سهم دنیای واقعیت مجازی در بازاریابی محتوا

روزهایی را به یاد بیاورید که واقعیت مجازی را تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌دیدیم. شاید آن زمان به‌سختی می‌شد روزهایی را تصور کرد که واقعیت مجازی و بازاریابی محتوا دست در دست یکدیگر بخشی از استراتژی‌های بازاریابی یکپارچه شرکت‌ها را بر عهده بگیرند.

هرچند واقعیت مجازی هنوز جای پیشرفت زیادی در عرصه بازاریابی محتوا دارد، با این حال طبق توصیه صاحب‌نظران در سریع‌ترین زمان ممکن سوار بر موج ترندهای جاری ازجمله واقعیت مجازی شوید. چه کسب‌وکار شما کوچک و در حال رشد و یا چه سالیان درازی از قدمت آن گذشته باشد، توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنم.

 به سوی داستان‌سرایی نشانه بگیرید

واقعیت مجازی این اجازه را به کسب‌وکارها می‌دهد تا با رویکردی کاملا متفاوت برند خود را به بازار معرفی کنند. واقعیت مجازی و بازاریابی محتوا با استفاده از رسانه ویژه‌ای که در اختیار دارند، با روش منحصربه‌فرد خود در داستان‌سرایی به شما کمک می‌کند تا در جلب مشارکت کاربران چندین گام از رقبا جلوتر باشید.

یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های کمپین‌های بکارگیری از واقعیت مجازی را می‌توان در فیلم تولیدشده توسط یونیسف به نام “Clouds Over Sidra” دید که نشانگر زندگی یک پناهنده سوری است. این فیلم داستان زندگی یک دختر 12 ساله را روایت می‌کند که در یک کمپ پناهگاهی در اردن زندگی می‌کند. این فیلم با به تصویر کشیدن شرایط زندگی او سعی در آشنا کردن مخاطب با این شرایط دارد. این در حالی است که سازندگان فیلم با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی احساسات مدنظر خود را به شکل بسیار تاثیرگذارتری به بیننده القاء کرده‌اند.

از محتوای تولیدی کاربران استفاده کنید

هرچند چگونگی استفاده از واقعیت مجازی برای نمایش محتوای تولیدشده توسط کاربران در حال حاضر کمی نامعلوم است، ولی متخصصین در حال کار روی فن‌آوری‌هایی هستند که بتوان در آینده این محتوا را با واقعیت مجازی تلفیق نمود.

یکی از موفق‌ترین نمونه‌های تلفیق واقعیت مجازی با محتوای تولیدی کاربران توسط شرکت GoPro بوده است. آنها به کاربران خود ثابت کردند که به‌معنای واقعی کلمه می‌توان لحظات فراموش‌نشدنی را ثبت و ضبط کرد و این شعار را به هسته اصلی استراتژی‌های بازاریابی خود تبدیل کردند.

در آینده افراد خواهند توانست تا محتوای واقعیت مجازی شخصی خود را با دوربین‌های ویژه 360 درجه و ابزارهایی مانند Insta360 تولید کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند.

دگرگون کردن فرایند خرید با استفاده از واقعیت مجازی

یکی از بزرگترین معایب خریدهای اینترنتی عدم‌امکان لمس و دیدن محصول از نزدیک است. البته با وجود این محدودیت‌ها هر روزه بر تعداد خریداران اینترنتی افزوده می‌شود. به هر روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به کمک کسب‌وکارها آمده‌اند تا دیوار چنین محدودیت‌هایی را درهم بشکنند.

امروزه با کاتالوگ‌های تولیدشده به‌صورت واقعیت افزوده می‌توانیم توسط اَپ‌ها و دوربین موبایل نمونه‌ای مجازی از محصول را از نزدیک ببینیم. حتی با استفاده از واقعیت مجازی می‌توان فراتر از این رفت؛ همچنان که Google CardBoard می‌تواند ما را به تورهای مجازی در سراسر دنیا ببرد.

چالش پیش‌رو

از نقطه‌نظر بازاریابی، واقعیت مجازی هنوز در ابتدای راه پرفرازونشیب خود قرار داشته و اطلاعات کافی برای استفاده درخور از قابلیت‌های آن را نداریم. از طرف دیگر دسترسی به واقعیت مجازی نیز به‌سادگی دسترسی به صفحه فیسبوک یا وبسایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی نیست. با این حال این فن‌آوری در سال 2016 بیش از 6 میلیون کاربر داشته است و تعداد این کاربران همواره در حال افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *