چرم مشهد و نوین چرم، دو برند شناختهشدۀ ایرانی در تولید پوشاک با ماده اولیۀ ارزشمند چرم هستند. این دو برند در دنیای تجارت دو رقیب قدرتمند صنایع چرم به حساب میآیند و این رقابت را به شبکههای اجتماعی و اینستاگرام خود نیز کشیدهاند.
هر دو برند به بازاریابی محتوایی در شبکههای اجتماعی توجّه ویژه دارند و پابهپای یکدیگر در راستای سیاستهای خود در این فضا پیش میروند. گروه رسانهای کاما در ادامه این نوشته، محتوای حسابهای کاربری این برند را در اینستاگرام مقایسه و بررسی میکند.
بازتاب زیبایی برند ایرانی
صفحۀ نوین چرم، در دسته «طراحی مد و فشن» اینستاگرام معرفی شده است و 171 هزار فالوئر دارد. کارشناسان تولید محتوای چرم مشهد نیز با 161 هزار دنبالکننده ترجیح دادهاند تا هیچ یک از موضوعهای کسبوکاری اینستاگرام را به عنوان زمینۀ فعالیت خود معرفی نکنند.
اکانت نوین چرم، در بخش بیوگرافی با جملههای «بازتاب زیبایی چرم در لحظات شما» و «چون شما مهم هستید.» به اهمیت مخاطبان و مشتریانش اشاره کرده است و آنها را با لینک وبسایت، به خرید اینترنتی و بازدید از محصولات هدایت میکند.
چرم مشهد، در کنار اشاره به رسمیبودن صفحهاش، با «چرم ایرانی، برند ایرانی» بر تولید ملی بودن محصولاتش تاکید میکند. این مجموعه هم لینک سایت را در بخش بیوگرافی قرار داده است.
نوین چرم و چرم مشهد، هر دو، چهار حساب کاربری را دنبال میکنند. نوین چرم، دنبالکنندۀ صفحه خانه نوین چرم، رضا یزدانی، بهنوش طباطبایی و بهرام رادان است؛ این افراد مدلهای تبلیغاتی این برند بودهاند. چرم مشهد هم فرش مشهد، کلنیل ایرانیان، فرزاد فرخ و بابک مصری، مدیرعامل چرم مشهد، را دنبال میکند.
در کنارِ مخاطبان
نوین چرم، تا پایان آبان ماه سال جاری، هزار و 73 پست منتشر کرده است؛ این تعداد در صفحۀ چرم مشهد 974 پست است. نکتۀ قابل توجه، رقم اینتراکشن برای هر پست است که در صفحه نوین چرم، طبق محاسبۀ سایت آیدینما، میانگین لایک هر پست سه هزار و 871 و در صفحه چرم مشهد، سه هزار و 360 است.
میانگین کامنت، در صفحۀ اینستاگرام نوین چرم، 103 کامنت برای هر پست است؛ درحالیکه چرم مشهد برای هر پست به طور میانگین، 409 کامنت دریافت کرده است.
با توجه به اعداد نزدیک در اینتراکشن، این دو صفحه نرخ تعاملی نزدیک به یکدیگر دارند؛ نرخ تعامل برای نوین چرم، 2.31 و برای چرم مشهد، 2.33 به دست میآید.
ماناترین استوریها
نوین چرم، 13 هایلایت دارد که تازهترین آنها چرم بلاگ است. خانه نوین چرم، نمایشگاه مدکس، ارسال اکسپرس، فروشگاهها، محصولات خانمها و آقایان، آموزش واکس کیف، بستهبندی محصول، کارت اعتبار هدیه، فروش آنلاین، شبکههای مجازی و فروش سازمانی از دیگر هایلایتهای این مجموعه به شمار میروند.
ردیف هایلایتهای چرم مشهد هم به اندازۀ نوین چرم شلوغ نیست، اما هفت استوری هایلایت دارد؛ شعب، یلدا، مد پایدار، کفش، کیف، سلیقه شما و کالکشن جدید.
در هایلایت مد پایدار از تولید دکمههای پالتوهای چرم مشهد با رویکرد «مد پایدار» گفته شده است. چرم مشهد که نزدیک به چهار سال است از این محصولات استفاده میکند، در مفهوم «پایداری» به حفظ منابع زیست محیطی تأکید دارد.
آبان پربارِ اینستاگرام
در ماه گذشته، صفحۀ نوین چرم با 15 پست یعنی به طور میانگین، هر دو روز یکبار فعال بوده است. از این پستها، چهار عدد ویدئویی هستند که یکی از آنها به مناسبت روز ملی کیفیت اشتراکگذاری شده است و در آن، مهدی یوسفیفر، مدیر مجموعه نوین چرم، با مخاطبان صحبت میکند. این ویدیو همچنین در گروه مناسبتها، قرار دارد.
پرلایکترین پست این ماه، معرفی محصولات ست کیف و کفش زنانه با 18 هزار و 894 بار لایک است. در این پست، تخفیف خرید از فروشگاهها نیز اعلام شده است. پست معرفی کیف دوشی ترلان و نیمبوت آن نیز با 224 کامنت، بیشترین کامنت را در ماه دارد که صفحه نوین چرم به این کامنتها پاسخ داده است.
صفحه چرم مشهد هم در پی فعّالیت همگامش با نوین چرم، در ماهی که گذشت، 14 پست اشتراکگذاری کرده است که چهار عدد از آنها، ویدئو هستند. از سری پستهای همقدم با تو که کاراکتری به نام شیدا، همراه مخاطبان صفحه به خرید میرود، 25 هزار و 517 لایک و بیشترین لایک ماه را گرفته است.
پست مسابقه خاطرهبازی هم با طرح پرسشی دربارۀ اولین حقوق، دارای چهار هزار و 202 کامنت و بیشترین کامنت ماه است.
ظاهر مرتب و محتوای حسابشده
عکسی که هر دو صفحه برای پروفایلشان انتخاب کردهاند، لوگوی مخصوص به خودشان است. استوریهای هایلایتشان نیز با همان تم لوگو، کاور شده است. هر دو صفحه نوین چرم و چرم مشهد، از عکسهای چشمنواز و باکیفیت برای نشان دادن محصولاتشان بهره میبرند اما کار جالب چرم مشهد، در نظر گرفتن کادری خاکستری رنگ برای هر پست و درج کردن لوگو روی آنها بوده است که اصالتی دوچندان به فید اصلی میبخشد.
ظاهر این دو صفحه تنها به شکل و رنگ پستهایشان خلاصه نمیشود، بلکه آنها از امکانات اینستاگرام نهایت بهره را بردهاند و نقشهای برای صفحاتشان طراحی کردهاند. در نقشه چرم مشهد، پستها با عناوین کیف دوشی، کیف اداری و حمایل و همقدم با شیدا دستهبندی شدهاند. شیدا کاراکتری است که در ویدئوهای صفحه چرم مشهد حاضر میشود و مخاطبان را با خود همراه میکند.
در نقشۀ صفحه نوین چرم، هشت دسته وجود دارد. کت مردانه، نیم بوت مردانه، بوت و نیم بوت زنانه، کیف پول و ست زنانه، کیف اداری،کیف پول و ست مردانه، کت زنانه و کیف دوشی زنانه از مواردی هستند که با استفاده از نقشه صفحه به راحتی میتوان به آنها دست یافت.
چرم مشهد، افزون بر نقشه، ویدیوهایش را دستهبندی کرده است؛ همانطور که گفته شد ویدیو روز ملی کیفیت در دسته مناسبتها قرار داد. دیگر ویدئوی این دسته به مناسبت روز پدر است. دسته دیگر ویدئوها، «با نوین چرم» است که هفت ویدیو در آن وجود دارد.
از نگاه اعداد
نوین چرم | چرم مشهد | |
فالوئر | 171 هزار | 161 هزار |
فالویینگ | 4 | 4 |
تعداد پست | هزار و 73 | 974 |
میانگین کامنت | 103 | 409 |
میانگین لایک | سه هزار و 871 | سه هزار و 360 |
نرخ تعامل | 2.31 | 2033 |
شروع فعّالیّت | 2014 | 2013 |