بازاریابی محتوا در شبکههای اجتماعی همواره درحال دگرگونی است و این مهم کسبوکارهای موجود در سرتاسر جهان را ملزم میکند تا از کارآمدی کمپینهای بازاریابی خود اطمینان حاصل کنند.
فرقی نمیکند که در کدام پلتفرم فعالیت میکنیم. همواره باید هدف نهایی ما تهیه و تولید محتوای جذاب، طنینانداز و مفید برای مخاطبین هدف باشد. در غیر این صورت محکوم به شکست خواهیم بود.
جای هیچ شکی نیست که تهیه و توزیع محتوای جذاب در پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی امری حیاتی برای فعالان حوزه برندینگ است. به نظر میرسد موفقیت در بازاریابی رسانههای اجتماعی مدرن در گرو چنگ زدن هرچه بیشتر به رویکردهای انسانی است.
در ادامه چهار ترند بازاریابی محتوا را معرفی خواهیم کرد که انتظار میرود تاثیر بزرگی برای موفقیت در سال 2018 داشته باشند:
1- سرمایهگذاری بیشتر روی استعدادیابی
دیگر برای بیشتر شرکتها محرز شده است که رسانههای اجتماعی از نقطهنظر جلب مشارکت مصرفکنندگان و افزایش آگاهی آنها از برند مولفه بسیار مهمی هستند. بر همین اساس میتوان شاهد سرمایهگذاری روزافزون آنها روی استراتژیهای اجتماعی بود. برای سال آینده همچنان شاهد این سرمایهگذاریها حتی بیشتر از پیش خواهیم بود. بهعلاوه تاکید بیشتری روی استخدام افراد واجد شرایط و بااستعدادی که توانایی تولید محتوای منسجم و منظم دارند خواهد شد.
باید دید که آیا تبلیغ محتوای صرف به روش کلاسیک همچنان کارآمدی پیش را دارد یا خیر. در حال حاضر همه ما شاهد افزایش شمار شرکتهایی هستیم که درحال استخدام افراد توانا برای رشد مخاطبین خود در رسانههای اجتماعی هستند. افرادی که دانش تولید محتوای ویژه و جذاب برای جلب مشارکت مخاطبین در هر کانالی را دارند.
2- اتکای بیشتر به موبایلها
طبق نتایج پژوهشهای جدید 70 درصد از کل زمان سپریشده کاربران برای مشارکت در رسانههای دیجیتال توسط موبایلها است. در این میان بیشترین سهم در اختیار اَپهای گوشیهای هوشمند است و اَپ فیسبوک با بیشترین مقدار نفوذ در سال 2017 در ایالات متحده بیشترین سهم را دارد. این در حالی است که اسنپچت و اینستاگرام موفق به حفظ جایگاه خود در 10 رتبه برتر شدهاند.
با این توضیحات بهوضوح میتوان فهمید که سهم کاربران موبایلی شبکههای اجتماعی بهسرعت در حال افزایش است. بنابراین انتظار میرود در سال 2018 شاهد سرمایهگذاری بیشتر روی تولید محتوا برای ابزارهای همراه باشیم.
3- تولید محتوای غنیتر
اصلا پیچیده نیست! محتوای غنی مشارکت بیشتری نیز به خود جلب میکند. ولی “محتوای غنی” چه معنایی دارد؟ بسته به اینکه چه کسی این سوال را میپرسد معانی مختلفی میتوان برای آن ارائه کرد. ولی بیشتر افراد اتفاق نظر دارند که عبارت محتوای غنی را میتوان به هر محتوایی نسبت داد بهشرطی که کاربر را تحریک به تعامل کند. ویدئویی که کاربر را وادار به کلیک و نظر دادن میکند میتواند نمونه بارزی از این محتوا باشد. یا نظرسنجیهایی که در بستر توییتر انجام میشوند.
4- استفاده از محتوای تولیدی کاربران
مطالعه اخیری نشان داد 66 درصد از کاربران به نظرات مشتریان محصولات اعتماد دارند و حتی اعتماد آنها به توصیههای افرادی که آنها را میشناسند بیشتر نیز است. نخستین نتیجهای که میتوان از این جمله استنباط نمود این است که کاربران شبکههای اجتماعی به نظرات کاربران عادی بیشتر از افراد بانفوذ و سلبرتیها اعتماد دارند. بنابراین انتظار میرود بهرهبری از محتوایی که توسط خود کاربران تولید شده است در سال آینده به اوج خود برسد. به عبارت سادهتر در سال 2018 برندهایی را خواهیم دید که زمان و هزینه بیشتری صرف تشویق کاربران به تولید و اشتراک محتوایشان با این برندها میکنند.