آیا بازاریابی محتوا یک هنر فراموش‌شده است؟

برخلاف تصور عامه مردم، تولید محتوا ورود یکباره و انفجاری به صنعت نداشته است. در حقیقت این فرایند با شیب نسبتا کمی ظاهر شد و در ابتدا تنها چند شرکت کوچک و معمولی از آن استقبال کردند.

با این حال از همان روزهای نخست این افراد به‌خوبی از قدرت آن آگاه بودند و خیلی زود جایی نبود که درباره تبلیغات صنایع مختلف صحبت شود و حرفی از بازاریابی محتوا به میان نیاید.

ولی آیا بازاریابی محتوا این روزها یک صنعت در حال مرگ است؟ آیا شرکت‌ها برخلاف چشیدن مزه تاثیر بازاریابی جاذبه‌ای (inbound marketing) در حال بازگشت به روش‌های برونگرا هستند؟

مفهوم “تولید محتوای ارزشی” درحال ترکیب با مفهوم “استخراج محتوای ارزشی” است

کل پایه و اساس بازاریابی محتوا روی تولید محتوای ارزشی برای مصرف‌کنندگان استوار است. بازاریابان درقبال این حرکت دستاوردهای باارزشیمانند اطلاعات تماس و در نهایت اطلاعات خرید از طرف مصرف‌کنندگان دریافت می‌کنند.

با این حال طی سال‌های اخیر دوباره با شرایطی روبرو شده‌ایم که مصرف‌کنندگان برای اشتراک اطلاعات خود درقبال منافع احتمالی که شرکت‌ها برایشان در نظر گرفته‌اند، نگران هستند. آنها حتی به خریدهای خود مشکوک هستند، چراکه بر این باورند محتوای بازاریابی که به خورد آنها داده می‌شود گاها خالی از صداقت و هرگونه اطلاعات معتبر درباره خرید احتمالی آنها است.

شاید برخی بر این باورند که اوضاع را بیش از حد سیاه‌نمایی می‌کنیم، ولی از شما این سوال را داریم. چه بلایی بر سر روزهایی آمد که محتوای بازاریابی مملو از اطلاعات ارزشمند بودند؟ چه بلایی بر سر این ایده آمد که اشتراک محتوای باارزش در بلندمدت به سود شرکت خواهد بود؟

تولید محتوا کار ساده‌ای نیست

سازمان‌هایی که تمرکز اولیه آنها روی رشد جامعه مخاطبین و اولویت بعدی آنها مشتریان جاری است، باید تعهد بیشتری روی تولید محتوای ارزشمند داشته باشند و از آنجایی‌که تولید محتوای خوب کار ساده‌ای نیست، یکی از اهداف بزرگ تمام شرکت‌ها محسوب می‌شود.

اگر برای بازاریابی محتوا به این در و آن در می‌زنید و تلاش می‌کنید هزینه‌ و زمان کمی صرف آن کنید، باید بگوییم که بهترین راه را برای از دست دادن یک استراتژی معتبر بر پایه محتوا پیدا کرده‌اید.

اینکه به‌دنبال روش‌های مقرون‌به‌صرفه باشید هیچ اشکالی ندارد، ولی یکی از مهمترین ملزومات تولید محتوای تاثیرگذار، نیروی انسانی ماهر و سرمایه‌گذاری زمان کافی است.

آیا تمام تلاش خود را می‌کنید تا محتوای بیشتری تولید و به اشتراک بگذارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است متاسفانه در حال اجرای یک استراتژی بازاریابی (حداقل به روش صحیح) نیستید.

به جای آنکه زمان خود را صرف تولید چندین محتوای با درجه کیفیعادی کنید، یک قطعه حیرت‌آور برای جلب توجه مخاطبین خود تهیه کنید. هر کسی توانایی تولید یک محتوای بی‌ارزش و خالی از مفهوم را دارد، ولی شما جاده‌ای را انتخاب کنید که مسافران کمتری داشته است تا چیزهایی را ببینید که کمتر کسی تجربه کرده است. انتخاب راه سخت در بلندمدت مزایای خود را نشان خواهد داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *