در حال حاضر رسانههای اجتماعی جدیدترین و بزرگترین ابزار موجود برای ارتباط با مشتریان جاری و بالقوه به شمار میآیند و از میان انبوهی از پلتفرمهای متنوع، اینستاگرام یکی از محبوبترینها محسوب میشود. ولی آیا این ابزار برای صنعت شما نیز مناسب است؟
اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام به کاربران اجازه میدهد تصاویر و ویدئوهایشان را همراه با کپشنهای مختلف و حتی یک لینک با فالورهای خود به اشتراک بگذارند. این رسانه در مجموع نزدیک به 800 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد که 500 میلیون نفر از آنها فعالیت روزانه در آن دارند.
حدود 91 درصد از بزرگترین برندهای جهان مانند نایک، آدیداس، مایکل کورس و گوچی از این رسانه در راستای کسبوکار خود استفاده میکنند.
آیا اینستاگرام مناسب کسبوکار شما است؟
اینستاگرام برخلاف سرعت رشد سرسامآورش، چاره مشکل هر کسبوکاری نیست. از آنجاییکه بازاریابی در شبکههای اجتماعی نیازمند صرف زمان و هزینه است، صاحبان مشاغل مجبور به انتخاب تنها شبکههایی هستند که بیشترین بازدهی را برای کسبوکار آنها به ارمغان داشته باشد. با پاسخ دادن به پرسشهای زیر تشخیص دهید که آیا اینستاگرام انتخاب درستی برای شما خواهد بود یا خیر!
آیا محتوای بصری شما توان رقابت با سایر رقبا را دارند؟
خوراک کاربران این پلتفرم تصاویر و ویدئوهای خلاقانه، اصیل و باکیفیتی است که توجه مخاطبین را به خود جلب نماید؛ بنابراین از همین موضوع میتوان نتیجه گرفت که پلتفرمی عالی برای شرکتهای غذایی و بهطور کلی صنایعی است که اجازه اشتراک محتوای بصری باکیفیتی را فراهم میآورند.
درمقابل کسبوکارهایی که بیشتر در بخش ارائه خدمات (مانند حسابداری و نظافت) فعالیت دارند، چندان توانایی رقابت در این رسانه را نداشته و توصیه میشود در پلتفرمهای دیگری که بنای آنها بر تصاویر و ویدئوها نیست فعالیت داشته باشند.
آیا بخش قابلتوجهی از مشتریان شما در این رسانه هستند؟
بر حسب اینکه مخاطبین شما در چه گروه سنی و سلیقهای قرار دارند، ممکن است اینستاگرام محل مناسبی برای فعالیت شرکت شما نباشد. باید شناخت دقیقی روی پایگاه مشتریان خود داشته باشید. آیا بازاریابی این کاربران سودی برای شرکت شما خواهد داشت؟
تقریبا 68 درصد از کاربران آن را زنان تشکیل میدهند که 59 درصد از آنها بین سنین 18 تا 29 سال و 33 درصد بین 30 تا 49 سال قرار دارند. کمتر از یکسوم زنان آمریکایی و کمتر از یکچهارم مردان آمریکایی از کاربران فعال اینستاگرام هستند. این درحالی است که 80 درصد از کاربران خارج از ایالات متحده ساکن هستند. کاربران شما جزو چه دستهای هستند؟
آیا رقبای شما در اینستاگرام هستند؟
سومین پرسشی که باید ذهن شما را به چالش بکشد این است که آیا رقبای شما در اینستاگرام حضور دارند؟ در جستجوی نامها و هشتگهای مرتبط با برند خود باشید تا ببینید چه نتایجی در پی دارد؟ اگر حجم قابلتوجهی از جستجوها مرتبط با صنعت شما بودند، احتمالا اینستاگرام ارزش صرف زمان و هزینه برای بازاریابی در این رسانه را دارد.