با وجود انبوه شبکههای اجتماعی متنوع و زمان ناکافی برای حضور مستمر و تاثیرگذار در همه آنها، چگونه میتوانیم مناسبترین پلتفرم برای نیازهای مخاطبین و برند خود را در این میان انتخاب کنیم؟
در ادامه پاسخ تعدادی از کارآفرینان جوان به این پرسش را عنوان خواهیم کرد:
1- به رقبای خود نگاه کنید
رقبای شما در کدام پلتفرمها مستقر شدهاند؟ در هر کدام از پلتفرمهای مختلف چه فعالیتی دارند؟ آیا توان رقابت با آنها را در این پلتفرم دارید؟ آیا محصول یا خدمات بهتری برای ارائه دارید؟ و مهمتر از همه، رقبای شما در چه پلتفرمی حضور ندارند؟ با نگاهی دقیق به رسانههای اجتماعی مختلف بهسادگی میتوانید به این پرسشها پاسخ دهید.
2- با مشتریان خود صحبت کنید
قانون طلایی رسانه اجتماعی حضور در جایی است که مشتریان شما در آنجا حضور دارند. با مشتریان پیشین، جاری و بالقوه خود صحبت کنید و از چگونگی استفاده آنها از رسانه اجتماعی آگاه شوید. سپس یک مشتری فرضی ایجاد کنید و بفهمید که پلتفرمهای ایدهآل مشتری فرضی شما کدامها هستند؟
3- دکمههای مربوط به رسانه اجتماعی را در سایت جاسازی کنید
از مشتریان خود بپرسید که در کدام رسانهها تمایل بیشتری برای گرفتن اطلاعات از شما دارند؟ گزینههای رسانه خود در این مکانها را ایجاد و در وبسایت جاسازی و سپس نرخ کلیک کاربران را دنبال کنید.
4- کاربران شما از چه قشری هستند
روی طیف سنی، جنسی و … کاربران خود تحقیق کنید. اگر جامعه هدف کاربران شما بیشتر شامل افراد بالغ یا مسنتر است، فیسبوک گزینه خوبی برای شما خواهد بود. درمقابل توییتر و اسنپچت جذابیت بیشتری برای جوانان دارد. توییتر پلتفرمی سریع و ساده است. بر همین اساس میتوانید اطلاعات بهروز و سریعی مانند پاسخ پرسشهای کاربران را در این رسانه بهخوبی در اختیار آنها قرار دهید.
5- از ابزارهای موجود برای گوش دادن به جامعه استفاده کنید
از ابزارهای موجود استفاده کنید تا ببینید کاربران پلتفرمهای اجتماعی درباره چه موضوعاتی در این شبکهها صحبت میکنند که ممکن است با شما مرتبط باشد. با این اطلاعات تقریبا بهسادگی میتوانید بفهمید که کدام شبکههای اجتماعی ارزش سرمایهگذاری دارند.
6- از منابع خارج از شرکت برای مدیریت شبکههای اجتماعی استفاده کنید
بهجای آنکه نگران زمان کوتاه خود برای سپری در شبکههای مختلف باشید، یک فرد حرفهای برای مدیریت آنها استخدام کنید. یک مدیر رسانه حرفهای قادر خواهد بود حضور شما را در تمامی رسانههای موجود ارزیابی کرده و ارزش سرمایهگذاری در آنها را برآورد نماید.
7- تاثیرگذارترین افراد صنعت خود در شبکههای اجتماعی را بیابید
پلتفرمهای اجتماعی مختلف برای اهداف و مخاطبین متفاوت ایجاد شدهاند. اگر مطمئن نیستید که بیشتر روی کدام شبکهها سرمایهگذاری کنید، به سلایق و علایق بخش عمده مخاطبین خود در شبکههای اجتماعی رجوع کنید. بدین منظور بهدنبال افرادی بگردید که روی مخاطبین هدف شما تاثیرگذارند و با آنها همکاری کنید.
8- از پلتفرمهایی استفاده کنید که بیشترین لذت را از آنها میبرید
مطمئن باشید در شبکههایی جای پیشرفت خواهید داشت که از کار کردن با آنها لذت میبرید. روزی 20 دقیقه به این پلتفرم اختصاص دهید و راههای استفاده بهینه از آنها در کسبوکار خود را بیاموزید. این آموزشها شما را برای استفاده از این شبکه خلاقتر خواهند کرد.