برای گوگل یک سیگنال بد هم می‌فرستد که کاربر تجربه خوبی از کار با سایت شما ندارد. این موضوع یک فاکتور منفی در رتبه‌بندی گوگل است و در نتیجه ترافیک سایت نیز کاهش می‌یابد.

وقتی کاربر با صفحه خطای 404 مواجه می‌شود، یعنی به خواسته خود نرسیده است. اما اگر در طراحی این صفحه هوشمندانه عمل کرده باشید به مخاطبان خود نشان می‌دهید که آنها برای شما ارزشمند هستند. مخاطب نیز این لطف شما را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و به شما وفادار باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

طراحی یک ‌صفحه خطای 404 که تا حدودی بتواند نیاز مخاطب را برآورده کند، شخصیت برند شما را به رخ می‌کشد. وجود لینک‌ها، طرح‌های گرافیکی و متن‌های زیبا، حس بد مواجهه با این صفحه را از ذهن کاربر دور می‌کند. آنگاه شانس بازگشت به سایت افزایش می‌یابد و کاربر این خطای شما را فراموش خواهد کرد. به پیشنهاد کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما در این مطلب با مزیت‌های طراحی خلاقانه ‌صفحه خطای 404 آشنا می‌شوید. با چند ترفند ساده در طراحی، نه تنها می‌توانید مانع خارج شدن کاربران از سایت خودتان شوید، بلکه زمان ماندگاری آنها بر روی سایت را افزایش دهید و به بهبود سئوی سایت کمک کنید.

دلیل مواجهه کاربران با صفحه خطای 404 چیست؟

کاربر هیچ‌وقت به دلخواه خودش وارد صفحه 404 نمی‌شود و اغلب این موضوع به دلایل مختلف برای همه سایت‌ها اتفاق می‌افتد. معمولا ورود کاربر به صفحه خطای 404 به یکی از دلایل زیر مربوط می‌شود:

  • سرور از دسترس خارج است.
  • صفحه پاک شده و برای آن ریدایرکت ایجاد نشده است.
  • صفحه اصلا وجود نداشته است.
  • کاربر آدرس URL را به اشتباه وارد کرده است.
  • آدرس URL خراب است.

طراحی کاربرپسند ‌صفحه خطای 404

اگر ‌صفحه خطای 404 را کاربرپسند طراحی کنید می‌توانید به کاربر تجربه خوبی از کار با وبسایت خود هدیه دهید. در واقع شما با این کار به کاربران نشان می‌دهید که حضور آنها در وبسایت برای شما اهمیت دارد. در نتیجه شانس بیشتری وجود دارد که آنها شما را به خاطر این خطا ببخشند و در وبسایت باقی بمانند. طراحی هوشمندانه این صفحه، لبخند بر لب‌های کاربران می‌آورد و به آنها برای یافتن مطلب مورد نظرشان کمک می‌کند.

مثال‌های زیر نمونه‌ای از طراحی خلاقانه صفحه خطای 404 هستند:

1- دیزنی Disney

«رالف خرابکار» یکی از شخصیت‌های محبوب انیمیشنی به همین نام است. دیزنی با قرار دادن تصویر این شخصیت در صفحه 404 فهم داستان را برای مخاطبانش آسان و بامزه می‌کند. در واقع این شخصیت به خرابکاری مشهور است.

کمی پایین‌تر شخصیت دیگری به نام «آقای همه‌چیزدان» قرار دارد که در سری بعدی این مجموعه به نام «رالف خرابکار اینترنت را خراب می‌کند» نقش‌آفرینی کرد. در کنار او با هوشمندی تمام یک نوار جستجو طراحی شده است که به کاربران امکان می‌دهد موارد دیگری را جستجو کنند؛ به صفحه‌های دیگر بروند و در سایت بمانند.

 

2- دریفت Drift

دریفت یک ابزار بازاریابی گفتگومحور است. این سایت پلتفرم‌هایی می‌فروشد که ابزار لازم برای گفتگوی زنده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این صفحه نوشته شده:

ای وای!

این صفحه توی گفتگوی ما وجود نداره!

واژه گفتگو در این متن ماهیت برند را برای کاربران یادآوری می‌کند. در ادامه نوشته شده:

خب جای نگرانی نیست! می‌تونین به صفحه اصلی، بخش بلاگ یا هر محتوای دیگه‌ای که نیاز دارین سر بزنین.

برای هر کدام از این موارد نیز لینک مستقیم در نظر گرفته شده است. در گوشه بالا سمت راست نیز دکمه‌ای قرار دارد که کاربران می‌توانند به صورت رایگان وارد گفتگو شوند.

بیشتر بخوانید:

3- هلپ اسکاوت Help Scout

هلپ اسکاوت در زمینه نرم‌افزار، پشتیبانی ایمیل برای مشتری و همچین پایگاه اطلاعات آنلاین به شرکت‌ها خدمات ارایه می‌دهد.

یک طرح گرافیکی در صفحه 404 هلپ اسکاوت سگ‌هایی را نشان می‌دهد که از دست صاحب‌شان رها شده‌اند. این تصویر برای کاربران بامزه است و از طرفی یک حس مشترک ایجاد می‌کند.

در این صفحه نوشته شده:

انگار این صفحه از دسترس ما خارج شده است. لطفا روی لینک‌های زیر کلیک کنید تا دوباره به سایت برگردید.

در پایین آن 3 لینک از صفحه‌های سایت قرار داده شده است.

4- آپارتمان‌تراپی Apartment Therapy

آپارتمان‌تراپی سایتی در زمینه ارائه خدمات دکوراسیون منازل است که با کمی‌ شوخ‌طبعی صفحه 404 را برای کاربران خود بامزه کرده است. در این صفحه نوشته شده:

حتی کاغذ دیواری ضد آب هم چاره این صفحه نیست! انگار باید از یه چیز دیگه استفاده کنیم.

در پایین صفحه لینک مطالب اخیر گذاشته شده تا کابران با کلیک روی آنها دوباره به سایت وارد شوند. در بالای صفحه نیز یک نوار جستجو به همراه نوار ابزار سایت قرار داده شده تا کاربران به جستجو در سایت بپردازند.

5- کواسکجول CoSchedule

کواسکجول ابزار برنامه‌ریزی برای بازاریابی ارائه می‌کند. این سایت با پخش یک گیف از سگ‌هایی که در حال تفریح و سرخوشی هستند، کار را به نحو احسن انجام داده است. در این صفحه نوشته شده:

انگار این صفحه به تعطیلات رفته است. لطفا به صفحه خانه یا بلاگ مراجعه کنید.

کواسکجول ثابت کرد که برای طراحی یک صفحه کاربرپسند نیازی به صرف هزینه گزاف نیست، کافیست کمی خلاقیت را چاشنی کارتان کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

از تجربه دیگران کمک بگیرید

هرچند مطلب بالا به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از طراحی خلاقانه ‌صفحه خطای 404 برای جذب مخاطب داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه سئو و بازاریابی محتوایی در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعه‌های بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌های درازمدتی داشته است.

با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *