پنج افسانه‌ ترسناک درباره روابط عمومی

عکس شاخص

یک کمپین روابط عمومی منسجم به‌خوبی می‌تواند به برند شما قوام دهد. از میان مزایای متعدد کمپین روابط عمومی می‌توان به ایجاد ارتباط موثر با عموم، افزایش آگاهی افراد از برند، بالا بردن اعتبار برند و افزایش شمار مشتریان وفادار اشاره کرد.

با همه این مزایا، چرا بسیاری از برندها همچنان از به‌کارگیری روابط عمومی هراس دارند؟ واقعیت این است که چند افسانه غلط درباره آن وجود دارد که باعث وحشت صاحبان مشاغل می‌شود:

افسانه شماره یک: هزینه‌های این بخش سنگین است

واقعیت این است که وقتی پای این بخش به میان می‌آید، انتخاب‌های زیادی پیش روی شما قرار دارند. می‌توانید با کپی‌رایترها و آژانس‌های ارزانتر همکاری کنید. تماما بستگی به نیازها و بودجه شما دارد. پیش از آنکه رای به گران بودن فعالیت‌های این بخش بدهید، انتخاب‌های مختلفی را که در اطراف شما وجود دارند، به‌خوبی بررسی کنید. البته باید منطقی بوده و مزایایی را که درقبال این بودجه به دست می‌آورید را نیز در نظر داشته باشید. روابط عمومی نسبت به تبلیغات سنتی هزینه‌هایی بسیار کمتر و مزایایی به‌مراتب بیشتر و زودبازده‌تر دارد.

افسانه شماره دو: خودم می‌توانم از عهده کار برآیم

شاید چند دلاری که می‌تواند با انجام کار این بخش توسط خودتان در جیبتان باقی بماند شما را اغوا نماید، ولی آگاه باشید که فرایند روابط عمومی تنها به اشتراک چند پست در رسانه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود. تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی که یک متخصص کارکشته روابط عمومی در سرش می‌پروراند، می‌تواند شهرت و آوازه برند شما را از این رو به آن رو کند. متخصصین روابط عمومی معمولا ایده‌های خلاقانه‌ای برای افزایش دسترسی پست‌های شما به مخاطبین مناسب، شناخت و گروه‌بندی مخاطبین و هدف‌گیری دقیق آنها دارند. همچنین می‌توانند وجهه شما را با رزرو کردن یک جایگاه ویژه برای برند شما در رخدادهای ویژه، تقویت نمایند.

افسانه شماره سه: روابط عمومی فرقی با روابط رسانه‌ای ندارد

در حقیقت، روابط رسانه‌ای زیرمجموعه‌ای از روابط عمومی است و جنبه‌های متنوع دیگری نیز دارد. از طرف دیگر نگاهی که این بخش به موضوعات دارد، بسیار استراتژیک‌تر است. روابط عمومی صرفا به فکر تراکنش‌های مالی نیست، بلکه فرصت‌های پیش روی شما را با اهداف شما متعادل می‌سازد. به‌عنوان نمونه اگر قصد افزایش ترافیک سایتتان را دارید، بهتر است به‌جای آنکه تلاش کنید توجه رسانه‌ها را برای نوشتن درباره خود جلب کنید، مقاله‌های باکیفیت نوشته و در رسانه‌های هدفمند به اشتراک بگذارید.

افسانه شماره چهار: روابط عمومی درواقع همان تبلیغات است

روابط عمومی به فکر چیزی بسیار فراتر از تبلیغات است. وقتی به عمق موضوع نگاه کنید، خواهید دید که تبلیغات به‌معنای دیده شدن درقبال پرداخت هزینه است، ولی این مفهوم به‌معنای کسب و تلاش برای دیده شدن می‌باشد. در این بخش از فعالیت معمولا از یک شخص ثالث برای تایید برند، به‌عنوان نمونه از یک گزارشگر یا یک فرد بانفوذ استفاده می‌شود. تاییدیه چنین افرادی نسبت به تبلیغات پولی معمولا اعتبار بیشتری به همراه دارد. طی پژوهش اخیری که توسط Nielsen study مطرح شد، از میان سه منبعی که بیشترین موفقیت را در جلب اعتماد مشتریان داشته‌اند، سه مورد نخست، یعنی توصیه از طرف آشنایان، توصیه‌های آنلاین و محتوای سرمقاله‌ای مانند روزنامه‌ها بیشترین تاثیر را داشته‌اند.

افسانه پنجم: روابط عمومی کنترلی روی خبرنگاران ندارد

قرار نیست که متخصصین این بخش به خبرنگاران بگویند که چه چیزی بنویسند و ننویسند. این کار خبرنگاران است که به‌دنبال آنچه می‌خواهند باشند. تنها کاری که باید آنها انجام دهند، قرار دادن داستان برند شما در یک موقعیت جذاب برای خبرنگارانی است که ممکن است تمایل به پوشش دادن آن داشته باشند. همچنین بخش روابط عمومی مطمئن می‌شود که اطلاعات دقیق و کاملی به دست خبرنگاران برسد. بیشتر متخصصین روابط عمومی روابط خوبی با خبرنگاران دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *