۱۴ توصیه مهم برای افزایش نرخ تعامل ویدیو

بازاریابی ویدیویی

ویدیو در دنیای بازاریابی محتوایی یک شاه کلید است. انتشار ویدیو زمانی برای‌تان سودمند است که بتوانید به واسطه آن با مخاطب تعامل برقرار کنید. هرچه این تعامل بیشتر باشد، وفاداری مشتری به برند شما نیز بیشتر می‌شود.

به اعتقاد 74 درصد کارشناسان بازاریابی محتوایی تعامل کاربران با ویدیو نسبت به مطالب وبلاگ در ایجاد سرنخ فروش تاثیر بیشتری دارد.

ویدیو باید چنان برای مخاطب جذاب باشد که او را تا انتها سر جایش میخکوب کند. کارشناسان از عددی به نام «میانگین نرخ تعامل» برای اندازه‌گیری میزان تاثیرگذاری ویدیو استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

میانگین نرخ تعامل ویدیو چیست؟

میانگین نرخ تعامل ویدیو مقیاسی است که نشان می‌دهد کاربران چقدر از ویدیوی شما را تماشا کرده‌اند.

برای به دست آوردن این میانگین به روش زیر عمل کنید:

ابتدا تعداد بازدید ویدیو را به دست آورید و آن را در طول ویدیو که به صورت دقیقه یا ساعت محاسبه می‌شود، ضرب کنید. این عدد نشان‌دهنده 100 درصد تعامل با مخاطب است.

سپس عدد واقعی مدت زمان تماشای ویدیو را توسط کاربران به دست آورید. می‌توانید این کار را با استفاده از گوگل آنالیتیکس یا دیگر ابزارهای اندازه‌گیری انجام دهید. میانگین نرخ تعامل ویدیو از تقسیم این عدد بر عدد قبلی به دست می‌آید.

کارشناسان گروه رسانه‌ای کاما در ادامه به معرفی راهکارهایی می‌پردازند که با رعایت آنها می‌توانید عدد میانگین نرخ تعامل ویدیو را افزایش دهید و فروش بیشتر را برای کسب و کارتان تضمین کنید.

1-پیش از هر چیز بر کیفیت ویدیو تمرکز کنید

موفقیت شما در بازاریابی ویدیویی بستگی زیادی به استفاده صحیح از این سه ضلع اساسی دارد؛ سناریوی قوی، صدای باکیفیت و تصویر شفاف.

یک محتوای سرد و ساده هرچقدر هم که مهم و کاربردی باشد باز نمی‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند. پیام شما باید در قالب یک ویدیوی جذاب و سرگرم‌کننده ساخته شود. خودتان را به جای مخاطب تصور کنید؛ ویدئوهایی خلق کنید که اگر خودتان بیننده بودید، از دیدن آنها لذت می‌بردید.

دو عامل حیاتی مخاطبان را ترغیب می‌کند که ویدئوی شما را مشاهده کنند؛ اول توجه به کیفیت محتوا، صدا و تصویر است و دوم سرعت دانلود ویدیو. ویدیوی شما هرچقدر سریع‌تر اجرا شود و بدون مکث پیش برود، مخاطبان بیشتری را با خود همراه می‌کند.

2- مقدمه ویدیو را جذاب بسازید

معمولا پنج ثانیه اول ویدیو در حفظ توجه مخاطب بسیار تعیین کننده است. از همان ابتدا به او نشان دهید که موضوع ویدیو چیست و قرار است به کدام نیاز مخاطب پاسخ دهد.

3-از مخاطبان خود سوال بپرسید

از آنها بخواهید که در بخش کامنت‌ها به آن سوال پاسخ دهند. کارشناسان توصیه می‌کنند که آن سوال به صورت تیتر در گوشه تصویر یک یا چند بار در طول پخش ویدیو ظاهر شود.

4-یک حس آشنا به مخاطب هدیه دهید

اگر با انبوهی از آمار و ارقام و اطلاعات تخصصی مخاطب را بمباران کنید، شانس ایجاد تعامل با مخاطب کم می‌شود. در عوض، اگر به آنها بگویید آمار و ارقامی که ارائه کرده‌‌اید چه ارتباط و تاثیری در زندگی آنها دارد، آنگاه احساسات مخاطب را با خود همراه کرده‌‌اید و شانس ایجاد تعامل بالاتر می‌رود.

5-گزینه فراخوان را دقیق مشخص کنید

به طور مشخص به مخاطبان نشان دهید که از آنها چه می‌خواهید. با توجه به قابلیت‌هایی که محتوای ویدیویی دارد، به خوبی می‌توانید گزینه فراخوان را در اختیار مخاطبان قرار دهید. اگر قرار است آنها صفحه شما را فالو کنند، پست شما را لایک کنند و یا روی گزینه‌‌ای کلیک کنند، راحت و مستقیم به آنها بگویید.

6- از محتوای تولیدی کاربران استفاده کنید

برای این منظور می‌توانید از مخاطبان یا مشتریان بخواهید تا نظرشان را درباره محصولات و خدمات در قالب ویدیو ارسال کنند. آنگاه با استفاده از ویدیوهای ارسالی کاربران، یک ویدیوی جدید تولید کنید. بهتر است نام یا آدرس پروفایل آنها را در ویدیو تگ کنید. با این روش شانس بازنشر ویدیو بالا می‌رود.

7-ویدیو را کوتاه بسازید

اگر می خواهید سه یا چهار نکته را در ویدیو مطرح کنید و سپس از مخاطبان بخواهید که با شما تماس بگیرند و یا به وبسایت شما سر بزنند، بهتر است زمان ویدیو از 2 دقیقه بیشتر نشود. نکته‌ها را خلاصه و مفید بیان کنید و گزینه فراخوان را هم مستقیم و دقیق به کاربران معرفی کنید.

8-ویدیو را از حالت یکنواخت درآورید

اگر محتوای ویدیویی باید بیش از 2 دقیقه ساخته شود. هر 15 تا 25 ثانیه با تغییر زاویه دوربین به چشم بیننده استراحت دهید. همچنین می‌توانید از جلوه‌های گرافیکی برای جذابیت بیشتر محتوا و قرار دادن گزینه فراخوان استفاده کنید.

9-ابعاد ویدیو را مناسب انتخاب کنید

با توجه به تنوع پلتفرم‌های انتشار ویدیو مانند اینستاگرام، تلگرام، آپارات، یوتیوب و وبسایت خودتان، بهتر است ابعاد ویدیو را به صورت اختصاصی برای هر کدام تعیین کنید. حتما متوجه تفاوت اندازه ویدیو در استوری و پست اینستاگرام شده‌‌اید. الگوریتم پلتفرم‌های انتشار نیز حساسیت ویژه‌ای در انتخاب صحیح این ابعاد دارند.

10-بهترین کانال‌های انتشار را انتخاب کنید

برای ایجاد تعامل بیشتر با مخاطب باید به خوبی بدانید که کدام محتوا را باید در کدام کانال منتشر کنید. معمولا ویدیوهای کوتاه در شبکه‌های اجتماعی از اقبال بهتری برخودار هستند و ویدیوهای آموزشی بلند در یوتیوب و آپارات بازخورد بهتری دارند.

11-از یک مهمان در ویدیو خود استفاده کنید

با برقرای یک گفتگوی صمیمانه می‌توانید توجه مخاطبان را به محتوای خود بیشتر جلب کنید.

12-عکس کاور ویدیو را جذاب طراحی کنید

یک کاور زیبا و جذاب، در جلب توجه مخاطبان برای تماشای ویدیو از اکسپلورر اینستاگرام بسیار پرطرفدار است. معمولا تصویر چهره به همراه متن توجه مخاطبان را بیشتر جلب می‌کند تا روی ویدیوی شما کلیک کنند.

13-محتوای ویدیویی را سئو کنید

اگر ویدیو را برای موتورهای جستجوگر مانند گوگل بهینه‌سازی نکنید، به طور حتم طیفی از مخاطبان را از دست می‌دهید. با قرار دادن کلمات کلیدی در تیتر و کپشن می‌توانید شانس بازدید ویدیو را افزایش دهید. کارشناسان گروه رسانه‌‌ای کاما آمادگی دارند تا در زمینه سئو و بازاریابی ویدیویی به شما مشاوره رایگان دهند.

بیشتر بخوانید:

14-برای ویدیو زیرنویس قرار دهید

شاید کاربر در زمان تماشای ویدیو در فضایی مانند مترو یا اداره باشد که امکان پخش صدا برای او وجود ندارد. از این رو، می‌توانید با قرار دادن زیرنویس شانس بازدید ویدیو و افزایش نرخ تعامل را بالا ببرید.

85 درصد کابران فیسبوک هنگام استفاده با موبایل در حالت بیصدا به سراغ پست‌ها می‌روند.

از تجربه دیگران کمک بگیرید

برای اینکه بتوانید گوی سبقت را از رقبای‌تان بربایید، بهتر است علاوه بر مهارت یک راهنمای باتجربه نیز در کنار خود داشته باشید. هرچند مطالبی که در بالا بیان شد به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اهمیت بازاریابی ویدیویی و جذب مخاطب داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه بازاریابی محتوایی و سئو در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری می‌توانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

گروه رسانه‌ای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعه‌های بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاری‌های درازمدتی داشته است.

با مشاوران کاما از طریق شماره 02188909872 ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *