نوشتن متن تبلیغاتی یا کپی رایتینگ یک مهارت است. با این مهارت به راحتی میتوانید مخاطبان فضای آنلاین را به مشتریان دائمی محصولات و خدمات خود تبدیل کنید. کپی رایتینگ فرمولهایی در دل خود دارد که با کمی تمرین و ممارست روی آنها میتوانید محتوایی ارزشمند و باکیفیت تولید کنید. اگرچه این فرمولها وحی الهی نیستند، اما برای اینکه بتوانید با محتوا بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارید، باید از آنها اطلاع داشته باشد.
با دانش و آگاهی از فرمولها و اصول کپی رایتینگ میتوانید محتوایی خلق کنید که مخاطب نسبت به آن واکنش نشان دهد. در نتیجه، نرخ تعامل کاربر با محتوایی که تولید کردهاید بالا میرود و شما به هدف خود از تولید محتوا نزدیکتر میشوید. همانطور که میدانید امروزه حیات کسب و کارها به واکنش کاربران در فضای مجازی بستگی دارد. از این رو، کارشناسان گروه رسانهای کاما چهار فرمول کاربردی کپیرایتینگ را به شما معرفی میکنند تا با بهرهگیری از آنها محتوایی کاربرپسند تولید کنید و فروش خود را در دنیای اینترنت افزایش دهید.
بیشتر بخوانید:
1- نویدبخش باشید
برای اینکه بتوانید توجه مخاطب را به خوبی جلب کنید، باید برای او یک نوید تازه بیاورید. به بیان دیگر، اگر در ابتدای متن به او یک وعده امیدوارکننده ندهید، نمیتوانید او را وادار به خواندن ادامه متن کنید. به هنگام نوید دادن باید توجه داشته باشید که وعده شما:
- مشخص باشد: یعنی مخاطب باید به درستی از آن آگاه شود و نکته مبهمی در ذهنش باقی نماند.
- مطلوب باشد: وعده شما باید همان چیزی باشد که مخاطب در جستجوی آن است.
- منطقی باشد: وعدههای دور از ذهن و خیلی بزرگ به مخاطب ندهید، چراکه با این کار او حس میکند شما او را فردی بسیار ساده و عامی فرض کردهاید.
هرگز به مخاطب وعدهای ندهید که از پس آن بر نمیآیید، این روزها به دست آوردن مخاطب جدید پرهزینه و زمانبر است.
2- تصویرسازی کنید
اگر متن را به گونهای بنویسید که در ذهن مخاطب تصویر ایجاد کنید و مخاطب، خودش را در فضا و مکان دلخواهش تجسم کند، آنگاه شانس بیشتری دارید تا او را با خود همراه کنید. در گام اول باید شناخت درستی از شخصیت مخاطب خود داشته باشید. سپس با داستان سرایی او را در احساس موفقیت و یا هر احساس دیگری فرو ببرید. مثلا؛ اگر مخاطب شما یک مدیر است، شاید داستان مورد علاقه او افزایش خرید یک فروشگاه اینترنتی تجهیزات ورزشی باشد.
مدیر فروشگاه اینترنتی تجهیزات ورزشی به تازگی با چالشی مواجه شده بود. با اینکه محصولات فروشگاه کاملا به روز بودند، اما بازدید سایت هر روز کمتر میشد و کاربران از وبسایتهای رقیب بیشتر خرید میکردند. مدیر فروشگاه با چند کارشناس بازاریابی محتوایی مشورت کرد و متوجه نقص بزرگی در سایت شد. اگرچه آنها تجهیزاتی با ویژگیهای منحصر به فرد داشتند، اما از ارائه درست مزیت دستگاهها غافل شده بودند. مدیر فروشگاه این بار از کارمندان بخش تولید محتوا خواست تا بیشتر به مزیت تجهیزات بپردازند. مثلا؛ به جای اینکه بنویسند این تردمیل کم مصرف است، بنویسند: با خرید دستگاه جدید تردمیل میتوانید تا 10 درصد در مصرف برق صرفه جویی کنید. در حقیقت، به جای اینکه به ویژگیهای دستگاه پرداخته شود، بیشتر به نیاز مخاطب توجه شد. کمی بعد مدیر فروشگاه شاهد رشد ترافیک سایت و افزایش فروش شد و این معجزه کپی رایتینگ است.
3- اثبات کنید
انسانها به طور معمول، هر ادعایی را به سادگی قبول نمیکنند. هرچقدر مخاطب شما باسوادتر، میانسالتر و پختهتر باشد، برای پذیرفتن ادعاهای شما به ادلّه قویتری نیاز دارد. شما برای موفقیت در خلق محتوای کاربرپسند باید بر این تردیدها و شکهای هوشمندانه غلبه کنید. بنابراین برای اثبات ادعای خودتان:
- از آمار و ارقام، نمودار و جدول استفاده کنید. به گفته قدیمیها، اعداد دروغ نمیگویند. انسانها در مواجهه با آمار و اعداد اعتماد بیشتری میکنند؛ دو به علاوه دو همیشه و همهجا چهار میشود.
- به منابع معتبر لینک دهید. با ذکر نام منابع معتبر میتوانید مخاطبان را متقاعد کنید که به محتوای شما اعتماد کنند.
- تجربه کاربران را به نمایش بگذارید. یکی از شیوههای جلب اعتماد مخاطب این است که به آنها نشان دهید دیگر مخاطبان چه نظری درباره شما دارند.
جالب است بدانید 83 درصد مشتریان اینترنتی قبل از خرید یک محصول یا خدمات نظرات کاربران را مطالعه میکنند.
- از مطالعه موردی استفاده کنید. شما میتوانید با بررسی تجربه مثبت مشتریان خود مخاطبان را در آن حس مشترک کنید. مطالعه موردی در ارائه محصولات مربوط به فناوری و خدمات مشابه بسیار کارآمد است.
4- فراخوان را مشخص کنید
پس از اثبات ادعاهای خود، حالا وقت آن است که گزینه مورد نظرتان را پیش روی مخاطب بچینید. پس از بحث و گفتگو برای متقاعد کردن مخاطب به خرید محصول یا خدمات، وقت آن است که مخاطب را به سمت گزینه مورد نظر هدایت کنید. این گزینه میتواند دکمه خرید، ارسال ایمیل و یا کلیک بر روی یک لینک مشخص باشد.
اما حواستان باشد که همه چیز در بدنه کلی متن تبلیغاتی شما نهفته است. متن شما باید به گونهای نوشته شود که مخاطب از ابتدای آن با موضوع و ادعاها و مستندات شما چنان احساس همدلی کند که مدام با تکان دادن سر، جملههای شما را تایید کند. اگر متن شما بتواند چنین همراهی و همدلیای را ایجاد کند، شانس بیشتری خواهد داشت تا در انتها از مخاطب پاسخ مثبت دریافت کند.
به کار گرفتن این چهار فرمول مهارت شما را در کپی رایتینگ به رخ رقبایتان میکشد.
از تجربه کپی رایتینگ دیگران کمک بگیرید
برای رسیدن به سکوهای پرافتخار، علاوه بر مهارت باید یک مربی کارآزموده در کنار خود داشته باشید. هرچند مطالبی که در بالا بیان شد به شما کمک میکند تا درک بهتری از مهارت کپی رایتینگ برای تبدیل مخاطب به مشتریِ خوشحال داشته باشید اما بدون شک اگر یک مشاور باتجربه در زمینه بازاریابی محتوایی و سئو در کنار شما باشد، با صرف وقت و هزینه کمتری میتوانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.
گروه رسانهای کاما از سال 1384 تاکنون به صورت پیوسته در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت کرده و با مجموعههای بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی همکاریهای درازمدتی داشته است.
برای تولید محتوای کپی رایتینگ که یونیک باشه بهتره از سایت های خارجی استفاده بشه یا سایت های فارسی زبان هم گزینه خوبی محسوب میشه؟
لازم هست ابتدا تعریف مشترکی از عبارتهای کپیراتینگ، یونیک و سایت داشته باشیم.
احتمالاً الآن همین اندازه کافی باشه که: کپیرایتینگ نگارش نسخهی اختصاصیست!