تصور کنید یک غواص اسکوبا (وسیلهای که غواصان زیر آب با آن تنفس میکنند) هستید. شما تقریبا 130 فوت زیر آب فرو می روید و مسلما همه چیز با شنای هفتگی در استخر محل زندگیتان تفاوت محسوسی دارد. ناگهان رگلاتوری که وظیفه تامین اکسیژن شما را دارد، از کار میافتد. مهمترین المان برای زنده ماندن در این عمق را از دست دادهاید. قطعا شرایط بسیار ناگواری خواهد بود. ولی اگر خونسرد و آگاه باشید، شاید دوباره سطح آب را ببینید.
در این مقاله قصد داریم زبان غواصی را به زبان روابط عمومی ترجمه کنیم. لطفا همراه ما باشید
برنامهریزی به سمت شیرجه؛ شیرجه به سمت برنامهریزی
غواصان قبل از هر شیرجه، به ورای غواصی خود واقعا میاندیشند. از چگونگی داخل شدن در آب و پایین رفتن گرفته تا عمق و مدتزمان غواصی و هوای موردنیازشان. بسیاری از این تفکرات میتوانند در کمپینهای PR، برنامهریزی رخدادها و مدیریت بحران به کار برده شوند. بایستی دست به طراحی برنامهای بزنید که تمامی جوانب و متغیرها را در نظر داشته باشد. به برنامه خود اعتماد کنید. ولی اگر جریانهای مخالف بالا بگیرند چه میشود؟ این “اما و اگر” میتواند به شکلهای مختلفی خود را در قالب پیشآمدهای احتمالی نشان دهد. ولی برنامه دقیق برنامهای است که این شرایط احتمالی را نیز در نظر گرفته باشد.
اعتماد
غواص پس از برنامهریزی وارد آب شده و برای آخرین بار تجهیزات خود را چک میکند. ولی برخی از تجهیزات در گروه غواصی توسط همتیمی آزمایش میشود. اگر مشکلی در تجهیزات شما وجود داشته باشد و صلاحیت کافی برای وارد شدن در آب را نداشته باشید، تشخیص این موضوع با یار شماست و تنها کاری که شما میتوانید انجام دهید اعتماد کردن به او است.
این اعتماد گروهی بایستی در قالبی کمی متفاوتتر در محل کار وجود داشته باشد. وقتی یک برند سازمانی را بهعنوان مسئول فعالیتهای CSR انتخاب میکند، این دو شریک بایستی به یکدیگر اعتماد و تکیه داشته باشند.
مراودات
ارتباط موثر جزو جدا نشدنی هر چیزی است. غواصی اسکوبا یا روابط عمومی نیز از این قانون مستثنی نیستند. اگر به شرایطی که در ابتدای متن توصیف شد بازگردیم، چند مولفه در نجات شما دخیل خواهند بود که یکی از آنها ارتباط است. احتمالا نخستین کار استفاده از سیگنالهایی ویژه برای اطلاع همتیمیها از مشکلتان درباره تنفس است.
آرامش
یکی دیگر از مولفهها برای نجات جان سالم از حوادث چیره شدن به استرس و داشتن حضور ذهن است. یک غواص خوب و حرفهای هرگز ترس و اضطراب را در دل خود راه نمیدهد. ترس و استرس منجر به غرق شدن شما و حتی شاید همتیمیهایتان خواهد شد.
درست به همین شکل در روابط عمومی وقتی بحرانی به وجود میآید، بایستی برای لحظهای تمرکز کرده و آموزشهای خود را به یاد بیاورید. اینکه چه واکنشی میتوان و باید داشت را ارزیابی و آن را اجرا نمایید. شاید مکث کوتاهی که در این برهه برای فکر کردن انجام میدهید در ابتدا هدر دادن زمان به نظر بیاید؛ ولی همین مکث شما را به سمت عملکردی بهتر و موثرتر هدایت خواهد کرد.
ارزیابی دادهها
غواصان به خوبی میدانند که دادهها نقش حیاتی در تعیین خط زندگی آنها دارند. تمامی المانها مانند هوای باقیمانده، عمق، دمای هوا و غیره بایستی دائما چک شوند. به همین اندازه داشتن دانش و تحلیل کردن دادهها در PR حیاتی است. دادهها شاخص قضاوت ما هستند. دادهها را بهگونهای بررسی کنید که گویی زندگی شما به آنها وابسته است.