ساخت هویت آنلاین در دنیای کسبوکار، آغازِ راهِ دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی است. در جند سال اخیر تعداد و تأثیرگذاری کانالهای آنلاین و پلتفرمهای تعاملی آنچنان افزایش داشته که تبدیل به صحنهی اول هنرنمایی برندها برای ارائهی خدمات و محصولات شده است.
اگر شما نیز علاقهمند به خلق و بهبود هویت آنلاین شخصی و تجاری خود هستید، در این مقاله با کارشناسان گروه رسانهای کاما همراه باشید. تلاش میکنیم تا فضای هویت آنلاین، عناصر و عوامل مؤثر بر آن را بهخوبی برای شما ترسیم کنیم.
هویت آنلاین چیست؟
هویت آنلاین برند، موجودیّت اینترنتی برند و کسبوکار شماست؛ فضا و تأثیری که برند شما از طریق محتوا، وبسایتها، موتورهای جستجو و پلتفرمهای آنلاین در فضای مجازی ایجاد میکند.
برخی مخاطبان ممکن است در مسیر جستجوی محصول یا خدمات، به وبسایت و وبلاگتان مراجعه کنند و یا با پروفایل شبکههای اجتماعی یا تبلیغات پولی شما روبهرو شوند. در تمام این موارد، مشتریان بالقوه در حال آشنایی با هویت آنلاین شما هستند. حتی مشتریهای پیشین و وفادار شما نیز هویت آنلاین شما را میبینند و ارتباط دوبارهای با شما برقرار میکنند.
عناصر هویت آنلاین چیست؟
برای داشتن دیجیتال مارکتینگ موفق، برندها به یک استراتژی بازاریابی برای هویت آنلاین خود نیاز دارند. با توجه به معنی گفتهشده برای هویت آنلاین، این استراتژی باید توسعه، پیادهسازی، مدیریت و اصلاح هویت آنلاین را پیش ببرد. عناصر و ابزارهای مشخصی برای ترسیم راه و روش کار وجود دارد. در ادامه دربارهی این عناصر سخن خواهیم گفت.
استفاده از وبسایت
وبسایت شرکت شما، مرکز هویت آنلاین شماست. مشتریها و مخاطبها بهدنبال کسب اطلاعات بیشتر از شما هستند و وبسایت نخستین جایی است که به آن سر میزنند. بسیاری از مخاطبان حتی در بخش بیوگرافی شبکههای اجتماعی شما نیز بهدنبال لینک وبسایتتان هستند. به همین دلیل است که صفحات وبسایت شما مانند دربارهی ما و یا صفحات فرود برای محصولات و خدمات، باید بهینهسازی شده باشند.
برای بهینه نگه داشتن سایت، باید بهطور مداوم در حال برندسازی باشید. ارائهی اطلاعات مفید، طراحی تعاملی، صفحههای یوزرفرندلی، همگی برای مشتری شما یک تجربهی مواجههی آنلاین با کیفیت ایجاد میکند. وبسایتی که این ویژگیها را داشته باشد میتواند به تصویر نشان تجاری شرکت اعتبار و شهرت بخشیده و تأثیر زیادی روی کاربران آنلاین آن بگذارد.
شبکههای اجتماعی
برای دیجیتال مارکتینگ در جامعهی مدرن امروزی، حضور در شبکههای اجتماعی قطعیست. کانالهایی که ظرف مدت چند سال تبدیل به بهترین ابزار معرفی تجارت شدهاند. هر پست شما در فیسبوک یا اینستاگرام میتواند فرصت مناسی برای جذب مخاطب و مشتری و نمایش هویت آنلاین برند شما باشد. در این شبکهها حضور فعال داشته باشید. افزون بر تعامل با مخاطبان و نمایش برند خود، کم کم به تثبیت برند خود با روشهای مختلف مانند خدمات شخصیسازی شده بروید.
موتورهای جستجو و تبلیغات پولی
بیشتر مخاطبان و مشتریان بالقوه پس از جستجو دربارهی خدمات یا محصولات مد نظر خود، سراغ وبسایتها میروند. اگر وبسایت شما در موتورهای جستجو(SERP) نتیجهی بهتر و بالاتری داشته باشد، هویت آنلاین شما فرصت بیشتری برای معرفی و تثبیت خواهد داشت. قطعا نیاز خواهید داشت که در جستجوهای محلی و عمومی کلیکها و بازدیدکنندههای بیشتری دریافت کنید. هرچه وبسایت شما بهینهتر باشد، شانس شما برای کسب رتبهی مناسبتر، بالاتر میرود.
از تبلیغات پولی در این فضا نیز غافل نباشید. تبلیغات ابزار بسیار مناسبی است که حضور آنلاین شما را در برابر مخاطبان و مشتریان بالقوه به نمایش بگذارد. تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)، تبلیغات نمایشی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی همه ابزارهای مفیدی برای بالا بردن سطح آگاهی نسبت به نشان تجاری و هویت آنلاین هستند.
تولید محتوا
پستهای وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، گزارشهای رسمی، مطالعات موردی، خلاصهی گزارشهای فروش، برگهی مشخّصات محصول و هر نوع محتوایی که ممکن است به ذهن شما برسد، میتواند جزو داراییهای شما برای بازاریابی محتوایی باشد. محتوا و بازایابی محتوایی به اعتقاد بسیاری از دیجیتال مارکترها، قویترین ابزار برای تعریف و تقویت هویت آنلاین است. محتوای با کیفیت بالا شانس کسب رتبهبندی مناسب با کلمات کلیدی را افزایش میدهد.
پیشنهادهایی برای خواندن
ضرورت برندسازی آنلاین در دوران کرونا
چرا سئو برای کسبوکار آنلاین اهمیت دارد؟
چهار راهکار برای مدیریت اعتبار آنلاین شما
عوامل مؤثّر بر هویت آنلاین
پیشفرضها و ذائقهی مشتری تا حد زیادی بر اثر تعاملات آنها با عناصر هویت آنلاین شما شکل میگیرد. ازاینرو برای اطمینان از تأثیرگذاری دلخواه، باید اطمینان داشته باشید که موارد زیر در نظر گرفته شده باشد:
- یکپارچگی و تداوم: حضور مداوم، مسألهی مهم و اصلی در افزایش آگاهی و به یادآوری تجارت شماست. این یکپارچگی را در ویژگیهای بصری نیز به یاد داشته باشید و در اکانتهای شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوایی نیز از همان هویت گرافیکیای استفاده کنید که در وبسایت خود دارید. برچسبها، تصاویر، لحن گفتوگو و سبک تعامل در دیجیتال مارکتینگ باید همخوان و یکپارچه باشد.
- توجه به حضور فیزیکی برند: تعاملات فیزیکی با مشتریان میتواند بر حضور آنلاین برند شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که امروزه، برندها در فعّالیتهای حضوری و فعّالیتهای آنلاین خود بر اساس یک استراتژی محتوایی اصلی و هویت واحد عمل میکنند. برای داشتن یک برند تجاری پویا و تثبیت شده، باید برای هماهنگی این تعاملات آمادگی داشت.
- بهینهسازی سایت برای موبایل: نسخهی موبایل مهمترین بخش از حضور برند شما در اینترنت است. مشتریان بالقوهای که، در زمانهای آزاد خود، با موبایل بهدنبال خدمات و محصولات مورد علاقه هستند، خیلی زود از نسخههای ضعیف موبایلی خسته میشوند. موبایلها و تبلتها بهترین فرصت برای تبدیل مخاطبان و مشتریان بالقوه به مشتریان دائم و وفادار هستند؛ بهویژه اینکه به شما فرصت راهاندازی یک اپلیکیشن مناسب خدمات و محصولاتتان، برای سهولت دسترسی و افزایش تأثیر بازاریابی محتوایی را خواهند داد.
چگونه هویت آنلاین برند خود را بهبود دهیم؟
هویت آنلاین نیازمند توجّه مداوم شماست. سعی کنید که زمان و تواناییتان را بر روی موارد قابل بهبود، متمرکز نگه دارید. در ادامه، 5 نکتهی مهم برای این کار عنوان شده است.
1. از توجه به موارد کوچک غافل نشوید. بیشتر تلاش شما بر روی بهینهسازیِ وب سایت متمرکز میشود که البتّه دلیل خوبی هم دارد؛ اما اجازه ندهید که این امر به قیمت فراموشی از دیگر عناصر هویت آنلاین تمام شود.
2. فراتر از مسائل اوّلیه عمل کنید. تلاش کنید از موارد حداقلی فراتر بروید و به نکات ابتدایی اکتفا نکنید. به عنوان مثال، بازاریابی محتوایی محدود به انتشار منظّم پستهای وبلاگ نیست.
3. محتوای بصری مناسب استفاده کنید. وبسایت شما به مطالبی قوی و غنی نیاز دارد که برای کلمات کلیدی مورد نظرتان بهینه شده باشد؛ اما لازم است از محتوای بصری با کیفیت نیز استفاده کنید. چنین محتواهایی میتواند به شما در انتقال ایدهها و اهداف تجاریتان کمک کند و به مشتریان بالقوه، پیامهای روشن، کوتاه و ماندگار بدهد.
4. در انتخاب شبکههای اجتماعی باهوش عمل کنید. منظور از شبکههای اجتماعی همیشه فیسبوک، توییتر و اینستاگرام نیست؛ به شبکههای تخصصیتر هم توجه کنید. مهم این است که بتوانید کانال درست معرفی هویت آنلاین خود را بیابید و اهداف مشخصی برای انتشار محتوا در هر پلتفرمی داشته باشید. از شبکههایی استفاده کنید که مخاطبان هدف و مشتریان بالقوهی شما بیشتر در آن حضور دارند.
5. بیوقفه فعّال و پویا باشید. حضور منقطع و بدون برنامه، رکود هویت آنلاین شما را بهدنبال خواهد داشت. الگوریتمهای موتورهای جستجو و ذائقههای مخاطبان دائماً در حال تغییر هستند؛ هویت آنلاین شما نیز باید طبق یک برنامهی صحیح، بهروز باشد. مهمترین عاملی که در این مسیر باید به آن توجه کرد، بررسی روندهای تجربهی کاربری و سایر پیشرفتها و پسرفتهایی است که بر نحوهی نمایش هویت آنلاین شما تأثیر میگذارد.
از تجربهی دیگران کمک بگیرید
این متن به شما کمک میکند تا درک بهتری از اهمیّت هویت آنلاین در افزایش مخاطب و فروش داشته باشید. بدون شک اگر مشاوری باتجربه در زمینهی استراتژی و بازاریابی محتوایی همراه شما باشد، با صرف وقت و هزینهی کمتر به بهترین نتیجهی ممکن میرسید.
گروه رسانهای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینهی بازاریابی محتوایی فعّالیّت کرده و با مجموعههای معتبر دولتی و خصوصی همکاریهایی درازمدّت داشته است.
با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.