درصورتیکه تجربه انجام فرایند سئو را داشته باشید، قطعا میدانید که استفاده از ویدئوها یکی از المانهای موثر در رتبهبندی وبسایتهای مختلف در صفحه نتایج موتورهای جستجو هستند. درحقیقت رتبه وبسایتهایی که در آنها از ویدئوها استفاده شده است، 53 مرتبه بهتر از رتبه وبسایتهایی است که از ویدئوها غافل بودهاند.
ویدئوها تنها چند ثانیه از زمان مشتریان را میگیرند و در این زمان کوتاه انبوهی از هیجان، اطلاعات، مفهوم و شناخت را به آنها انتقال میدهند. درواقع ویدئوها راه رسیدن به مشتریان امروزی در رسانههای ارتباطی مختلف هستند. با این حال برای تولید یک ویدئوی خوب نکات زیادی باید رعایت شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
1- با آرامش تصویربرداری کنید
سعی کنید برای تصویربرداری زمانبندی خاصی نداشته باشید. پیشکسوتان بازاریابی توصیه میکنند که فرایند تصویربرداری و عکاسی را به زمانی موکول کنید که فشار روانی یا کاری روی شما نبوده و با آرامش میتوانید به این کار مشغول باشید. درصورتی که زمان مناسب این کار را پیدا کردید، چند تصویر آزمایشی ضبط کنید. به عقب بازگشته و آنها را بررسی کنید و ایدههای خود را برای گرفتن بهترین تصویر پرورش دهید. آیا صدای ویدئوی شما واضح و رسا است؟ آیا نور کافی در محیط وجود دارد؟ میتوانید از بازخوردهای صادقانه افراد دیگر نیز استفاده کنید.
2- دادههای اضافی گردآوری کنید
پس از آنکه ویدئوی موردنظر خود را ضبط کردید، به این فکر کنید که برای این ویدئو به چه رسانههای دیگری نیاز دارید؟ بهعنوان نمونه میتوان به عکس، B-roll، موسیقی، انیمیشن یا محتوای گرافیکی دیگر اشاره کرد. ویدئوهایی که با رسانههای بصری و شنیداری تلفیق شده باشند، توجه بیشتری به خود جلب میکنند. حتی قویترین انسانهای دنیا نیز بیشتر از دو دقیقه نمیتوانند توجه افراد را به خود جلب نمایند.
3- ویرایش کنید
تبریک میگوییم! شما ویدئوی خود را ضبط کردهاید و مواد لازم دیگر برای تهیه یک ویدئوی نهایی را مهیا ساختهاید. اکنون زمان کار اصلی فرا میرسد: ویرایش ویدئو.
نرمافزارهای ویرایش تصویر فراوانی در دسترس هستند که از میان محبوبترین آنها میتوان به Cut و Adobe Premier اشاره کرد. هرچند با نرمافزارهای رایگانی همچون iMovie نیز میتوانید ویدئوهای حرفهای تولید کنید، ولی این نرمافزارها محدودیتهایی دارند. بنابراین توصیه میکنیم که از همان ابتدا کار با یک نرمافزار حرفهایتر را برای ویرایش ویدئوهای خود یاد بگیرید.
4- ویدئوی خود را به اشتراک بگذارید
حال زمان اشتراک ویدئو فرا رسیده است. البته پیش از آن باید تصمیم بگیرید که در چه پلتفرم (یا پلتفرمهایی) میخواهید آن را به اشتراک بگذارید. پس از انتخاب پلتفرم موردنظر، ویدئوی خود را بارگذاری کنید و سپس شروع به انتخاب یک عنوان جذاب و تگهای مناسب برای آن کنید. اینها باعث ارتقای ویدئوی شما از دیدگاه سئو خواهند شد. در نهایت میتوانید آن را در وبسایت خود قرار دهید و یا لینک آن را به کانالهای مختلف اجتماعی خود پیوست کنید.
5- نتایج را دنبال کنید
همچون همه ابزارهای بازاریابی دیگر، دنبال کردن نتایج ویدئوی اشتراکی برای تحلیل میزان تاثیرگذاری آن یکی از مهمترین مراحل کار است. آیا شمار کاربرانی که از ویدئوی شما بازدید کردهاند به مقداری که انتظار داشتید نزدیک است؟ آیا ویدئوی شما در یکی از کانالها عملکرد بهتری داشته یا در دیگری بالعکس؟ آیا ویدئوی شما در تولید سرنخهای فروش موفق بوده است؟