اخیرا شاهد داغ شدن یک بازار نسبتا جدید در دنیای دیجیتال هستیم. این روزها مترجمان آزادکار و دیگر ارایهدهندگان خدمات را میتوان دید که علاقه شدیدی برای ورود به دنیای مشاوره دیجیتال نشان میدهند. در صحبتی که با چند نفر از این افراد داشتیم خیلی رک و پوستکنده از ادامه کار خود به شکل سابق ابراز ناخرسندی کرده و ترجیح میدادند که به کار تدریس مشغول باشند.
چرا بسیار علاقهمند به مشاوره دیجیتال شدهاند
چند مورد از دلایل عمده این افراد برای مهاجرت به سمت مشاوره دیجیتال از زبان خودشان به این صورت بود:
- افراد زیادی آنها را به این تغییر رویه تشویق میکنند که حتی برخی از آنها مشتریان آنها هستند.
- مشاوره دیجیتال هزینههای بالایی دارد؛ ولی مشتریان حاضر به پرداخت این هزینهها هستند.
- آنها همچنان به رویه قبلی نیز ادامه خواهند داد ولی به صورت محدود.
- آنها به جای ماهیگیری برای مشتری به آنها ماهیگیری یاد میدهند.
به نظر میرسد به ویژه دو مورد آخر از اهمیت بالاتری برخوردار باشد. علاوه بر این پولی که آنها از راه مشاوره دیجیتال به دست میآورند بیشتر و زحمت این کار نسبت به ترجمه کمتر است.
چگونه میتوان وارد دنیای مشاوره دیجیتال شد
شاید چندی پیش (به دلیل تازگی شغل مشاور دیجیتال) صحبت درباره چگونگی وارد شدن به دنیای مشاوره دیجیتال سخت بود؛ ولی امروزه افراد متعددی وارد آن شدهاند و استفاده از تجربه آنها کار را کمی سادهتر میکند.
برای انجام آن شک نکن
توصیه افرادی که وارد این کار شدهاند خیلی ساده ولی جسورانه است: تنها روی چشمانداز این کار متمرکز شوید و به راه خود ادامه دهید.
مطمئن شوید که هرآنچه برای این کار لازم است را دارید
یکی از ویژگیهای افرادی که وارد این کار شدهاند شناخت خوبی است که از شرایط کار مشاوره دارند. شاید دلیل این موضوع تجربه چندین ساله آنها در کار با مشتریان مختلف باشد. تنها کاری که باید انجام دهند یاد دادن تمام چیزهایی است که در این سالها یاد گرفتهاند.
با این حال یکی از رایجترین مشکلاتی که افراد تازهکار با آن مواجه هستند عدم اعتماد به نفس آنها برای تدریس است. برای حل این مشکل تنها کافی است تجربیات و توانمندیهای این افراد را به خودشان یادآوری کنیم. یعنی:
راه درست فروش تجربیاتتان را یاد بگیرید
بیشتر افرادی که قصد ورود به وادی مشاوره دیجیتال را دارند طی سالها تجربیات خوبی دررابطهبا نویسندگی و طراحی کسب کردهاند، ولی کار مشاوره و فروش دانستهها کمی متفاوتتر است.
خبر خوب این است که مشتریان با کمال میل حاضر به پرداخت هزینه دانشی هستند که در اختیار آنها قرار میدهید؛ که پول کمی هم نیست. خبر بد این است که دانش چیز قابل لمسی نیست. بنابراین باید روش فروختن یک کالای نامحسوس را یاد بگیرید. پیشنهاد ما و بسیاری از افراد نشان دادن نتایجی است که مشتریان قبلی شما از همکاری با شما گرفتهاند.
با این حال در نظر داشته باشید که تبدیل شدن از یک مترجم آزاد به یک مشاور دیجیتال جهش چندان بزرگی نیست. بنابراین خودتان را به آن محدود نکرده و به ادامه این مسیر فکر کنید.