از تجربیات آمازون غافل نشوید

اواخر دهه 1990 تجارت الکترونیکی خط مقدم بازاریابی می‌بود و تنها یک قهرمان در این میدان یکه‌تازی می‌کرد. نام این قهرمان آمازون بود و مشعل این عنوان را به‌مدت بیش از یک دهه با خود حمل می‌نمود. آمازون در سراسر جهان به “فروشگاهی که همه چیز می‌فروشد” با بیش از 30 میلیارد دلار سود فصلی شهرت دارد. درواقع آرزوی تمامی فروشگاه‌های اینترنتی این است که روزی بتوانند مانند آمازون شوند.

احتمالا رمز موفقیت آمازون برای شما نیز جالب است؛ ولی هیچ فرمول محرمانه‌ای پشت این موفقیت وجود ندارد. تنها کاری که این کمپانی انجام داده است دنبال کردن مستمر هدف اصلی آمازون بوده است. مشتریان را خوشحال نگه داریم.

از داده‌های مشتریان برای ایجاد رابطه با آنها کمک بگیرید

در عصر اینترنت تمامی شرکت‌ها درحال جمع‌آوری داده‌های مشتریان خود هستند. این داده‌ها اهمیت و ارزش بالایی دارند و می‌توان از آنها درراستای ایجاد محصولاتی بهتر، شناخت سلیقه مشتریان، توسعه زمان پاسخ‌دهی و مهیاساختن بینش‌هایی بیشتر با رویکرد تمرکز روی بازاریابی استفاده نمود.

هنگام استفاده از داده‌های مشتریان مراقب اعتماد آنها باشید

جزئیات داده‌های در دسترس شما و ردگیری این داده‌ها ممکن است باعث وحشت مشتریانتان شود. درهنگام استفاده از داده‌ها نامرئی باشید. کنترل داده‌های مشتریان مسلما بایستی معقول و با احتیاط صورت گیرد. با استفاده از ابزارهای مناسب می‌توانید داده‌هایی مفید و طبقه‌بندی شده‌ای از مشتریانتان بدون آنکه به اعتماد آنها لطمه بزنید در اختیار داشته باشید.

فراموش نکنید که افراد واقعی اطلاعات زیادی در اختیارتان قرار نمی‌دهند

بیشتر افراد واقعی اطلاعاتی که دیگران می‌توانند در آنها سهیم باشند را فیلتر می‌کنند که نتیجه آن در دسترس نبودن داده‌های زیاد از آنها در اختیار فروشگاه‌ها خواهد بود. به‌عنوان مثال می‌توان تبلیغاتی را که جامعه هدف آن زنان باردار است را در نظر گرفت. وقتی این فرد شروع به جستجوی محصولات مربوط به کودکان می‌کند، علاقه مشتری به این دسته از محصولات منجر می‌شود که تبلیغات بیشتری درباره محصولات مشابه دریافت نماید.

مانند مشتریانتان فکر کنید

کسب‌وکارها بایستی توجه داشته باشند که اگر مانند مشتریانشان فکر کنند، درواقع کار مشتریان را آسان‌تر خواهند کرد. ایجاد سادگی در خرید منجر به ایجاد رابطه بین فروشگاه شما و مشتریان خواهد شد. تمامی اطلاعاتی که مشتری هنگام رویارویی با محصول شما مانند قیمت، چگونگی کار کردن با آن و تمامی نیازهای دیگری که دارد، بایستی با شفافیت تمام در اختیارشان قرار بگیرد. این اطلاعات بایستی به‌صورت مداوم به‌روز شوند.

دید بلندمدت داشته باشید

برندهای تاثیرگذار همگی اهدافی بلندمدت برای کمپانی خود مجسم کرده‌اند. با نادیده گرفتن سودهای جزئی لحظه‌ای اعتبار برند خود را برای آینده تضمین خواهید نمود. آمازون نیز با تغییر استراتژی خود این مهم را به‌درستی درک کرده است؛ آنچنان که مدیر اجرایی آن توبی لاتکه سال 2015 عنوان داشت: من می‌خواهم آمازون شرکتی باشد که قرن بعدی را نیز می‌بیند.

ساده‌ترین روش پرداخت را به مشتریانتان ارائه کنید

مطالعات نشانگر این است که مشتریان بسیاری پس از ورود به صفحه خرید، کالاهای خود را بدون نهایی نمودن خرید در سبد خود رها می‌کنند. آمازون با روش نوین پرداخت این کار را به ساده‌ترین و سریع‌ترین حالت ممکن رسانده است. شاید از دید شما پرداخت ساده‌ترین بخش فرایند خرید باشد، ولی از دید مشتری که انگیزه زیادی برای خرید ندارد همین جزئیات ترغیب‌کننده یا بازدارنده او دررابطه با خرید از شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *