راهکارهایی برای تولید محتوا‌ی تصویری از رویدادهای تجاری

یکی بهترین فرصت‌ها و سوژه‌ها برای تولید محتوا، زمانی ایجاد می‌شود که شرکت‌ها در رویدادهای تجاری شرکت می‌کنند. حضور در نمایشگاه‌های تجاری، کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های سالانه و دورهمی‌های صنفی بهانه خوبی است تا تیم تولید محتوا دست به کار شود و انواع محتوای مخاطب‌پسند را تولید کند.

با این حال، مروری بر کارنامۀ تولید محتوا در رویدادهای تجاری بسیاری از شرکت‌ها نشان می‌دهد در بیشتر مواقع آنچه منتشر می‌شود، عکس‌های دسته‌جمعی کارکنان و مدیران است که در یک یا دو ردیف صف کشیده‌اند و با نگاهی به دوربین، حضورشان در آن رویداد را ثبت کرده‌اند. جای سئوال است که این الگوی رایج و پرطرفدار عکاسی چه کمکی به شرکتها در بازاریابی‌شان می‌کند؛ با نهایت احترام باید بگوییم: تقریبا هیچ.

 

عکس بگیرید اما فخر نفروشید

اشتباه نکنید؛ قرار نیست به شما توصیه کنیم از حضورتان در رویدادهای تجاری عکس نگیرید. بلکه می‌خواهیم به شما راهنمایی کنیم که برای تولید محتوا عکس‌های موثرتری بگیرید.

یک بار دیگر به برخی از تصاویری که اکثر شرکتها از حضورشان در رویدادها ثبت کرده‌اند‌، نگاهی بیاندازید؛ در بیشتر عکس‌ها آقایان چنان ژست گرفته‌اند انگار که در آن لحظه بر قله هیمالیا ایستاده‌اند. معمولا خانم‌ها هم با آرایش‌های اغراق‌شده، بین رویدادهای تجاری و مهمانی‌های خانوادگی تفاوتی قائل نشده‌اند. بی‌شک این عکس‌های فخرفروشانه که بیشتر نمایشی از پوشاک و آرایش است، برای مخاطبان و مشتریان شما مزیتی ایجاد نمی‌کند. ناگفته نماند که شرکتها برای حضور در رویدادها تجاری متحمل هزینه‌های زیادی از جمله غرفه‌آرایی، تبلیغات، تشریفات، نیروی انسانی و … می‌شوند و برای نمایش توانمندی‌های خود برنامه‌ریزی‌های زیادی می‌کنند. به نظر شما بین آن همه هزینه و برنامه‌ریزی با این عکس‌های پرزرق و برق نسبتی وجود دارد؟

 

راه حل چیست؟

بیایید زاویه دوربین و ماموریت عکاس را تغییر دهیم؛ از عکاس بخواهیم از صحنه‌های زیر فیلم و عکس بگیرد:

* وقتی مشتریان در حال آزمون کردن محصولات ما و مشورت کردن با یکدیگر هستند؛

* وقتی کارشناسان بخش فروش، به احساس مسئولیت و تعهد به سئوال‌های بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهند و آنها را برای انتخاب بهتر راهنمایی می‌کنند؛

* وقتی مشتریان قدیمی و شرکای تجاری شما برای بازدید از غرفه‌تان نزد شما می‌آیند و با اشتیاق شما را در آغوش می‌گیرند؛

* وقتی شما به کودکان و نوجوانانی که برای بازدید از غرفه‌تان آمده‌اند، یادگاری‌هایی هدیه می‌دهید؛

* وقتی بازدیدکنندگان با اشتیاق کاتالوگ‌های شما را ورق می‌زنند؛

* وقتی جلسه‌های بی-تو-بی با دیگر فعالان بازار برگزار کرده‌اید و بحث‌ها داغ شده است؛

* وقتی بازدیدکنندگان با محصولات شما و غرفه شما عکس‌های یادگاری و سلفی می‌گیرند؛

* وقتی بازدیدکنندگان در بازی‌ها و چالش‌هایی که شما در غرفه‌تان طراحی کرده‌اید شرکت می‌کنند.

 

حس می‌کنم نیاز به توضیح بیشتر نیست که این تصاویر تاچه حد با آن عکس‌های دسته‌جمعیِ سرد متفاوت است. تاثیرگذارترین تصاویر از حضور شما در یک رویداد تجاری، آن تصاویری است که وقتی پیش چشم یک مخاطب یا مشتری قرار می‌گیرد، او احساس کند که چقدر جایش در غرفه شما خالی بوده است.

در هنگام تولید محتوا در قالب تصویر از حضور خودتان در رویدادهای تجاری سعی کنید به مخاطب این احساس را منتقل کنید که:

* شما با این هدف در رویداد شرکت کرده‌اید که در دسترس او باشید؛

* کارشناسان شما در رویداد حاضر هستند تا به سئوال‌های مشتریان پاسخ دهند و آنها را برای یک خرید مطمئن راهنمایی کنند؛

* شما فضایی را در غرفه خود ایجاد کرده‌اید که لحظه‌های شاد و مفیدی برای بازدیدکنندگان خلق کنید؛

* غرفه شما میزبان فعالان صنف‌تان است و بسیاری از چهره‌های موثر حوزه فعالیت‌تان در روزهای نمایشگاه به غرفه شما مراجعه می‌کنند؛

* شما برای بازدیدکنندگان و مشتریان تسهیلات و امکاناتی فراهم کرده‌اید که خرید به‌صرفه‌ای داشته باشند.

 

در یک جمله باید تاکید کنیم که به جای اینکه از خودتان عکاسی کنید، بهتر است از فرایند پاسخگویی به دغدغه‌ها و نیازهای مشتریان‌تان تصویربرداری کنید. اگر این کار را انجام دهید، مخاطبان بیشتر به شما اعتماد می‌کنند.

 

گروه رسانه‌ای کاما این آمادگی را دارد که برای حضور شما در رویدادهای تجاری، یک برنامه کامل رسانه‌ای تنظیم و اجرا کند. این مجموعه در 17 سال فعالیت پیوسته خود در بیش از 200 نمایشگاه داخلی و خارجی به تولید محتوای رسانه‌ای پرداخته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *