اگر یک استراتژی بازاریابی دقیق بنویسید و با جدیت آن را دنبال کنید، میتوانید برندتان را در بازار شلوغ رقابت پررنگتر جلوه دهید. اما نوشتن استراتژی بازاریابی برای بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل یک کار چالشبرانگیز به نظر میرسد.
اما نگران نباشید! فارغ از اینکه سابقه مدیریت بازاریابی دارید یا نه، با پیروی از راهکارهایی که کارشناسان گروه رسانهای کاما در این مطلب ارائه کردهاند میتوانید یک استراتژی بازاریابی برجسته و موفق بنویسید.
بیشتر بخوانید:
1- مخاطبان هدف را بشناسید
هر چه در شناخت مخاطب دقیقتر عمل کنید، میتوانید استراتژی موثرتری طراحی کنید. بنابراین، در اولین گام مشخصات جمعیت مخاطبان هدف را تعریف کنید. جمعیتشناسی مخاطب شامل مولفههای زیر است:
- سن
- جنسیت
- قومیت
- تعداد اعضای خانواده
- دین
- تحصیلات
- سطح درآمد
- محل زندگی
- عادتهای مصرف
سپس با در نظر گرفتن مولفههای زیر ویژگیهای روانشناختی مخاطبان را تجزیه و تحلیل کنید:
- عادتهای روزانه
- سرگرمیها
- عادتهای خرج کردن
- ارزشها، نگرشها و اعتقادات
- سبک زندگی
- نگرانیها و دغدغهها
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخاطبان هدف میتوانید از روشهای زیر نیز استفاده کنید:
- از طریق گوگل آنالیتیکس، دادههای مربوط به کاربران را بر روی سایت شرکت بررسی کنید.
- ببینید چه کسانی پستهای شما را در شبکههای اجتماعی لایک میکنند، بازنشر میدهند و زیر آنها کامنت میگذارند.
- یک نظرسنجی در اینباره برگزار کنید.
بیشتر بخوانید:
2- محصولات یا خدمات خود را بشناسید
صرف نظر از صنعتی که در آن فعالیت میکنید، بهتر است بدانید محصولات یا خدمات شما منحصربهفرد و بیرقیب نیستند. اینکه فقط به ویژگیهای محصولات و خدمات خود بپردازید، کافی نیست. باید مشخص کنید که محصولات و خدمات شما چه ویژگیهای متفاوتی نسبت به رقبا دارند و هر یک از ویژگیها اصلا به چه دردی میخورد. به بیان سادهتر، به جای اینکه فقط ویژگیهای محصولات و خدمات خود را معرفی کنید، باید بدانید که تولیدات شما چگونه و به کدام نیاز مخاطب پاسخ میدهند. به این جمله دقت کنید:
با محصولات آرایشی ما میتوانید زیباییهای خود را دو چندان کنید.
همانطور که میبینید در جمله بالا به ویژگیهایی مانند کیفیت مواد اشاره نشده است. بلکه نویسنده مستقیم به سراغ نیاز مخاطب یعنی زیباتر شدن رفته است.
در این مرحله برای اینکه از زاویهای متفاوت به محصولات و خدمات خود نگاه کنید، بهتر است از خود بپرسید:
- محصولات و خدمات من چه سودی برای مخاطبان هدف دارد؟
- دقیقا به کدام نیاز آنها پاسخ میدهد؟
- کدام ویژگی برای مخاطبان هدف بیشتر اهمیت دارد؟ کیفیت، طراحی، اقتصادی بودن یا غیره؟
3- استراتژی بازاریابی رقبایتان را تجزیه و تحلیل کنید
حتما در حوزه فعالیت کاری خود رقبایی دارید که بیکار ننشستهاند. سه تا هفت رقیب مهم خود را مشخص کرده و با در نظر گرفتن فاکتورهای زیر استراتژی بازاریابی آنها را بررسی کنید:
- طرح سایت
- طرح پروفایل آنها در شبکههای اجتماعی
- کیفیت و کمیت محتوا
- کمپینهای تبلیغاتی
- محتوای خبرنامهها
- نحوه ایجاد سرنخ فروش
- استراتژی قیمتگذاری
- گستره ارایه محصولات و خدمات
- نحوه ارایه تخفیف به مشتریان قدیمی و جدید
- الگوهای مدیریت ارتباط با مشتریان و …
ببینید رقبای شما از چه روشهایی برای جلب نظر مخاطبان استفاده کردهاند. شما میتوانید از بهترین روشهای آنها استفاده کنید و اشتباههای آنها را کنار بگذارید تا بهترین نتیجه را حاصل کنید.
4- اهداف کوتاهمدت و طولانیمدت تعیین کنید
برای موفقیت در طراحی استراتژی بازاریابی به هدفگذاری دقیق نیاز دارید. برای دستیابی به هدف باید توجه داشته باشید که هدف شما پنج ویژگی داشته باشد:
- واضح باشد.
- قابل اندازهگیری باشد.
- واقعبینانه باشد.
- با سایر اهداف هماهنگ باشد.
- زمانمند باشد.
به مثالهای زیر توجه کنید:
- تا تیرماه 1400 باید فروش محصول الف را تا 20 درصد افزایش دهیم.
- تا شش ماه آینده باید 20 هزار فالوور جدید به صفحه اینستاگرام اضافه کنیم.
- تا اردیبهشت سال آینده باید نرخ تقاضا را از 6 میلیون به 7 میلیون افزایش دهیم.
اکنون با توجه به اهداف بلندمدت و کوتاهمدت خود میتوانید روشهای مختلف بازاریابی را انتخب کنید و به تولید محتوا بپردازید. کارشناسان گروه رسانهای کاما آمادگی دارند تا در زمینه تولید محتوا و تعیین استراتژی بازاریابی محتوایی به شما مشاوره رایگان دهند.
5- میزان بودجه بازاریابی را تعیین کنید
تامین منابع مالی یکی از مولفههای حیاتی در اجرای استراتژی بازاریابی است. اما تعیین اندازه بودجه به سه فاکتور اساسی بستگی دارد که بهتر است به آنها توجه کنید:
- نوع صنعت و اندازه کسب و کار. اگر در فضایی پررقیب فعالیت میکنید، باید بودجه بیشتری برای کنار زدن رقبا در نظر بگیرید.
- هدفها. اگر قرار است میزان فروش را به جای 10 درصد، 20 درصد افزایش دهید، باید بودجه بازاریابی خود را بیشتر در نظر بگیرید.
- بودجهای که رقبا در نظر گرفتهاند. اگر دو رقیب بزرگ دارید که ماهانه بین 10 تا 12 میلیون تومان صرف بازاریابی میکنند، شما باید بودجهای حدود 11 میلیون برای این کار در نظر بگیرید.
برای اینکه هزینههای خود را کنترل کنید، میتوانید از جدول بودجهبندی استفاده کنید.
6- موثرترین روش بازاریابی را انتخاب کنید
حالا برای دستیابی به اهداف استراتژی بازاریابی باید بهترین روشهای بازاریابی را برگزینید. به منظور کارایی بیشتر و با توجه به اهداف و بودجهای که در نظر گرفتهاید میتوانید از چند روش به صورت ترکیبی استفاده کنید.
بازاریابی محتوایی
دستاوردهای بازاریابی محتوایی برای وبسایت افزایش ترافیک است و برای برند، افزایش آگاهی. نتیجه نهایی این دستاوردها افزایش فروش برای شماست. به بیان ساده، شما با تولید محتوای باکیفیت، یک ارزش جدید برای مشتری ایجاد میکنید، مشتری نیز این کار شما را با خرید محصولات یا خدمات پاسخ میدهد. توجه داشته باشید که نیازی نیست حتما چند کارمند را برای این کار استخدام کنید. از مشاوران باتجربه در زمینه بازاریابی محتوایی کمک بگیرید.
بیشتر بخوانید:
سئو یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو
سئو کمک میکند تا ترافیک وبسایت را افزایش دهید و مشتریان بالفعل بیشتری را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. تفاوت بازاریابی محتوایی و سئو در اجرای تکنیکهای خاص سئو است. انتخاب کلمههای کلیدی مربوط به حوزه کسب و کار، گرفتن بکلینک، قرار دادن کلمههای کلیدی در تیتر و محتوا از جمله تکنیکهای سئو است. اگر زمان کافی برای یادگیری تکنیکهای سئو ندارید، میتوانید از کارشناسان گروه رسانهای کاما مشاوره بگیرید.
تبلیغات
بازاریابی محتوایی و سئو روشهایی هستند که به صبر و بردباری نیاز دارند. اگر میخواهید در زمان کوتاهتری دیده شوید، بهتر است علاوه بر دو مورد بالا تبلیغات را هم در برنامه بازاریابی خود قرار دهید. تبلیغات کلیکی یا PPC نوعی از تبلیغات است که میتواند در زمان کوتاهی شما را در صدر نتایج جستجوها نشان دهد.
از تجربه دیگران کمک بگیرید
هرچند مطالبی که در بالا بیان شد به شما کمک میکند تا درک بهتری از اهمیت طراحی استراتژی بازاریابی داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه سئو و بازاریابی محتوایی در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری میتوانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.
گروه رسانهای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعههای بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاریهای درازمدتی داشته است.
با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.