یک استراتژی کامل تولید محتوا در شبکههای اجتماعی، برند شما را بهصورت چشمگیری از رقبا جدا میکند. با این حال صحبت در مورد خلق یک استراتژی موفّق آسانتر از اجرای آن است.
اگر نمیدانید برای تدوین این استراتژی از کجا باید شروع کنید، گروه رسانهای کاما در این مقاله شما را در روندی گامبهگام برای ایجاد یک استراتژی سریع و ساده همراهی میکند. با ما همراه شوید که به برخی از مهمترین نکات و فرآیندهای کلّی برای خلق تولید محتوای موفّق شبکههای اجتماعی، نگاهی بیندازیم.
اهداف و مخاطبان خود را مشخص کنید
نخستین کاری که باید هنگام طراحی یک استراتژی برای تولید محتوا در شبکههای اجتماعی انجام دهید، مشخّص کردن اهداف است. این اهداف در آینده به عنوان معیار سنجش موفّقیّت عمل میکنند.
هدف باید مشخّصات زیر را داشته باشد:
- مشخّص
- قابل سنجش
- قابل دستیابی
- مرتبط
- دارای محدودهی زمانی
این ویژگیها، منطقی و قابل دستیابی بودن اهدافی که تعیین کردهاید را تضمین میکند. بهتر است به جای هدفگذاریهای خیالپردازانه که در نهایت نتیجهای جز ناامیدی و خستگی برای شما ندارد، به این موارد دقّت کنید.
چه کسی مخاطب شماست؟ این مسألهی مهم دیگری است که باید در همین ابتدا به آن پاسخ دهید. تا جایی که امکان دارد، به شخصیّت مخاطب خود توجّه کنید و این جزئیّات را دربارهی آنها به روشنی مشخّص کنید: سن، موقعیّت جغرافیایی، جنسیّت، متوسط درآمد، علاقهها، رویاها و مواردی دیگر از این دست.
هنگامی که به درکی کلی از مخاطبین مدّ نظر خود رسیدید میتوانید از شبکههای اجتماعی و تجزیه و تحلیلهای موتورهای جستجو برای درک بهتر آنها استفاده کنید.
بیشتر بخوانید
پنج روش تغییر استراتژی بازاریابی محتوایی در دوران کرونا
چگونه استراتژی بازاریابی بنویسیم؟
اطّلاعات رقبا و شبکههای اجتماعی آنها را جمعآوری کنید
هنگامی که صحبت از شبکههای اجتماعی در میان است، داشتن اطّلاعات، موضوعی مهم و اساسی است. شما نهتنها باید مخاطبان مورد نظر را هدایت کنید بلکه باید سایر رقیبان را نیز زیر نظر داشته باشید. این کار به شما کمک میکند که بدانید چه استراتژی بازاریابی محتوایی بهترین عملکرد را برای شما دارد و از کدام روشها باید خودداری کنید.
تجزیه و تحلیل رقابتی برای مشخّص کردن برتری شما نسبت به رقیبها ضروری است. ضمن اینکه به شما بینشی دربارهی انتظارات و چیستی اهداف شبکههای اجتماعی میدهد. همچنین بررسی شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند تا تولید محتوا را بر اساس نظر مخاطبان دربارهی محصولات و خدمات رقیبان ارائه کنید. یکی از بهترین روشهای به دست آوردن این اطلاعات، استفاده از ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی است که به صورت خودکار گزارش دادهها را تولید میکنند و همزمان بر وضعیّت رقابت نظارت دارند.
حساب شبکههای اجتماعی خود را بررسی کنید
وضعیّت حسابهای شبکههای اجتماعیتان هماکنون چگونه است؟ برای بررسی این موضوع کار را با پرسیدن این 3 سؤال آغاز کنید:
- مخاطبان با حسابهای کاربری شما تعامل دارند؟
- زمانبندیشده و منسجم پیام میفرستید؟
- پیامی که ارسال میکنید با محتوای فعّالیّت تجاری شما همخوانی دارد؟
اطّلاعاتی که از بررسی وضعیّت شبکههای اجتماعی به دست میآورید به شما کمک میکند که مشخّص کنید بر روی کدام بخش از استراتژی شبکههای اجتماعی خود بیشتر سرمایهگذاری کنید.
استراتژی شبکههای اجتماعی خود را تدوین کنید
پس از جمعآوری دادهها و بررسی شبکههای اجتماعی، زمان تهیّه استراتژی شبکههای اجتماعی است. بر اساس این روند پیش بروید:
بر اساس مخاطبان خود، شبکهی اجتماعیتان را انتخاب کنید. تجزیه و تحلیل جمعیّتشناختی و روانشناختی مخاطبان شما، میتواند بر دقّت شما در پیشبینیِ استفاده از انواع شبکههای اجتماعی بیفزاید. همچنین، فرض کنید استراتژی تولید محتوا برای شما شامل استفاده از تبلیغات پولی باشد. در این صورت، باید مشخّص کنید که استفاده از کدامیک از بسترهای شبکههای اجتماعی بیشترین احتمال برای رسیدن به مخاطب مورد نظرتان را داراست.
حسابهای شبکههای اجتماعی خود را افزایش دهید. اگر هنوز حسابی در هیچیک از شبکههای اجتماعی ندارید، از همین حالا صفحههای تجاری خود را راه بیندازید. اطمینان حاصل کنید که آنها دقیق و شامل کلمات کلیدی و هشتگهای درست هستند و مخاطبان مورد نظر به راحتی شما را پیدا کنند.
یک تقویم محتوایی درست کنید. بهترین راه برای برنامهریزی مطالب خود ایجاد تقویم محتوایی است. درست کردن تقویم محتوایی در وقت و تلاش شما صرفهجویی میکند و همچنین به شما این اطمینان را میدهد که به طور مداوم محتوای با کیفیّت و ارزشمندی را در اختیار مخاطبان قرار دهید. میتوانید در تقویم محتوایی، ستونها یا عنوانهای مختلفی درست کنید که مورد توجّه مخاطبانتان است و در مورد آنها مطلب بگذارید. در پایان هر ماه بررسی کنید که کدام موضوعات بهتر بودهاند و کدامیک به فعّالیّت و اختصاص وقت بیشتر نیاز دارند.
استراتژیهای خود را تدوین کنید و بهبود ببخشید
یک عامل کلیدی که باعث موفّقیّت استراتژی شبکههای اجتماعی شما میشود، توانایی شما در تنظیم و انطباق است. کارهای مؤثّر بیشتری انجام دهید و مواردی را که خوب کار نمیکنند یا تأثیر زیادی ندارند تغییر دهید. شاید انجام این کار مشکل باشد ولی طبیعتاً روال کار به همین صورت است. هیچ راه قطعی و مشخّصی برای دستیابی به موفّقیّت در بازاریابی شبکههای اجتماعی وجود ندارد.
سخن پایانی
شما با استفاده از این راهنمای کوتاه میتوانید به طور مؤثّرتری در شبکههای اجتماعی بازدید بگیرید و به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که مخاطبان هدف و پیامهای اصلی برند خود را مشخّص کنید و محتوای ارزشمند ایجاد کنید.
در مسیر بازاریابی محتوایی و تعامل با مخاطبان خود ثابتقدم باشید. سنجش و بررسی نتایج فعّالیّتتان کاری بسیار مهم برای تنظیم دقیق استراتژی و بهبود عملکرد ماهانه است. با انجام این مراحل شما در نهایت به استراتژیهای مختلف شبکههای اجتماعی دست پیدا میکنید که بهترین کارایی را برای تجارت شما دارند.