استراتژی بازاریابی نایک در شبکه‌های اجتماعی

نایک یکی از بزرگ‌ترین برندهای تجاری مشهور در دنیا است و داشتن تعداد زیادی مخاطب در شبکه‌های اجتماعی جای تعجب  ندارد. اما همانطور که می‌دانید به کارگیری استراتژی بازاریابی قدرتمند در شبکه‌های اجتماعی همواره شاه کلید موفقیت در فضای آنلاین است. اینکه یک برند چگونه تولید محتوا می‌کند و از ظرفیت‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند، همان چیزی است که می‌تواند آن را به صدر جدول ببرد و یا به قهر جدول بکشاند.

ورزش یک رویداد اجتماعی و نایکی هم یک نشان تجاری ورزشی است. از این رو، نوعی درهم آمیختگی زیبا بین برند نایکی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. گروه رسانه‌ای کاما در این مطلب به بررسی استراتژی بازاریابی نایک در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد تا شما همراهان گرامی بیشتر با نحوه تولید محتوا و چگونگی پیشرفت این برند در فضای آنلاین آشنا شوید. در ادامه استراتژی این برند در اینستاگرام، توئیتر و فیسبوک بررسی می‌شود:

نایک در اینستاگرام

صفحه رسمی این برند در اینستاگرام بیش از 113 میلیون فالوئر دارد و پست‌های آن در این شبکه اجتماعی به ‌طور میانگین 700 هزار تا یک میلیون لایک و 3 هزاران کامنت دریافت می‌کنند. نایک علاوه بر صفحه اصلی صفحه‌های جانبی دیگری که مربوط به نوع فعالیت این برند هستند را نیز ایجاد کرده است که از آن جمله می‌توان به صفحه‌های @nikefootball، @nikesporwear، @nikewomen و غیره اشاره کرد. نایک با توجه به صفحه‌های مختلفی که در اینستاگرام ایجاد کرده است، توانسته در مجموع بیش از 200 میلیون فالوئر به دست آورد.

در حقیقت این برند دررابطه با تقویت برند خود در اینستاگرام سنگ‌ تمام گذاشته است. از تصاویر فریبنده و جذاب گرفته تا ویدئوهای هنرمندانه، همه محتوای اشتراکی نایکی همواره سطح بالایی از کیفیت را در بر داشته است. این محتوا معمولا کاربران را هم ‌سو با نوع فعالیت برند به فعالیت و هیجان دعوت می‌کند. جالب است بدانید ویدیویی که نایک به تازگی برای قدردانی از کریس رونالدو منتشر کرد، حدود دو و نیم میلیون بازدید گرفت و بیش از 5 هزار کامنت دریافت کرد. از طرفی، هشتگ‌های متنوعی مانند #justdoit برای ایجاد روحیه جنگندگی و انگیزه یا #nikewomen درراستای توجه بیشتر به ورزش بانوان و #airmaxday توسط این برند توسعه داده شده است.

نایک در توئیتر

حساب کاربری رسمی نایک در توئیتر بیش از 8 میلیون فالوئر دارد با پیشرفت و گسترش روزافزون، نایک به دپارتمان‌های مختلف حساب‌های کاربری متعددی برای انجام فعالیت‌ها به‌صورت تخصصی‌تر تقسیم  و ایجاد شده است. برهمین‌ اساس نایک حساب‌های متعددی در توئیتر برحسب رشته‌های ورزشی مختلف ایجاد کرده است. به‌عنوان مثال می‌توان به @NikeFootball اشاره کرد. البته این تقسیم‌بندی براساس معیارهای دیگری مانند شهرها نیز انجام شده که از آن جمله می‌توان به @nikeNYC اشاره کرد که به اخبار پیرامون این برند در شهر نیویورک می‌پردازد. چند حساب نیز به ورزش بانوان اختصاص دارد. صفحه اصلی نایک در توئیتر یعنی @Nike صدرنشین حساب‌های توییتری نایک از نظر تعداد کاربران است.

موضوع جالب دیگر در رابطه با حساب توئیتر این برند، تعداد پست‌های این صفحه است. نایک به‌طور میانگین روزانه یک یا دو پست در این صفحه به اشتراک می‌گذارد که در مقابل تعداد زیاد کاربران آن کمی عجیب به نظر می‌رسد. بیشتر پست‌ها کوتاه و با هشتگ “justdoit” به اشتراک گذاشته می‌شوند و برخلاف این سادگی این توئیت‌ها هزاران بار ریتوئیت می‌شوند. محتوا در قالب ویدیو، عکس و متن به اشتراک گذاشته می‌شود و اغلب پیرامون معرفی محصولات و برشی از عملکرد ورزشکارانی است که به نوعی تبلیغات این برند را بر عهده دارند. این برند در بخش اینفلوئنسر مارکتینگ به خوبی عمل کرده و بهترین ورزشکاران جهان با معرفی محصولات این برند را در دنیای ورزش کم رقیب کرده‌اند.

نایک در فیسبوک

صفحه نایک در فیسبوک بیش از 34 میلیون فالوئر دارد و برترین جایگاه از نظر تعداد کاربران در شبکه‌های اجتماعی نایک را به خود اختصاص داده است. این صفحه نه‌ تنها به‌ عنوان یک راه ارتباطی با طرفداران عمل می‌کند، بلکه طرفداران را به صفحات نایک در رسانه‌های دیگر مانند اینستاگرام و توئیتر هدایت می‌کند. همچنین با قرار دادن کلید خرید از نایک، کاربران فیسبوک را به فروشگاه‌ آنلاین نایک هدایت می‌کند.

از نظر تعداد پست‌ها، این برند به اشتراک چند پست در ماه در فیسبوک بسنده کرده است. ‌مانند توییتر، در اینجا نیز چندین صفحه با رویکردها و تخصص‌های مختلف برای بخش‌های مختلف فعالیت این برند می‌توان یافت. نکته قابل ‌توجه درباره فیسبوک، فعال‌تر بودن صفحات تخصصی نسبت به صفحه اصلی است.

ارتباط این برند با کاربران در فیسبوک نیز به‌خوبی توئیتر است. مشارکت خوبی از طرف برند در پاسخ به نظرات کاربران می‌توان دید که در مقابل مشارکت بیشتر کاربران در پست‌ها را در پی دارد. این موضوع نشان می دهد که نایک تا چه اندازه به تعامل کاربران اهمیت می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *