رابطه بین سئو و محتوا ، مستقیم و شفاف است. برای رسیدن به صفحه یک گوگل و سایر موتورهای جستجوگر باید محتوای درجه یک داشته باشید. هرچند گوگل به طور مداوم الگوریتمهای خود را بهروز میکند تا فریب سایتهای زرد را نخورد اما تمام الگوریتمها در مقابل محتوای خوب و کاربرپسند سر تعظیم فرود میآورند.
کارشناسان گروه رسانهای کاما در این مطلب به ارائه راهکارهایی در تولید محتوا میپردازند که با رعایت آنها میتوانید کاربران و الگوریتمهای گوگل را راضی نگه دارید و تجربه خوبی از ماندن در صفحه اول گوگل داشته باشید.
بیشتر بخوانید:
1- متن را برای کاربران بنویسید و نه موتورهای جستجوگر. اگر متن را صرفا طبق اصول سئو بنویسید، کاربران از محتوای شما لذت نمیبرند و این نکته مدت زمان ماندگاری آنها در سایت را کاهش میدهد. از طرفی، الگوریتمها تصور میکنند که محتوای شما بیکیفیت بوده و کاربران را قانع نکرده است. بنابراین، محتوای شما از نتایج جستجوهای سایر کاربران حذف میشود.
2- محتوایی تولید کنید که کاربر به آن اعتماد کند. بکوشید بهترین اطلاعات را به بهترین شکل در اختیار کاربر قرار دهید. الگوریتمهای گوگل به خوبی اعتماد کاربران را نسبت به محتوای شما درک میکنند و در جستجوهای ارگانیک آن را به دیگر کاربران نشان میدهند. در نتیجه، محتوای با کیفیتی که تولید کردهاید سکوی پرتاپ شما به صفحه اول گوگل میشود.
3- هدف کاربران اینترنت را شناسایی کنید و بکوشید آنها را راضی نگه دارید. علاوه بر کلمات کلیدی هدف ببینید کاربران اینترنت به دنبال چه موضوعاتی در این فضا میگردند. به باور کارشناسان چهار نوع کاربر اینترنتی وجود دارد:
- آنهایی که در جستجوی اطلاعات هستند و میخواهند چیزی یاد بگیرند. برای آنها مطالب چرا و چگونه یا کتاب الکترونیکی تهیه کنید.
- آنهایی که مستقیم به سراغ یک وبسایت مشخص میروند.
- آنهایی که میخواهند چیزی بخرند. برای آنها صفحه لندینگ و صفحه محصولات بسازید.
- آنهایی که قصد خرید دارند اما هنوز تصمیم نگرفتهاند. برای آنها مطالب بررسی و مقایسۀ محصول تولید کنید.
4- محتوای بهروز تولید کنید. محتوایی که در سال 2019 از رتبه بالایی در گوگل برخودار بوده است، نمیتواند به سوالات امروز کاربران پاسخ دهد. بنابراین، محتوا را به صورت جامع و با در نظر گرفتن آخرین تغییر و تحولات تولید کنید. یک مثال قابل توجه وبسایت ویکی پدیا است که محتوا را به موقع بهروز میکند و همواره در بالاترین جایگاه نتایج جستجو قرار دارد.
5- با استفاده از ابزار کنسول جستجوی گوگل یا ابزارهای دیگر ببینید کاربران با توجه به موضوع محتوای شما به دنبال پاسخ به چه سوالاتی هستند. آنگاه سعی کنید به همه آن سوالات پاسخ دهید.
6- مخاطبان خود را بهتر بشناسید و به دغدغهها و انگیزههای آنها بیشتر توجه کنید. آنگاه در تولید محتوا میتوانید به سوالات بیشتری که در ذهن آنها وجود دارد پاسخ دهید. اینکه بدانید مخاطبان شما در چه رده سنی و با چه جنسیتی هستند، به شما در شناخت چالشهای آنها کمک میکند. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس میتوانند در شناخت مخاطب بسیار موثر باشند.
بیشتر بخوانید:
7- پیش از تولید محتوا درباره موضوع محتوا تحقیق کنید. آنقدر در مورد موضوع محتوا آگاه باشید که به عنوان یک متخصص متن را بنویسید. هر چه قدر برای تحقیق، زمان بیشتری بگذارید، تولید محتوا برایتان آسانتر خواهد بود.
اگر پیش از تولید محتوا تحقیق کنید و به جمعآوری اطلاعات بپردازید، 60 درصد کار را انجام دادهاید.
8- آن دسته از کلمات کلیدی که برای مشتریان شما مهم هستند را در اینترنت جستجو کنید و ببینید کدام صفحهها در رتبه بالاتری از شما قرار دارند. آنگاه به تعداد کلمات و نوع نگارش آنها توجه کنید. ببینید آنها چقدر از عکس و فیلم در صفحههای وبسایت خود استفاده کردهاند و با بررسی آنها یک الگوی جامع بسازید. سپس در مورد آن کلیدواژهها با تولید محتوا بپردازید. تحلیل رقبا یک از راههای پیشرفت در تولید محتوا است.
کارشناسان گروه رسانهای کاما آمادگی دارند تا در زمینه کپیرایتینگ، تولید محتوا و بازاریابی محتوایی به شما مشاوره رایگان دهند.
از تجربه دیگران کمک بگیرید
هرچند مطالبی که در بالا بیان شد به شما کمک میکند تا درک بهتری از روند تولید محتوای کاربرپسند داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه نویسندگی و بازاریابی محتوایی در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری میتوانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.
گروه رسانهای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعههای بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاریهای درازمدتی داشته است.