در سالهای اخیر دیجیتال مارکتینگ بیش از هر زمان دیگری اهمیّت پیدا کرده است. صاحبان و مدیران کسبوکارها همه در تلاشاند برای دستیابی به نتایج بهتر، بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را آغاز کنند.
با وجود آگاهی بسیاری از مدیران، دربارهی اهمیّت رسانههای اینترنتی و موبایلی، اینکه فرآیند این بازاریابی را از کجا آغاز کنند، هنوز برای آنها یک چالش بزرگ به حساب میآید. تدوین و بهبود یک استراتژی جامع و یکپارچه، برای انتقال دیجیتالی و رشد کسبوکار، برای همهی آنها ضروری است.
اگر شما هم از آن دسته مدیرانی هستید که به دلیل عادتداشتن به فضای بازاریابی سنّتی، هنوز شجاعت آغاز دیجیتال مارکتینگ را پیدا نکردهاید؛ سال 2021 را سالِ آغازِ کسب اطّلاعات و گام برداشتن در این مسیر بدانید. گروه رسانهای کاما، با این مقاله و تعاریف سادهای از دیجیتال مارکتینگ و چالشهای آغاز آن، شما را در این رویارویی همراهی میکند.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ به صورت خاص به معنای دستیابی به اهداف تجاری از راه بهکارگیری رسانهها و ابزارهای دیجیتال است. چنین ابزارها و رسانههایی در این راه به شما کمک میکنند: وبسایت رسمی شرکت؛ شبکههای اجتماعی؛ اپلیکیشنهای موبایل؛ موتورهای جستجو؛ تبلیغات آنلاین؛ ایمیل. البتّه بهتر این است که در چنین فهرستهایی از رسانههای سنّتی مانند تلویزیون و تبلیغات چاپی و پُستی هم نام ببریم. امّا آنچه مهم است این است که هر تجارتی بسته به ماهیّت تولیدی یا خدماتی خود، با استراتژی دیجیتال مارکتینگ همهجانبه، راه خاصِّ خود را برای نشان دادن ارزش کار و تواناییها پیدا کند.
چارچوب برنامهریزی RACE، تجربهی دیجیتال مارکتینگ را به چهار بخش تقسیم میکند: دستیابی به مخاطب؛ تعامل با مخاطب؛ تبدیل مخاطب به مشتری؛ تعهّد به مشتری. در هر کدام از این مراحل، تاکتیکهای جزئی زیادی وجود دارد که رعایت آنها برای رسیدن به موفّقیّت مهم است. از این رو باید در ابتدا آنها را ارزیابی و اولویّتبندی کرد.
بیشتر بخوانید
10 دلیل برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ
نمونه الهامبخش Sephora در استراتژی محتوا
چالشهای دیجیتال مارکتینگ
عمدهترین مشکل در این مسیر، روش برنامهریزی برای بازاریابی دیجیتالی است. بیشتر افراد فکر میکنند برای شروع کار به حجم وسیعی از اطّلاعات نیاز است؛ در صورتی که با استفاده از چارچوب RACE میتوان یک استراتژی را در یک یا دو صفحهی A4 در قالب جدولی که استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ را به اهداف هوشمند وصل میکند، خلاصه کرد.
دیجیتال مارکتینگ برای افراد تازهکار
فرایند طراحی یک برنامهی کار دیجیتالی به دو صورت انجام میشود:
1- یک برنامهی دیجیتال مارکتینگ، جداگانه طراحی میشود و با نشان دادن فرصتها و مشکلات، به توافق دربارهی برنامه و آیندهی راه کمک میکند. پس از توافق اوّلیّه بر روی این برنامه، اهداف تنظیم میشوند و در گام بعدی استراتژی اصلی برای دیجیتال مارکتینگ تدوین میشود.
2- فرآیند دیجیتالی شدن به استراتژیِ بازاریابیِ اضافه میشود. امّا این لزوماً بهمعنای داشتن طرحی جداگانه نیست. در این مرحله، یک بازاریابی یکپارچه و همهجانبه، بیشترین اثربخشی را دارد. بیشتر کسبوکارها یا دارای استراتژی بازاریابی دیجیتالی مشخّصی نیستند و یا اگر چنین استراتژیای دارند، جداگانه نیست و در استراتژی بازاریابی سنّتی ادغام شده است.
گامهای بعدی برای بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ
بسیاری از شرکتهایی که دارای استراتژی جداگانه و بهینهای برای دیجیتال مارکتینگ هستند، به خوبی از رسانههای دیجیتال استفاده میکنند و نتایج خوبی هم از بازاریابی مبتنی بر جستجو، شبکههای اجتماعی و یا ایمیلی کسب میکنند. امّا بسیاری از آنها فرصتهای خوبی برای استفاده بهتر از فضای مجازی را نیز از دست میدهند و یا با مشکلات متفاوت دیگری روبهرو میشوند.
آنچه اهمیّت دارد، آغاز این مسیر و تصمیم برای تدوین یک برنامهی راهِ درست و هماهنگ با چارچوب و زمینهی کاری کسبوکار شماست. در مطالب آیندهی بلاگ کامامدیا دربارهی این مشکلات بیشتر خواهیم نوشت.
از تجربهی دیگران کمک بگیرید
این متن به شما کمک میکند تا درک بهتری از اهمیّت دیجیتال مارکتینگ در افزایش مخاطب و فروش داشته باشید. بدون شک اگر مشاوری باتجربه در زمینهی استراتژی و بازاریابی محتوایی همراه شما باشد، با صرف وقت و هزینهی کمتر به بهترین نتیجهی ممکن میرسید.
گروه رسانهای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینهی بازاریابی محتوایی فعّالیّت کرده و با مجموعههای معتبر دولتی و خصوصی همکاریهایی درازمدّت داشته است.
با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.