الک بالدوین در فیلم گلنگری گلنراس برای توصیف استراتژی فروش و انگیزه دادن به فروشندگان بدشانس از عبارت ABC یا Always Be Closed استفاده میکرد. این اصل ابتدایی در فروش، از آن زمان تا اکنون که زمان پادشاهی شبکههای اجتماعی رسیده، تغییر چندانی نکرده است. امّا نقش اصلی بخشهای بازاریابی و فروش در این میان هر روز بیشتر و مهمتر شده است.
امروزه بسیاری از شرکتها به اهمیّت تعامل مستقیم با مشتریان خود در شبکههای اجتماعی پی بردهاند و استراتژی بازاریابی منسجمی را برای آن تدوین کردهاند. حال شما نیز باید مشخّص کنید که چه بخشی در سازمان شما مسئول فروش و تعامل مستقیم و نزدیک در شبکههای اجتماعی است؟
مطمئناً اولین پاسخ، تیمِ فروش خواهد بود. آنها مسئول اصلی فروش هستند اما در واقعیّت در بسیاری از سازمانها، بخش بازاریابی برای تعیین تکنیکهای ارتباطی در شبکههای اجتماعی، تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی و تبدیل مخاطبان به مشتریان، ابتکار عمل را در دست دارد. بخش بازاریابی در برخی موارد حتی هزینهی فناوری مورد استفادهی فروش برای تعامل با مشتریان در شبکههای اجتماعی را نیز تأمین میکند.
مطمئناً در فرآیند تعامل با مشتریان در شبکههای اجتماعی حجم بالایی از فروش دیده میشود و تیم فروش باید برای تولید برندهای شخصی، بررسی سایر شبکههای اجتماعی برای معرفی محصول خود (social listening)، تعامل و ارزیابی میزان موفقیت آنها، آموزش ببیند. البته نباید نقش مهم و پررنگ بخش بازاریابی در فرآیند این آموزش در سازمانها را نادیده گرفت.
گروه رسانهای کاما در این مقاله نکاتی را دربارهی نقش حیاتی تیم بازاریابی در فروش در شبکههای اجتماعی با شما در میان میگذارد.
مواردی که بازاریابی میتواند به آنها کمک کند:
شناسایی بازارهای خرد با میکرومارکتینگ
با استفاده از پرسونای خلقشده برای مشتری در تیم مارکتینگ، که برای توسعهی استراتژی کلی فروش استفاده میشود، بخش بازاریابی میتواند بازارهای خرد (میکرو مارکتینگ) را برای فروش شناسایی کند. این کار شما باعث میشود که بخش فروش بداند در شبکههای اجتماعی مختلف مانند لینکدین، توییتر و فیسبوک، کجا و چگونه تمرکز کند.
برای این کار فهرستی از گروهها، انجمنها و اینفلوئنسرهای کلیدی آنلاین در این شبکهها را تهیه کنید و برای دنبالکردنِ بخشِ فروش و آشنایی کارکنان آن، در اختیار این بخش بگذارید.
به اشتراکگذاری تکنیکهای شبکههای اجتماعی
دپارتمانهای بازاریابی در هر شرکتی سالهاست که از طریق شبکههای اجتماعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنند و استراتژی بازاریابی محتوایی را برای تعامل با مشتری در این شبکهها تدوین کردهاند.
تعامل با مخاطبان شبکههای اجتماعی روشها و تکنیکهای خاص خود را دارد؛ تیمهای فروش خود را با استراتژیها و روشهای مارکتینگ آشنا و هماهنگ کنید.
پیشنهادهایی برای خواندن
چرا استراتژی بازاریابی در شبکههای اجتماعی شکست میخورد؟
تدوین گامبهگام استراتژی برای شبکههای اجتماعی
والت دیزنی در شبکههای اجتماعی چه میکند؟
تقویت بخش فروش با هدف برقراری مکالمات هوشمندانه
تعامل با مشتری در شبکههای اجتماعی بیشتر در مورد اشتراکگذاری محتوای با کیفیت است تا هدایت کارمند فروش. به عنوان تیم بازاریابی باید آرشیوی از محتوای توسعهیافته و بهدرستی چیدمان شده در اختیار داشته باشید تا با هدفِ یافتنِ مخاطبِ هدف و در تمام مراحل چرخهی فروش به اشتراک بگذارید. برای کمپین های افزایش فروش در شبکههای اجتماعی پیامهای روشن و CTA مناسب و مستقیم به اشتراک بگذارید. اضافه کردن المانهای خلاقانه یا فایلهای تصویری میتوانند برای بهبود تعامل پیامها و پُستهای تیم فروش به شما کمک کنند.
آموزش و توانمندسازی بخش فروش
آخرین معیار در هر کمپین خوب، توانمندسازی و قابلیّت فروش آن است. در تیم بازاریابی مطمئن شوید که بخش فروش، پیامهای کمپین و نکات موجود در آن را بهدرستی درک کرده و میتواند بهراحتی به آنها دسترسی داشته باشد.
مطمئن شوید که پشتیبانی کافی را از سوی مدیر فروش دریافت میکنید. چرا که راهاندازی کمپین باید بخشی از فرآیند آموزشِ فروشِ استاندارد و یا توانمندسازی این بخش باشد. بهصورتی که تیم فروش به آن بهعنوان بخشی از وظایف گروه نگاه کند نه صرفاً اطلاعات عمومی و یا دانش صرف بازاریابی.
همکاری با یکدیگر برای پیشبرد استراتژی بازاریابی در شبکههای اجتماعی
بهترین اتفاقی که در فرآیند این کار رخ میدهد، این است که دو گروه بازاریابی و فروش فرصت دیگری پیدا میکنند تا همکاری قدیمی خود را دوباره از سر بگیرند. آنچه که رویکرد «تجربهی مشتری» به ما میگوید این است که فروش در شبکههای اجتماعی تنها با همکاری گروهها با یکدیگر موفق خواهد شد. اگرچه این فرآیند تعامل با مشتری در شبکههای اجتماعی است، اما تیم بازاریابی نقش مهمی را در آن ایفا میکند.
از تجربهی دیگران کمک بگیرید
این متن به شما کمک میکند تا درک بهتری از اهمیّت بازاریابی شبکههای اجتماعی در افزایش فروش داشته باشید. بدون شک اگر مشاوری باتجربه در زمینهی استراتژی و بازاریابی محتوایی همراه شما باشد، با صرف وقت و هزینهی کمتر به بهترین نتیجهی ممکن میرسید.
گروه رسانهای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینهی بازاریابی محتوایی فعّالیّت کرده و با مجموعههای معتبر دولتی و خصوصی همکاریهایی درازمدّت داشته است.
با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.