طراحی اینفوگرافیک با توجه به نیاز مخاطب روش موثری برای جلب اعتماد بیشتر و ایجاد حس صمیمیت با او است. اگر اینفوگرافیک به درستی و با توجه به شاخصههای تخصصی طراحی شود، کار انتقال پیام را تا حدی آسان میکند که نتایج حاصل از انتشار آن برایتان حیرت انگیز خواهد بود. هرچه در طراحی این قالب بصری هوشمندانه و خلاقتر عمل کنید، نتیجه بهتری عایدتان میشود. گروه رسانهای کاما در این متن نکاتی کلیدی درباره طراحی اینفوگرافیک ارائه میدهد که با تکیه بر آنها میتوانید تاثیر طرح خود را در ذهن مخاطب دو چندان کنید.
1-مخاطبان هدف را بشناسید
اگر جامع مخاطبان هدف را به درستی بشناسید، آنگاه میتوانید از فاکتورهای مناسبتری برای طراحی اینفوگرافیک بهره ببرید. به عناون مثال، اگر برای دانش آموزان اینفوگرافیک طراحی میکنید، شاید بهتر باشد از فاکتورهای گچ و تخته سیاه برای این منظور استفاده کنید.
2-ساده باشید.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد در این نوع تولید محتوا این است که می توانید اطلاعات پیچیده و تخصصی را به شکل ساده نشان دهید. در واقع، اینفوگرافیک هم مانند سایر پدیدههای زندگی وقتی ساده باشد، بهتر فهمیده میشود! هنگام مقایسه موضوعات مختلف و قرار دادن اطلاعات تخصصی در اینفوگرافیک بهتر است فقط از چهار یا پنج فاکتور مشخص برای مقایسه استفاده کنید.
3-بر موضوع متمرکز باشید.
اینفوگرافیک نباید مجموعهای از اطلاعات و اشکال گیج کننده باشد. باید یک موضوع را به عنوان موضوع اصلی انتخاب و بقیه اطلاعات را بر آن اساس در طرح قرار دهید.
4-گرافیک را فراموش نکنید.
همواره باید نوعی تعادل میان تصاویر و اطلاعات متنی در اینفوگرافیک وجود داشته باشد. هرگز حجم زیادی از اطلاعات را در کنار یک تصویر ساده قرار ندهید و توجه داشته باشید که مخاطب شما چقدر باید برای خواندن آن متن ها وقت و حوصله صرف کند.
5-طول و اندازه اینفوگرافیک را به درستی انتخاب کنید.
اگر اندازه محتوای نهایی بیش از اندازه طولانی باشد و یا برای دانلود آن حجم زیادی از ترافیک اینترنتی مصرف شود، آنگاه به سادگی مخاطبان خود را از دست میدهید. کارشناسان طراحی بهترین اندازه طول تصویر نهایی را حداکثر 8000 پیکسل میدانند. درمورد حجم فایل نیز بهتر است اینفوگرافیک را با حجم 5 مگابایت در دسترس مخاطبان قرار دهید.
6-از فضای خالی نترسید.
هر طراح گرافیک به خوبی میداند که استفاده از فضای خالی در طراحی تا چه اندازه مهم است. بنابراین باید این اصل را در طراحی این محتوا نیز به کار بگیرید و میان طرح های گرافیکی و فضای خالی تعادل ایجاد کنید.
7-منابع را ذکر کنید.
وقتی منابع اطلاعاتی را در متن قرار میدهید، باور و اعتماد مخاطب را نسبت به مطلب تضمین میکنید. بکوشید از منابع به روز و مطمئن استفاده کنید تا مطلبتان از درجه اعتبار بالاتری برخوردار شود.