صفحهی تماس با ما در تمام وبسایتها یکی از پربازدیدترین صفحهها و بخشِ جداییناپذیر بالابردن نرخ تبدیل (Conversion Rate) است. این صفحه میتواند ابزاری قوی برای ایجاد ارتباط مؤثّر میان شما و مخاطبان هدفتان باشد؛ ابزاری که دریافت نرخ تبدیل را به بهترین شکل بهبود میبخشد و در عین حال با چند اشتباه کوچک، بهراحتی آن را از دست میدهد.
تمام کسبوکارها تلاش میکنند که با استفاده از کمپینهای مختلف و یا اطّلاعیههای ساده در رسانهها و شبکههای اجتماعی خود، نرخ تبدیل را در صفحهی فرود بالا ببرند و به هدف اصلی در جذب مخاطب برسند. با وجود تمام تلاشها احتمال دارد که برخی از اشتباهات شما، ناآگاهانه هزینهی نرخ تبدیل را بالا ببرد.
کارشناسان گروه رسانهای کاما در این مقاله، چهار اشتباه رایج را در طراحی صفحهی تماس با ما به شما معرّفی میکنند و راهکارهایی را برای مدیریت موفّق این اشتباهات ارائه میدهند.
فیلدهای زیاد یا مبهم
طراحی صفحهی تماس با ما سخت است. ساختن آن ممکن است مدّت زیادی طول بکشد، درحالیکه تنها چند انتخاب اشتباه و نسنجیده در انتخاب فیلدها، زحمات شما را بینتیجه میگذارد. فُرمهای تماسِ اشتباه در این صفحهها معمولاً شامل دو دسته هستند:
- فرمهایی با فیلدهای زیاد و خستهکننده؛
- فرمهایی با فیلدهای کم و مبهم.
مخاطبان نیاز دارند آنچه را که میخواهند به شما بگویند، بهراحتی بیان کنند؛ اگر این اجازه را به آنها ندهید فرصت نرخ تبدیل را از دست خواهید داد. همچنین هر کاربری آنقدر شکیبا نیست که مثلاً برای اطّلاع از فّعال بودن کدِ تخفیف خود، 20 فیلد را پر کند! اگر در چنین شرایطی نتوانید در وبسایت خود هدفِ اصلی هر فرم تماس و یا شیوهی درست پر کردن آنها را توضیح دهید، در پروسهی تبدیل (Conversion) ضرر خواهید کرد.
فرمهای تماس را مطابق با هدف و مخاطبان هدف سایت خود طراحی کنید. چنانچه یکی از مشتریهای شما احساس کند که فیلدها به او اجازهی طرح نیازهایش را نمیدهد، یعنی فرم ضعیفی طراحی کردهاید. اگر زمان پُر کردن فرم از سوی مخاطب بیش از دو دقیقه باشد، یعنی سؤالات زیادی از آنها پرسیدهاید. به جای طراحی فرم تماس استانداردی که شامل نام، آدرس، ایمیل، کد تأیید موبایل، شغل، تحصیلات و … باشد، فرمی متناسب با نیاز مشتری خود طراحی کنید. به این ترتیب آنها نیز میتوانند پاسخهایی متناسب با انتظار شما ارائه دهند.
تکیه بیش از اندازه به فرمهای تماس با ما!
فرمها واقعاً فوقالعادهاند؛ امّا در نهایت راه مناسبی برای برقراری تماس میان مشتری بالقوّه و شما نیستند. زمانی که مخاطبی تلاش میکند با شما تماس بگیرد، پای کارِمهمّی در میان است! طبیعتاً شما قصد ندارید مشتری را از بیان موضوع مهمّی که به خرید و یا تبدیلش به یک مشتری وفادار میشود، محروم کنید.
لازم نیست حتماً شمارهی تماس خود و یا آدرس پُستیتان را در صفحهی تماس با ما بگذارید. اگر به راههای دیگری برای برقراری ارتباط با مخاطب فکر میکنید و تمایلی به گفتن ایمیل و یا آدرس پُستی ندارید، به استفاده از آیکون شبکههای اجتماعیتان فکر کنید. هماکنون سایتهای بسیاری از این روش استفاده میکنند که میتوانند نمونههای خوبی در برقراری ارتباط با مشتریان بالقوّه و مخاطبان همیشگی باشند.
بررسی نکردن فرمهای ارسالشده
همیشه نمیتوان ضامنِ پاسخ به فرمهایِ تماسِ ارسالشده بود؛ امّا اگر در بیشتر اوقات مخاطبانتان پاسخی برای فرمی که ارسال کردهاند، دریافت نمیکنند، یعنی نظارتی بر روی اطّلاعات آنها و مشتریان وجود ندارد.
اینکه پاسخی به این فرمها نمیدهید و یا درخواست آنها را ردیابی نمیکنید، نشانهی از دست دادن یک فرصت بالقوّه است. این موضوع همچنین بیانگر مدیریت ضعیف سایت شما و رابطهی ضعیفتان با کاربرانتان است.
برای حلّ این مشکل، فُرمهای تماس خود را به اکانتی متّصل نمایید که بهصورت پیاپی چک میکنید. حتّی میتوانید برای این کار فرد مشخّصی را در نظر بگیرید. اگر بهزحمت میتوانید به کاربرانی که با شما تماس میگیرند پاسخ بدهید، لزومی ندارد فرم تماس داشته باشید!
صفحههای ناقص و لینکهای شکسته
خراب شدن هر صفحهای در وبسایت میتواند طبیعی باشد؛ امّا به حال خود رها کردن آنها قطعاً غیرطبیعی است. فرمهای تماس به شکلهای مختلفی ناقص باقی میمانند؛ مانند:
- داشتن دکمههایی که کار نمیکنند؛
- لینکهایی که به 404 میرسند؛
- فیلدهایی که کامل شدن آنها و ارسال موفّقشان تشخیص داده نمیشوند.
فرمها بنا به دلایل بسیاری دچار مشکل میشوند. لزوماً شما در این زمینه مقصّر نیستید، بهویژه اگر از برنامههای شخص ثالث استفاده میکنید. اما همهی کاربران اینگونه فکر نمیکنند و به محض رویارویی با نخستین مشکل، از سایت شما خارج میشوند.
دستِکم یکبار در ماه، فرم تماس خود را بیازمایید، بهویژه اگر هیچ فرم پُرشدهای از سوی کاربران در این مدّت دریافت نکردهاید. به این روش میتوانید از تمام خطاهای فرم صفحهی تماس با ما، پیش از کاربرانتان، آگاه شوید. یک راه مطمئن برای اینکه مشتریان بالقوّهی شما متوجّه درستبودن صفحهی تماس شوند، ظاهر شدن پاپآپِ «با موفّقیّت ارسال شد» به محضِ فشردن دکمهی ارسال است.
در پایان
صفحههای تماس با ما بسیار با اهمیّت هستند چراکه از آنها به عنوان پل ارتباطیِ تجارت شما و جهان بیرون یاد میشود؛ صفحههایی که به شما اطمینان میدهند همهچیز در دنیای مخاطبان درست پیش میرود. امیدواریم توانسته باشیم با یادآوری این موارد در دریافت نرخ تبدیل بالاتر به شما کمک کنیم.