جایگاهی که شرکت اچپی امروزه به آن دست یافته است، قطعا حاصل شناخت و به کار گیری استراتژی بازاریابی در شبکههای اجتماعی و مهم شمردن آن بوده است. این غول بزرگ صنعت ماشینهای اداری، خدمات گستردهای در طیف وسیعی از سختافزارها و نرمافزارها به مشتریان و حتی شرکتهای بزرگ دیگر ارائه میدهد. با چنین شهرت و پیشینهای یاد کردن از این اچپی بهعنوان یکی از پرچمداران دنیای تکنولوژی، عادلانه به نظر میرسد.
شرکت (HP (Hewlett Packard در سال 1939 در یک گاراژ در شهر پالو آلتو، کالیفرنیا کار خود را آغاز کرد و پس از شروع فعالیت خود در فاصله زمانی اندک پیشرفتهای چشمگیری در دنیای تکنولوژی و بهویژه در بازار IT به دست آورد.
با توجه به موفقیت هایی که اچپی در زمینه افزایش آگاهی از برند از طریق فضای مجازی به دست آورده، شاید برایتان جالب باشد که بدانید این برند در دنیای شبکههای اجتماعی چگونه فعالیت میکند. گروه رسانهای کاما در این مطلب به بررسی استراتژی اچپی در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام میپردازد تا با دانستن آن بتوانید الگویی کاربردی را سرلوحه کار خود قرار دهید.
فیسبوک
بیشترین سهم از کاربران اچپی در شبکههای اجتماعی به فیسبوک تعلق دارد. صفحه اصلی اچپی در فیسبوک بیش از 2.8 میلیون لایک دارد که در نوع خود رقم قابل توجهی است. اچپی در فیسبوک به یک صفحه بسنده نکرده و با توجه به شاخههای مختلف فعالیت صفحههای جانبی را تاسیس کرده است. فعالیت در صفحههای جانبی به نسبت قویتر است. به طوریکه؛ در صفحه HP Product/Service بیش از 4.4 میلیون لایک دارد.
محتوای اشتراکی در این شبکه تنوع قابلتوجهی دارد. این محتوا بهطور عمده روی معرفی و تبلیغ محصولات HP تمرکز دارند، ولی کسر چشمگیری از محتوای این صفحه نیز به افزایش مهارتهای مدیریتی و IT کاربران و ارائه نکات ریز و درشت در این باره اختصاص دارد. بهعنوان مثال: چگونه سرعت تایپ خود را بالا ببرید.
از تصاویر و ویدئوهای باکیفیت در پستها استفاده میشود و این موضوع نشانگر حرفهای بودن تیم تولید محتوا است. تعداد پستهای اچپی معمولا به 2 پست در روز میرسد که مشارکت بالای کاربران را به همراه دارد. بیشتر نظرات کاربران درباره خدمات به مشتریان و مشکلات فنی است که تیم اچپی تمام سعی خود را پاسخ به این پرسشها انجام می دهد.
توییتر
حساب کاربری اصلی اچپی در توئیتر حدود یک میلیون فالوئر دارد. تعداد پستهای اشتراکی در این صفحه از 2 تا گاهی 6 پست در روز متغیر است. نوع پستهای این صفحه نیز با پستهای رسانههای دیگر به لحاظ محتوایی متفاوت است که نشانگر دیدگاه متفاوت اچ پی به مخاطبان متفاوت است. پستهای توییتر بیشتر روی صنعت و فنآوری تمرکز دارند. با این حال گاهی محتوای مربوط به اخبار، ارتقای محصولات و نکات جالب درباره صنعت دیده میشود.
اچپی گرایش چندانی برای پاسخ به کاربران در این صفحه ندارد، ولی آنها را به صفحه جداگانهای که مخصوص همین کار است، هدایت میکند. کاربران میتوانند در این صفحه پاسخ خود را دریافت نمایند.
اچپی در توییتر نیز مانند فیسبوک بنابر نوع فعالیت حسابهای مختلفی ایجاد کرده است تا مخاطبان را به صورت هدفمند با برند خود درگیر کند. از این صفحات میتوان به HP Support، HP News، HP Labs، HP Careers، HP Security و چند صفحه مربوط به شاخههای فعالیتی و کشوری دیگر اشاره کرد.
اینستاگرام
صفحه اصلی اچپی در اینستاگرام حدود 1.2 میلیون فالوئر دارد و پستهای آن از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار هستند. HP توانسته است با تلفیق تصاویر و ویدئوهای خلاقانه با تکنولوژی، بهترین مدیریت ممکن را برای این شبکه به ارمغان بیاورد.
تعداد پستهای صفحه اصلی کمتر از 2 شبکه دیگر و حدود چند پست در هفته است. ولی با همین تعداد اندک ، موفق به ایجاد ارتباط خوبی با کاربران شده است.
پست های این صفحه به طور میانگین 8000 لایک و حدود 2000 کامنت دریافت می کنند. البته بیشتر این نظرات قدردانی و تمجید از تصاویر هستند. با اینکه شاید نظرات نیازی به پاسخ نداشته باشند، اما اچپی درراستای ایجاد رابطهای صمیمیتر با کاربران، تا جای ممکن به آنها پاسخ میدهد. اچپی در اینستاگرام نیز صفحه های جانبی مربوط به شاخه های مختلف فعالیت و همچنین کشورهای مختلف راه اندازی کرده است.
جمعبندی
حسی که عملکرد اچپی در شبکههای اجتماعی القا میکند، فعالیت حرفهای، زیبایی و تناسب با نوع مخاطب در هر پلتفرم ویژه است. این شرکت با بهکارگیری کارشناسان حرفهای در این بخش، محتوایی واقعا حرفهای و باکیفیت ارائه میکند. کیفیت این محتوا نشانگر بودجه و اهمیت فراوانی است که اچپی برای بخش شبکههای اجتماعی در نظر گرفته است.