۵ ایمیل که باید برای مخاطبان خود بفرستید

ایمیل یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای دیجیتال مارکتینگ است. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد 69 درصد از کسب و کارها از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌کنند. امّا تمام آنها روشی اصولی برای استراتژی بازاریابی محتوایی آن دارند؟

در سال 2019 در امریکا به ازای هر دلار سرمایه گذاری در بازاریابی ایمیلی، 42 دلار در‌آمد ایجاد شده است. این نتایج نشان می‌دهد که برای بازاریابی محتوایی در ایمیل‌ها به زمان و دقّت زیادی نیاز است؛ یک راه بدون جایگزین برای بالا بردن فروش و افزایش مخاطب آنلاین.

انواع مختلفی از ایمیل‌ها با عملکردهای متفاوتی برای فرستادن به فهرست مخاطبان شما وجود دارند. در این مقاله کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما، پنج نوع ایمیلی که در میان محبوب‌ترین‌های مخاطبان قرار می‌گیرند را به شما معرفی می‌کنند.

1. ایمیل خوش‌آمدگویی

این ایمیل یک پیام خوش‌آمدگویی است که محصول، دوره‌ی آموزشی و یا فهرست ایمیل شما را به افراد معرفی می‌کند.

هرگز فرصتی دوباره برای خلق نخستین تأثیر به دست نمی‌آید. ایمیل‌های خوش‌آمدگویی یکی از نخستین فرصت‌هایی است که مخاطبان شما را با برندتان آشنا می‌کند. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شانس باز شدن این ایمیل‌ها بیش از 82 درصد و شانس کلیک بر روی لینک معرفی شده در ایمیل 27 درصد است. پس نباید این فرصت را از دست داد. این ایمیل‌ها روال کار را با خوانندگان به اشتراک می‌گذارند و اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنند.

چگونه یک ایمیل خوش‌آمدگویی مؤثّر بنویسیم؟

عنوان جذاب عنوان ایمیل در موفّقیّت ایمیل تأثیر زیادی دارد و یکی از معدود عناصری است که بر تصمیم مخاطب برای باز کردن یا باز نکردن ایمیل تأثیر می‌گذارد.

معرفی خود کمی درباره‌ی خودتان و روال کارتان توضیح دهید. به اشتراک گذاشتن برخی اطّلاعات کاری و شخصی می‌تواند ارتباط بهتری با مخاطبان ایجاد کند.

تشکر کردن به مخاطب یا مشتری نشان دهید قدردان مشترک شدنش در فهرست ایمیلی هستید. «متشکرم»  از مؤثّرترین کلماتی است که می‌توان در ایمیل استفاده کرد؛ چون باعث افزایش وجه انسانی و وفاداری به نام تجاری می‌شود.

به مخاطبان بگویید انتظار چه چیزی را داشته باشند بیان کنید که آیا قرار است در ایمیل‌های بعدی مطالب جدید را اطّلاع دهید، خبرنامه‌ی ماهانه بفرستید یا فقط تعداد مشخّصی ایمیل در‌باره‌ی موضوعی خاص ارسال خواهد شد. این کار به تعیین انتظارات از فهرست شما کمک می‌کند و می‌تواند افراد را ترغیب کند در کنار شما بمانند. در صورت ارسال تعداد زیاد ایمیل‌، همین اطّلاع‌رسانی، احتمال لغو اشتراک را کاهش می دهد.

درخواست اشتراک در شبکه‌های اجتماعی ایمیل خوش‌آمدگویی فرصتی عالی برای جذب مخاطب به شبکه‌های اجتماعی است.

 

پیشنهادهایی برای خواندن

4 اشتباه در صفحه‌ی تماس با ما و از دست دادن نرخ تبدیل

30 ترفند خارق‌العاده در کپی‌رایتینگ

چگونه با ایمیل با کاربران اَپ تعامل مؤثر ایجاد کنیم

 

2. خبرنامه ایمیلی

خبرنامه یک ایمیل معمولی است که با استفاده از آن مشترکین را از هر چیز جدیدی در مورد نام تجاری یا وبلاگ خود آگاه می‌کنید. می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مطالب جدید؛
  • مطالب قدیمی (برای افزایش بازدید از آن‌ها)؛
  • اعلام شروع سری جدید مطالب؛
  • پیشنهادات فروش جدید؛
  • اتّفاقات زندگی شخصی شما؛
  • مطالب ارزشمند دیگر از قبیل نکات مهم، راهنماها و نکاتی از این دست.

خبرنامه‌ها یک ابزار قوی برای بازاریابی هستند و چنین مزایایی زیادی دارند:

  • افزایش بازدید مطالب جدید؛
  • افزایش فروش؛
  • اطّلاع‌رسانی در مورد پیشنهادهای فروش؛
  • افزایش ترافیک به صفحات فرود؛
  • افزایش آگاهی از محصول یا خدمات جدید؛
  • افزایش دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی.

نحوه‌ی نوشتن یک خبرنامه‌ی تأثیرگذار

بخش‌بندی یکی از مهم‌ترین قواعد بازاریابی ایمیلی است و اثرگذاری ایمیل‌های ارسالی را (از جمله خبرنامه‌ها) چشمگیرانه افزایش می‌دهد.

ارزش‌گذاشتن به خواننده ارزش قائل شدن برای وقت مخاطبان و مشتریان افزایش اعتماد به نام برند شما و در نتیجه بالا رفتن تعداد مشتریان را به دنبال دارد. می‌توانید راهنمایی‌هایی در ابتدای ایمیل ارائه کنید و آن‌ها را به سایر مطالب پیوند دهید.

نمایش شخصیّت اجازه دهید بخشی از شخصیّت شما در خبرنامه نمایان شود. اگر احساس راحتی می‌کنید می‌توانید چیزی را که هم‌اکنون در زندگی شما اتّفاق افتاده است، به اشتراک بگذارید. برای بیان از قالب طنز استفاده کنید. این روش به ایجاد ارتباط  با مخاطبان و افزایش اعتماد کمک می‌کند.

ارسال مطالب جدید و قدیمی لزوماً نباید مطالب جدید را در خبرنامه قرار دهید. خبرنامه می‌تواند فرصتی برای افزایش تعداد خوانندگان مطالب قدیمی‌تر هم باشد.

قالب‌بندی مناسب مطالب خبرنامه را خیلی شلوغ و طولانی نکنید.

درخواست بازخورد پرسش از خوانندگان در مورد مطالبی که دوست دارند در خبرنامه  ببینند، روشی عالی برای تحقیق درباره‌ی مشتریان است. این کار به بهبود کیفیّت ایمیل‌های ارسالی بعدی کمک می‌کند و همچنین باعث بهبود روابط می‌شود.

3. ایمیل مشارکت دوباره

این ایمیل برای مشترکان غیرفعّال ارسال می‌شود تا از آنها درخواست همکاری مجدد کند.

وجود افراد غیرفعّال در فهرست ایمیل، ایمیل‌های ارسالی شما را به پوشه‌ی هرزنامه می‌برد که در نهایت به اعتبار ایمیل‌های شما آسیب می‌رساند. افزون بر این، جذب دوباره‌ی مخاطبان قدیمی، بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر از جذب مشترکین جدید است.

چگونه می‌توان یک ایمیل مؤثر برای مشارکت مجدد ایجاد کرد؟

یافتن دلیل تعامل نکردن مخاطبان غیر فعّال فهرستی از دلایلی که باعث می‌شود افراد با شما همکاری نکنند تهیه کنید:

  • تعداد فراوان ایمیل‌های ارسالی؛
  • طراحی گیج‌کننده ایمیل‌ها؛
  • بهینه نبودن ایمیل‌ها برای تلفن‌های همراه؛
  • محتوای تکراری یا نامربوط؛
  • فرد فقط برای یک پیشنهاد خاص اقدام به ثبت نام کرده است؛
  • درخواست از مشترکین برای تکمیل نظرسنجی به همراه هدیه رایگان؛
  • مسابقات آنلاین؛
  • توصیه‌هایی در مورد محصولات.

تبدیل ایمیل به بخشی از کمپین تبلیغاتی ارسال یک ایمیل به‌تنهایی مخاطب جذب نمی‌کند. کمپینی برای این منظور فراهم کنید که انواع مختلف مخاطب و مشتری را هدف قرار دهد.

استفاده از عنوان‌های ایمیل جذاب خلّاقانه بودن عنوان ایمیل در این مرحله اهمیت دو چندانی دارد. اگر تیتر ایمیل جذّاب نباشد احتمال اینکه ایمیل خوانده نشود بیشتر می‌شود.

ارائه‌ی دلیلی برای بازگشت و ادامه‌ی همکاری برای بازگشت مخاطب، انگیزه یا هدیه‌ای از قبیل تخفیف فروش خدمات یا محصول یا اجازه دسترسی به مطالب ویژه پیشنهاد بدهید.

شخصی سازی ایجاد ارتباط شخصی باعث افزایش تعامل و مشارکت می‌شود. در صورت امکان برای هر مخاطب ایمیلی خاص طراحی کنید. مواردی نظیر اسم کوچک  فرد و لینک مطالب مورد علاقه و نکته‌های مرتبط با آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

4. یادآوری سبدهایِ خریدِ رها شده

این ایمیل برای بازدیدکنندگانی ارسال می‌شود که قصد خرید داشته‌اند امّا سبد خرید خود را ناتمام رها کرده‌اند.

سالانه در‌آمد فراوانی به‌خاطر سبد خریدهای رها شده از دست می‌رود. در پژوهشی مشخّص شده است بیش از 40 درصد ایمیل‌های سبد خرید رهاشده، خوانده می‌شوند که 21 درصد از این افراد به سایت برمی‌گردند و 50 درصد از آنها سبد خرید را کامل می‌کنند. این نوع ایمیل می‌تواند برای بازیابی بخشی از درآمد از‌دست‌رفته بسیار مؤثّر باشد.

چگونه یک ایمیل سبدِ خریدِ رهاشده‌ی مؤثّر ایجاد کنیم؟

ارسال چندین ایمیل به فرستادن یک ایمیل بسنده نکنید. ارسال چند سری ایمیل می‌تواند یادآوری بهتری برای بازگشت به باشد.

شخصی‌سازی می‌توانید این ایمیل را با جزئیاتی از قبیل اسم فرد، جزئیات یا تصویری از سبد خرید وی شخصی‌سازی کنید.

تقسیم‌بندی با تقسیم‌بندی ایمیل‌ها برای مشتریان قبلی و مشتریان تازه‌وارد می‌توانید ایمیل‌های خود را حرفه‌ای‌تر کنید.

زمان‌بندی مهم است زمان ارسال ایمیل نیز می‌تواند در میزان موفقیّت ایمیل تأثیرگذار باشد. زمان دقیق و درست ارسال ایمیل به نوع تجارت فرد فرستنده بستگی دارد.

از اثبات اجتماعی استفاده کنید اعلام رضایت یک مشتری یا انتشار یک ریویو از محصول تولیدی شما در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند خواننده را متقاعد کند که سبد خرید خود را نهایی کند.

 

بیشتر بخوانید

تحول بازار املاک با تولید محتوای ویدیویی

مسئول فروش در شبکه‌های اجتماعی کیست؟

 

 

5. ایمیل‌های پرورش مخاطب

مجموعه‌ای از ایمیل‌هاست که باعث افزایش آگاهی و اعتماد به برند شما می‌شود و هدف نهایی آن فروش است.

اگر وبلاگ شما محصولات یا خدماتی می‌فروشد، پرورش مخاطب می‌تواند روشی مؤثّر برای افزایش تعداد فروش و میانگین ارزش سفارش هر فروش باشد و با ایجاد اعتماد به نام تجاری در طول زمان، خوانندگان را به مشتری تبدیل کند.

نحوه ایجاد یک کمپین کارآمد پرورش مخاطب

در شروع کار نباید تمرکز شما بر روی فروش محصول، باشد. در ابتدا باید با خوانندگان ارتباط برقرار کنید.

شخصی‌سازی اگر راحت هستید به اشتراک‌گذاری بخشی از اطّلاعات فردی و یا مربوط به کسب و کار می‌تواند به ایجاد سریع‌تر رابطه و پرورش مخاطب کمک کند.

شناسایی مشتریان برای ارسال ایمیلی که هماهنگ با شخصیّت مشتری باشد باید مشتری خود را بشناسید، بدانید که در چه دنیایی سیر می‌کند، نیازهایش چیست و چطور می‌توانید به او کمک کنید.

زمان‌بندی ارسال ایمیل زمان‌بندی ارسال ایمیل مهم است. ارسال تعداد زیادی ایمیل یا ارسال ایمیل در فواصل زمانی بسیار کم می‌تواند فرد را خسته کند. اگر هم فاصله ارسال ایمیل بسیار طولانی باشد ممکن است به طور کلی شما را فراموش کند. زمان‌بندی دقیق بستگی به نوع تجارتتان دارد. از این رو نمی‌توان یک نسخه برای همه تجویز کرد.

تغییر محتوا از مطالب مختلفی استفاده کنید تا ایمیل‌های ارسالی شما سرگرم‌کننده باشد. بررسی کنید کدام مطالب بهتر جواب می‌دهند. می‌توانید از تصاویر ویدیویی یا پادکست‌ها یا تصاویر اطّلاعاتی استفاده کنید. لزوماً نباید مطالب به صورت نوشتاری باشند و البته تعداد محتوا و طولانی بودن آن‌ها را مد نظر قرار دهید.

ایمیل‌های پرورش‌دهنده‌ی مخاطب می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. می‌توانید به سراغ یک ایمیل مستقیم بروید که حاوی ارزش و توصیه‌های مربوط به مشترکین شما باشد یا می‌توانید رویکرد عملی انتخاب کنید که به شما اطّلاعات بیشتری درباره‌ی مخاطبان می‌دهد. این ایمیل‌ها معمولاً کوتاه‌تر هستند و روی یک سؤال متمرکز می‌شوند.

 

 

 

از تجربه‌ی دیگران کمک بگیرید
این متن به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اهمیّت بازاریابی ایمیلی در افزایش مخاطب و فروش داشته باشید. بدون شک اگر مشاوری باتجربه در زمینه‌ی استراتژی و بازاریابی محتوایی همراه شما باشد، با صرف وقت و هزینه‌ی کمتر به بهترین نتیجه‌ی ممکن می‌رسید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه‌ی بازاریابی محتوایی فعّالیّت کرده و با مجموعه‌های معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌هایی درازمدّت داشته است.

با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *