آیا روابط عمومی در میزان فروش شما تاثیرگذار است؟

یک پرسش چالش‌برانگیز! پرسشی که معمولا ذهن بیشتر مشتریان ما را به خود مشغول می‌کند. “آیا روابط عمومی واقعا تاثیری روی فروش دارد؟” اگر به دنبال یک پاسخ کوتاه هستید باید بگوییم “بستگی دارد”.

ولی احتمالا شنیدن چنین پاسخی برای یک صاحب کسب‌وکار چندان خوشایند نیست. همان‌طور که می‌دانید برخی از ابتکارات بازاریابی به‌سادگی قابل‌ارزیابی هستند. به‌عنوان مثال:

  • یک ویدئوی تبلیغاتی در فیسبوک پخش می‌کنید و 100 نفر با کلیک روی آن از شما خرید می‌کنند
  • شروع به بازاریابی مستقیم ایمیلی می‌کنید و 300 نفر از کد ارسالی در ایمیل‌ها برای خرید استفاده می‌کنند
  • یک حراج به راه می‌اندازید و تمام محصولات شما به فروش می‌رسد

ولی قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی را که در آنها فعالیت دارید چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ یکی از راه‌های ساده این است که از مشتریان خود بپرسید آیا از طریق رسانه‌های اجتماعی با شرکت آشنا شدند یا روش‌های دیگر. ولی به جز این روش، راه‌های دیگر به هیچ عنوان ساده نخواهند بود. روابط عمومی به‌طور مستقیم باعث فروش نمی‌شود. به عبارت بهتر روابط عمومی با تاثیری که روی سه فاکتور اساسی زیر می‌گذارد، به‌صورت غیرمستقیم روی فروش اثرگذار است:

  • آگاهی افراد از برند
  • اعتبار برند
  • به عنوان یک سلاح مخفی بازاریابی

آگاهی افراد از برند

وقتی فردی هیچ شناختی از ما ندارد چگونه می‌توان انتظار داشت از ما خرید کند؟ روابط عمومی به شما کمک می‌کند تا دیده شوید و روی مخاطبین هدف تاثیر مثبت و ماندگار بگذارید، تا یک برند مشهور بنا کنید و با مخاطبین خود روابط عمیق و ماندگار برقرار سازید.

این روزها کسب‌وکارهای کوچک به سادگی ممکن است زیر پای برندهای بزرگ با بودجه‌های تبلیغاتی و بازاریابی وحشتناک له شوند. ولی داشتن یک رسانه خوب بسیار ارزشمندتر از کمپین‌های تبلیغاتی گران‌قیمت است. البته باید تلاش زیادی به منظور ساخت این رسانه متحمل شد.

اعتبار برند

پیاده‌سازی استراتژی‌های روابط عمومی به شکل مناسب باعث افزایش اعتماد مخاطبین هدف به برند شما خواهد شد. وجود شخص ثالثی که داستان برند شما را بازگو می‌نماید به چشم مخاطبین یک نقطه قوت محسوب می‌شود که می‌تواند قوانین بازی فروش را به سود شما تغییر دهد. به‌عنوان مثال دو برند را تصور کنید که محصولی یکسان را با قیمت نسبتا برابر عرضه می‌کنند. ولی یک تفاوت اساسی بین آنها وجود دارد. یکی از برندها در وبسایت خود لیستی بلند از رسانه‌هایی دارد که برندش را پوشش می‌دهند و دیگری هیچ. کدام یک از اینها قابل‌اعتمادتر هستند؟

سلاح مخفی بازاریابی

وقتی صحبت از استراتژی‌های کلی بلندمدت به میان می‌آید، روابط عمومی یکی از متقاعدکننده‌ترین ابزارهای بازاریابی محسوب می‌شود. روابط عمومی به شما کمک می‌کند تا سرعت رشد برند خود را به روش‌های مختلف ارتقا دهید که نتیجه نهایی آن در میزان فروش ظاهر می‌شود.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم که نکات زیر را آویزه گوش خود کنید تا تلاش‌های شما در زمینه روابط عمومی به هدر نرود:

  • در مقاله‌های فروش ایمیلی خود لینک بگنجانید. آیا کسی این مقالات را خوانده است؟ حتی می‌توانید لینک آخرین رسانه‌هایی را که در آنها فعالیت دارید در آن قرار دهید. اگر محتوایی که برای مخاطبین در نظر گرفته‌اید مفید باشند، رغبت کاربران را برای ملحق شدن به خود و ایجاد روابط بیشتر شاهد خواهید بود.
  • موفقیت‌های خود در زمینه روابط عمومی را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. واضح است که این پست باید شامل مقالات اخیر شما باشد. ولی برای جذابیت بیشتر می‌توانید از محتوای بصری استفاده کنید و ویدئوهای آخرین سخنرانی‌های خود را به آن اضافه کنید.
  • اسلایدهای آخرین سخنرانی‌های خود را تبدیل به تصویر کرده و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *