محتوا قلب ماشین بازاریابی شماست. تولید محتوا در وبلاگهای تخصصی، پادکست، ویدیو و شبکههای اجتماعی یک اولویت بسیار بزرگ است. اما برای شما جایگاه محتوای تولید شده توسط کاربر کجاست؟
تولید محتوا مهم است ولی آسان نیست؛ امّا اگر قرار نباشد همهی آن را خودتان تولید کنید چطور؟ اگر قرار باشد قدرت خلاّقیّت را به مخاطبان خود بسپارید و شما تنها نقش راهنما را بازی کنید، چطور؟
چرا محتوای تولیدشده توسط کاربر مهم است؟
ایدهی استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربران بر اساس نظریهی توانمندسازی نیروی انسانی شکل گرفته است. تئوریای که درونی کردن آن برای تمام کسبوکارها ضروری است. در عمل، گاهی صادقانهترین، قانعکنندهترین و قدرتمندترین متنها را کاربران شما و یا مصرفکنندگان محصولات تولید میکنند. اگر بتوانید به عنوان صاحب یک کسب و کار و یا مدیر آن وظیفهی اصلی خود یعنی تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی را انجام دهید، از این ظرفیّت به بهترین شکل استفاده کردهاید.
بیزنسهای مختلفی حتی بزرگترینها در سراسر دنیا، برای تولید محتوا روی مخاطبان خود حساب میکنند. میتوان ساعتها دربارهی آنها و تئوریهای پشتیبانشان نوشت و صحبت کرد. ما در گروه رسانهای کاما میخواهیم در این نوشته، چهار راه عملی تولید UGC و مثالهایی از بزرگان تجارت جهان برای شما بگوییم.
تبدیل محتوای تولید شده توسط کاربر به یک کمپین بزرگ
شاید محتوای تولید شده توسط کاربر را متنی کوچک و دمِدستی تصوّر کنید؛ چیزی مانند بررسیهای فنی نیمهکارهی محصولات و یا بازنشر عکس توسّط کاربران در اینستاگرام. همهی اینها UGC است امّا ماجرای آنها به این سادگی تمام نمیشود.
اگر با رویکرد ارزشمندترین برند تجاری دنیا، یعنی اپل، به این موضوع نگاه کنید، UGC بسیار خیرهکننده و ارزشمند خواهد بود.
اپل در کمپین Apple’s Shot on iPhone کلیدیترین ویژگی دوربین گوشیهای خود یعنی وضوح تصویر را به مخاطبان نشان میدهد. خریداران اپل در سراسر دنیا عکسهایی فوقالعاده و چشمگیر ثبت میکنند و این غول فناوری در بیلبوردهای تبلیغاتی، آگهیهای تلویزیونی و محتوای شبکههای اجتماعی از آنها استفاده میکند؛ یک منبع بیپایان تولید محتوا!
این شرکت با ورود هر محصول جدید به بازار، به سراغ این محتواها رفت و هربار بهتر و فراگیرتر از آنها بهره برد. حساب اینستاگرام اپل، ارزشمندترین نام تجاری در دنیا، تنها با عکسهای کاربران به روز میشود.
پیشنهادهایی برای خواندن
5 راهکار برای نوشتن تیترهای کاربرپسند
وبلاگنویسی در بازاریابی محتوایی چه اهمیّتی دارد؟
گامهای اساسی تولید محتوا و بهبود سئو
کارکنان؛ منبع بزرگ اعتباربخشی از راه UGC
کمپینهای UGC تنها برای مصرفکنندگان یا خریداران طراحی نمیشوند. کارمندان شما نیز میتوانند جزو همین کاربران قرار بگیرند. میتوانید از کارکنان خود خواهش کنید که آنچه از محل کار خود میپسندد را به نمایش بگذارند. محتواهای اینگونه، بهترین ابزار برای به نمایش گذاشتن فضای مثبت محیط کار و وسعت بخشیدن به آن است.
اعتبار اجتماعی شما میتواند عامل اصلی جذب متقاضیان کار با عملکرد قوی و یا ترغیب مشتریان به استفاده از خدمات و محصولات شما باشد.
مایکروسافت وبلاگی دارد که کارکنانش محتوای متنی، صوتی و تصویری خود را در آن به اشتراک میگذارند. مأموریت این وبلاگ صحبت مستقیم دربارهی مایکروسافت نیست؛ بلکه تنها به اشتراکگذاشتن داستانهایی است که نشاندهندهی تجربیات و سوابق کارکنان آن است.
این مجموعه کارکنان و دفاتری در سراسر دنیا دارد که میتواند بدون محدودیت بهترین محتواها را از سوی آنها جمعآوری کند.
مایکروسافت در این وبلاگ، ماه میراث تاریخی آسیا-اقیانوسیه را به عنوان دورهای برای شناخت مشارکت و تأثیر مردم این بخش در تاریخ جهان، برگزار کرد. محتواهایی که در این دوره توسّط خود کارکنان تولید شد، کمک کرد تا آنها با ملیّتهای مختلف حس ارتباطی بهتری با یکدیگر پیدا کنند و مایکروسافت نیز به عنوان کارفرمایی معرفی شود که به نژادها و پیشینههای مختلف احترام میگذارد.
دعوت از حاضران برای مشارکت در شبکههای اجتماعی
در طول یک رویداد فرهنگی، صنعتی و تخصصی، مشارکت حاضران برای استفاده از هشگ اختصاصی رویداد مهم است. وقتی تمام حاضران با یک هشتگِ یکسان پُست میگذارند، تیم شبکههای اجتماعی شما میتواند در کمترین زمان بهترین مطالب را در حین برگزاری و پس از رویداد بیابند، بازنشر کنند و یا به دنبال دریاف نظر شرکتکنندگان باشند.
ایجاد یک پلتفرم وبلاگ نویسی
محتوای ایجاد شده توسط کاربران بیشتر به صورت محتوای دیداری عکس، ویدیو و پستهای شبکههای اجتماعی است. اما محتوای ماندگار و طولانی چطور؟
فوربس کمی رویکرد خود را در استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر تغییر داده و شبکهای برای به اشتراک گذاری نوشتههای وبلاگی و محتوای طولانی ایجاد کرده است. نویسندگان این پلتفرم رهبران و مدیرانی هستند که فرصت یادگیری تجربههای خود را به دیگران میدهند و نظرات خود را دربارهی موضوعات مختلف صنعت به اشتراک میگذارند.
کابران شما چه محتوایی تولید میکنند؟
شاید با خود فکر کنید که کسب و کارتان و یا شرکتی که در آن کار میکنید به بزرگی فوربس یا مایکروسافت نیست امّا این به معنی کاربردی نبودن UGC نیست. اعتبار اجتماعی در هر سطحی انگیزاننده است وکاربران شما نیز از شنیده شدن سخنان خود و یا اعضای جامعهی همکار خوشحال خواهند شد.
کانال مخاطب هدف خود را پیدا کنید؛ در فضای B2B ممکن است دنبال کنندگان توییتر یا لینکدین بتوانن در به اشتارکگذاری هشتگ شما تأثیر بگذارند و در فضای ارتباط با مصرفکنندگان، یک پلتفرم بصری مانند اینستاگرام قطعاً جذّابتر است. با این روشها دیدگاههای جدیدی دریافت خواهید کرد که بخش قابل توجّهی از استراتژی تدوینشده شما را پوشش خواهد داد.
از تجربهی دیگران کمک بگیرید
این متن به شما کمک میکند تا درک بهتری از اهمیّت محتوای تولید شده توسط کاربر در افزایش تعامل و فروش داشته باشید. بدون شک اگر مشاوری باتجربه در زمینهی استراتژی و بازاریابی محتوایی همراه شما باشد، با صرف وقت و هزینهی کمتر به بهترین نتیجهی ممکن میرسید.
گروه رسانهای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینهی بازاریابی محتوایی فعّالیّت کرده و با مجموعههای معتبر دولتی و خصوصی همکاریهایی درازمدّت داشته است.
با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.