چندین شباهت بسیار مهم بین مدیریت دانش و شبکههای اجتماعی وجود دارد. هردوی آنها سعی در کشف و دسترسی به اطلاعات جدید با استفاده از تکنولوژی دارند. بعلاوه هردو نیازمند تهیه ورودیهای جدید درراستای خلق محتوای جدید برای اشتراکگذاری هستند.
با این حال تفاوتهای بزرگی نیز بین این دو دیده نمود دارد. مدیریت دانش و آگاهی به مباحثی اشاره دارد که کمپانی یا مافوق شما انتظار دارد برای انجام درست وظایف خود بهعنوان عضوی از کمپانی آن را یاد بگیرید. در طرف دیگر حضور شبکههای اجتماعی بدین منظور است که تجربیات مهم دیگران را در زندگی شخصیشان به شما نشان دهد.
در این میان بهترین موضوع امکان ترکیب این دو با یکدیگر است که درصورت تحقق مزایای زیادی با خود به همراه خواهد داشت که در ادامه به آنها میپردازیم.
مکانی برای توسعه آگاهی از برندتان خواهد بود
احتمالا پایگاه آگاهی شما شامل وبلاگها، ویکیها یا انواع دیگر محتوای آنلاین باشد. همانطور که قبلا اشاره شد، رسانه اجتماعی مکانی برای اشتراک علم است. در چنین سناریویی احتمالا این سوال پیش میآید که وقتی تنها دوستان و آشنایان ما دنبالکننده پستهای ما هستند، چگونه میتوان گستره تاثیر این محتوا را وسیعتر ساخت.
رسانههای اجتماعی گزینهای در اختیارتان قرار خواهند داد که به کمک آن قادر خواهید بود پست خود را در ازای پرداخت غرامت مالی ترقی دهید. به عبارت دیگر وقتی اقدام به تولید محتوایی کنید که جنبه واقعا جالبی داشته باشد، میتوانید محتوای خود را ارتقا دهید. با این کار افراد جدیدی که علایقی مشترک با موضوع محتوای شما دارند، قادر به دیدن آن خواهند بود و میتوانند جزو مخاطبان جدید شما باشند.
کاربران وفادار شبکههای اجتماعی خود را به روز نگه دارید
یک پایگاه علمی بایستی همواره بهروز نگه داشته شود. این روزها اطلاعات رسانههای اجتماعی زمان انقضای کوتاهی دارند. از طرفی دادههای نامربوط و غیرمعتبر نیز هیچ کاربردی نخواهند داشت. رسانه اجتماعی شما را قادر میسازد تا اطلاعاتی با شرایط مذکور را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. این طرز برخورد با رسانه اجتماعی روش خوبی برای ایجاد اطمینان خاطر در ذهن مخاطبان است.
یافتهها و الهامات جدید برای ایدههای آینده پیدا کنید
تنها کاربرد شبکههای اجتماعی اشتراک محتوای شما نیست. درواقع از این محتوا میتوان برای ارزیابی واکنش کاربران استفاده کرد. با این روش میتوانید بازخوردهای ارزشمندی بدون انجام تحقیقات طولانی جمعآوری کنید.
واقعیت این است که با قطعیت تمام نمیتوان واکنش مخاطبان را تحلیل نمود؛ زیرا در بسیاری از مواقع آنها حتی پست شما را نمیبینند. ولی درصورتی که تعداد زیادی از پستها با بیتوجهی روبرو میشوند، این موضوع میتواند به عنوان یک بازخورد ارزشمند تلقی شود. بهسادگی میتوان استنتاج کرد که نیاز به محتوای بهتری برای جلب مشارکت مخاطبان دارید.
میفهمید چه موضوعات مهم دیگری دخیل هستند
رسانه اجتماعی جایی است که هر کسی هر موضوعی را که به زعم خود مرتبط و جالب میداند به اشتراک میگذارد. به عبارت دیگر رسانههای اجتماعی شما را متوجه وجود عناوین جدیدی خواهد کرد و سپس پایگاه دانش شما را به این موضوع متصل خواهد ساخت.
به عنوان مثال در سال 2016 عناوین جدیدی مانند چگونگی استفاده از بازی Pokémon Go برای جذب مشتریان جدید یا چگونگی استفاده از این بازی برای کسب درآمد به چشم میخورد. امروزه دیگر خبری از چنین عناوینی نیست؛ زیرا موجی که این بازی با خود به همراه آورده بود آرام گرفته است.
همانطور که دیدید، رسانه اجتماعی نقش حیاتی در سازماندهی و بهبود پایگاه دانش و آگاهی شما به عنوان یک کمپانی خواهد داشت. از این ارتباط استفاده کنید تا محتوایی ارتقایافته به کاربران خود ارائه کنید؛ محتوایی که در آرزوی آن هستند.